Chanser till bolån?

Funderar på att köpa en liten bostadsrätt där jag bor, vilket är i en småstad på vischan där man får en bra bostadsrätt för 200-300 k.

Har i nuläget blancolån på 350 k. En avbetalning som är färdigbetald nyss men inte hunnit registreras som det på UC än.
Årsinkomst på 515 000 kr år 2020.
En FF som försvinner nu i april.
Underskott av kapital 26 k.
Kreditbetyg i nuläget 1,3 men räknar med att det sjunker en del åtminstone när årsinkomst uppdateras, avbetalningen reggas och FF försvinner.

Vad tror ni om chanser till bolån? Har givetvis kontantinsats för bostadsrätt på 200-300 k. Ensamstående med ett barn.

Märkligt med det relativt höga kreditbetyget med de förutsättningarna. Du nämner avbetalning, jag utgår att den räknas som en maxad kredit på uc. Har du fler krediter?

Kan inte det relativt höga betyget bero på att personen har 70% belåning kontra inkomst?

Kan inte det relativt höga betyget bero på att personen har 70% belåning kontra inkomst?
Det har jag svårt att tro. I sådana fall är det någon helt annan skala om man ligger under inkomster på 600k. Utan nyttjade krediter borde betyget snarare vara kring 0,5.

Den kalkylen borde gå ihop så det är nog inga problem

Märkligt med det relativt höga kreditbetyget med de förutsättningarna. Du nämner avbetalning, jag utgår att den räknas som en maxad kredit på uc. Har du fler krediter?

Kreditbetyget steg en hel del i samband med den avbetalningen i höstas (initialt 25 k, nu som sagt avbetald) och räknar därför med att kreditbetyget sjunker lika hyfsat den försvinner. Inga andra krediter.

Ser då inga problem när avbetalning är borta från UC.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp