Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Chans till samlingslån

Jag har belåning på ca 180% av min årslön och jag blev nyligen beviljad ett nytt samlingslån på 350 000.

Med runt 6% ränta. Underskott av kapital på ca 71 000.

6,5 på Santander och ca 5,5 på Remember. De beviljade i april samt augusti 2018.
Underskott ca 65000. Totalt blanco nu 650.000, lön 444.000

Ursäkta om jag bryter in ... men en fråga ang underskott av kapital. Vad är ”dåligt” Om jag har följande är det bra eller dåligt:

Årsinkomst 348000

Överskott av tjänst 326 700 kr
Taxerad förvärvsinkomst 326 600 kr
Överskott av kapital 0 kr
Underskott av kapital 51 000 kr

Tack för all hjälp jag får i detta forum :)

Underskott är en del i långivarna bedömning. Det är väl inte bra med 40.000 men andra faktorer som bostad, hur länge man haft samma arbetsgivare samt inkomst spelar också roll. Olika långivare verkar ha lite olika syn i sina bedömningar.

Hur tror ni mina chanser till ett samlingslån är?

Årsinkomst 348000

Överskott av tjänst 326 700 kr
Taxerad förvärvsinkomst 326 600 kr
Överskott av kapital 0 kr
Underskott av kapital 51 000 kr
Sammanr. netto e . avdrag före skatt 275 600 kr

Jag är inte alls insatt i just Underskott, men det är väl inte hårresande dåligt? Eller?

Jag behöver ett samlingslån för att lösa lån och krediter. Har Blancolån på ca 280.000 och krediter på 30.000 synligt på MinUc. Jag har ett Collectorlån och ett Ikano (som jag tog så sent som i maj) och ett lån hos Svea. Jag skulle ha tagit ett större lån de senaste två ggr för att verkligen betala bort ALLT men var rädd att jag inte skulle få beviljat, så jag sökte lågt.. Nu känns det som att det här är min sista chans. Skulle behöva låna 350.000 och få bort ALLT Har även lite Ferratum, Easycredit, Credigo osv....

Tycker det ser rätt bra ut. Men svårt att säga om du kommer kunna få ett lån. Det är alltid helheten som spelar in. När togs senaste kreditupplysningen, antal lån/krediter, om kreditkorten är maxade (vilket absolut inte är bra isf)

Ditt underskott ligger nog lite på gränsen. Storbankerna har jag läst någonstans att deras gräns går vid 10% av årslönen (skiljer nog lite om det finns bostad inblandat) . Endel banker har 15% och endel skiter i vilket.

Men ska jag ansöka om utökning på befintligt blancolån el ska jag ansöka om nytt lån hos lendo? Samt så undrar jag om jag ska vänta tills min nya lön på deklarationen syns den kommer ligga på ca 600000. Kommer mitt uc betyg öka med bättre lön, alltså till det sämre? El ska jag chansa och söka så fort ff är borta?

Men ska jag ansöka om utökning på befintligt blancolån el ska jag ansöka om nytt lån hos lendo? Samt så undrar jag om jag ska vänta tills min nya lön på deklarationen syns den kommer ligga på ca 600000. Kommer mitt uc betyg öka med bättre lön, alltså till det sämre? El ska jag chansa och söka så fort ff är borta?

Svaret på fråga ett - Utökning är väl helt okej om du tror att du blir beviljad (ny UC tas) samt om du har väldigt bra ränta. Annars sök nytt via Lendo.

Om din nya lön kommer att vara högre än den du har idag så tycker jag du ska vänta in det, allt handlar ju om hur stort behov utav lånet du har nu?Kan du vänta till april så gör det. Ditt UC-betyg lär ju förbättras men förmodligen inte radikalt.

Du har fina förutsättningar, knappt några förfrågningar, bra lön och inga anmärkningar eller skuldsaldo. Visst lite mycket i lån men absolut inget som kommer sätta käppar i hjulet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp