Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

C information kräver gammalt lån – preskriptionstid och risker?

Fick idag ett brev från C information gällande en skuld på ett lån taget för längesedan. - Inga påminnelser har skickats vad jag vet förrän nu denna daterad 2025-12 samt
Osäker om jag någonsin haft ett lån där

Det är inget orimligt belopp att betala tillbaka men funderar över preskriptionstiden samt om jag ev tar någon ytterligare risk i att betala - givet avsändaren

Senast redigerad av en moderator:
Bestrid isf att skulden är preskriberad om du inte fått nån påminnelser på över 10 år. Då måste de avskriva den. Förutsatt att du inte betalat nått heller på sista 10 åren såklart.

Fick idag ett brev från C information gällande en skuld på ett låntaget. Det stämmer jag tog lånet denna tid men är osäker på om det någonsin betalades - Inga påminnelser har skickats vad jag vet förrän nu denna daterad 2025-12

Det är inget orimligt belopp att betala tillbaka men funderar över preskriptionstiden samt om jag ev tar någon ytterligare risk i att betala - givet avsändaren
Betala ingenting! Bestrid!

Han luras med siffrorna som redovisas i kravet. Han visar kreditbeloppet först. Sedan nämner han att räntan ska beräknas från en betydligt högre summa från och med 2015. Det är för att luras. Summan blir betydligt större då 10 år framåt. Den som betalar summan som syns motsätter sig inte skulden och kommer få ytterligare krav i framtiden!

Bestrid isf att skulden är preskriberad om du inte fått nån påminnelser på över 10 år. Då måste de avskriva den. Förutsatt att du inte betalat nått heller på sista 10 åren såklart.
Preskriptionstiden är 3 år i det här fallet.

Betala ingenting! Bestrid!

Han luras med siffrorna som redovisas i kravet. Han visar kreditbeloppet först. Sedan nämner han att räntan ska beräknas från en betydligt högre summa från och med 2015. Det är för att luras. Summan blir betydligt större då 10 år framåt. Den som betalar summan som syns motsätter sig inte skulden och kommer få ytterligare krav i framtiden!
Detta låter helt ologiskt?

brevet säger klart och tydligt

lån som togs (summa)
Årlig ränta
Total fodran inklusive ränta

Vad menar du ovan?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp