Chans till Bolån, trots höga blancolån

Hej!

Jag och min sambo planerar att bygga hus och försöker få en känsla för hur våra chanser till bolån kan se ut — vore tacksam för era tankar.
Min årsinkomst: ca 950 000 kr
Min sambos årsinkomst: ca 500 000 kr

Jag har blancolån på totalt ca 760 000 kr med runt 13 % ränta. Betalar ungefär 9 500 kr/månad på dessa.

Inga betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.

Min sambo har fått en tomt på cirka 3 000 m², 10 minuter från Örebro. Den ska styckas av och värderas — uppskattningsvis någonstans mellan 400 000–800 000 kr.

Planerad total kostnad för husbygge: ca 3,8–4,5 miljoner kr. Totalentreprenad fiskarhedenvillan.

Min fråga är: hur mycket tror ni att blancolånen påverkar våra möjligheter att få bolån? Är detta något som bankerna ser som ett stort hinder?

Alla tankar och erfarenheter uppskattas!

Jätte mycket, och ja det kan vara ett stort hinder.
Vet din sambo om din situation?
Om ja, boka bankmöte för att gå igenom och få koll på det.

Jätte mycket, och ja det kan vara ett stort hinder.
Vet din sambo om din situation?
Om ja, boka bankmöte för att gå igenom och få koll på det.
Ja hon vet om varenda krona :)
Ah okej, får försöka med det.
Har Handelsbanken som bank.

Lättast är att prata med dem.
Allas förutsättningar är olika.

Har ni några pengar alls att gå in med själva?

Tror inte det ska vara omöjligt.
Du har en fin inkomst och din sambo likaså, bankerna borde vara sugna på att ta över dina blancolån också.

Första prioritet borde vara att halvera räntan på blancolånet. Sen tror jag att det kommer att gå om det finns pengar till insatsen. Dock under förutsättning att det inte är något annat som tynger.

Blancolånen två till antalet, det sista taget för en månad sedan.
Hade tidigare 18% ränta på två andra lån, så skulden har inte ökat.
Skulden har reducerats senaste året, strax över 900 000 i slutet på 2024.
Så det går sakta men säkert neråt.

Beroende på värdet på tomten så kommer vi använda värdet på tomten som insats.
Vi har planerat att börja bygga någon gång våren 2027.

Fick tid redan idag med min sambo till banken 10:30 , Så det blir spännande att höra vad de säger.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp