Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Byte av jobb, semesterersättning får hög skatt. Lösning?

Frågar här om någon kan detta bättre.

Pga verksamhetsövergång vid avtalsförnyelse byter jag arbetsgivare. Semesterdagar betalas därför ut i pengar.
Räknar jag på summan för semesterdagar separat kontra ihop med månadslönen måste jag betala 7000 mer i skatt vid utbetalning ihop med månadslönen än om det betalas ut separat.

Hur gör jag för att slippa betala så extremt mkt skatt?

Pga verksamhetsövergång vid avtalsförnyelse byter jag arbetsgivare. Semesterdagar betalas därför ut i pengar.
Räknar jag på summan för semesterdagar separat kontra ihop med månadslönen måste jag betala 7000 mer i skatt vid utbetalning ihop med månadslönen än om det betalas ut separat.

Jämka? Prata med arbetsgivaren om de kan betala ut ersättningen separat?
Om det i övrigt inte tar dig över gränsen för statlig skatt får du tillbaka pengarna nästa år.

Jag antar dom drar engångsskatt på klumpsumma, det brukar vara lite varierande beroende på belopp, men typ 30-35% minst.
Det löser sig i slutändan på deklarationen 2024.

I samband med att slutlön/semesterdagar betalas ut dras det engångsskatt, den beräknas på årsinkomst. Så skatten på din månadslön dras enligt tabell och på semesterdagarna dras det engångsskatt. Så det blir samma skatt om du ändå skulle dela upp det på något vis för att försöka komma undan mer skatt.

Jag antar dom drar engångsskatt på klumpsumma, det brukar vara lite varierande beroende på belopp, men typ 30-35% minst.
Det löser sig i slutändan på deklarationen 2024.
Håller med, även om man skulle få ett jämkningsbeslut så blir engångsskatten minst 30%.

Jämkning efter utbetalningen skulle ju vara en lösning

Om man har jämkning, betalar man då skatt enligt beslutet i jämkningen på sin slutlön? Arbetsgivaren vet ju inte om man har räknat med denna i sitt underlag för jämkningsbeloppet?

kan man lämna in samma beslut för jämkning till sin nya arbetsgivare eller måste det vara ett nytt beslut?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp