Chans för lån med mina förutsättningar?

Nej. Blir det lagligt för min arbetsgivare att schemalägga övertid om jag köper ett hus?
Det märks. Ett bolån är annorlunda än en liten kredit eller konsumtionslån. Banken räknar bara med fasta inkomster till bolånet, som en framtida försäkring min vän. Övertid räknas in om det är fast och står på lönespecen. Rikta ditt jidder mot banken och inte mot mig i framtida affärer ;)

Det funkar inte riktigt så. Majoriteten av banker går endast på den fasta lönen. Har du timlön så kan banken erbjuda lån på; *din timlön x 173 som riktmärke på din inkomst.
Har du månadslön så kan du räkna med övertid/ob om det är FAST övertid/ob och inte rörligt. Speciellt i dessa oroliga tider då företag stryper där det strypas kan.

Funkar visst så, har själv bolån och har uppgett min inkomst på så sätt. Dock så kan jag ju tillägga att jag har en bra grundlön. men de banker jag har pratat med och ansökt hos lånelöfte hos har godkänt min rörliga inkomst. Swedbank, danske osv...

Funkar visst så, har själv bolån och har uppgett min inkomst på så sätt. Dock så kan jag ju tillägga att jag har en bra grundlön. men de banker jag har pratat med och ansökt hos lånelöfte hos har godkänt min rörliga inkomst. Swedbank, danske osv...
En fast inkomst är inte heller någon trygghet för banken. Man kan ju likaväl bli sjuk, säga upp sig eller typ som nu under pandemin.. bli varslad eller permitterad. Inte så mkt trygghet för banken någon gång.

400.000 årsinkomst och 400.000 i blanco kan väl ändå spöka lite?
3,5 ggr sin årsinkomst gäller innan du måste amortera extra på bolånet. Finns det utrymme i kalkylen för personens blancolån samt en extrem eventuell räntehöjning bör det ju gå

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp