Byte av bank husköp

Hej,

Jag och min fn särbo har köpt ett hus tillsammans för 1,75 miljoner kronor. Vi kollade först med Swedbank angående lånelöfte men där vi tyvärr fick avslag. Därefter kollade vi med Nordea som välkomnade oss. Vi har ett personligt bankmöte inbokat i februari där vi enligt Nordea skulle diskutera upplägg osv.
Vi har både lite lån sedan tidigare, dock inga betydande summor enligt banken, kanske ca 200.000kr totalt tillsammans.

Jag har däremot en historik av spelande tillbaka i tiden hos min nuvarande bank och undrar om denna kontohistorik kommer att ställa till det? Vi skall alltså byta till Nordea i samma veva som vi lägger upp lånen för huset.

Funderar även kring hur banken ställer sig till att sparmedel inte återfinns på ena nuvarande bank. Jag har sparkapitalet som skall gå till resterande del av handpenning samt lagfart och pantbrev investerade hos Nordnet. Behöver man redan nu tänka på att lyfta ut dessa pengar iom att vi byter bank?

mvh

Hej!
Grattis till köpet!
Det ska till väldigt mycket om Nordea kräver din bankhistorik från din nuvarande bank. Det skulle väl vara om du upplevs som en skum typ med usel trackrecord.
Men du verkar ju inte vara den som ger upphov till misstänksamhet.

Vad gäller din andra fråga gällande kontantinsats så tror jag det vore bra om du till exempel kan påvisa att pengarna finns hos Nordnet, tex genom ett kontoutdrag eller en inloggning på mötet. Du behöver ju inte flytta pengarna förrän dagen du ska spendera dom.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade!

P.s: Swedbank är riktiga svin! :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp