Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Byta hyresrätt under pågående skuldsanering

Blir man sambo, trots den hyreshöjningen borde det bli högre betalutrymme.

Omprövning kan absolut avslås om man bara flyttar till dyrare för att man tycker man ska unna sig det eller liknande.
Och om man blir sambo och separerar då? Du hör inte själv hur det låter? Kan gott slippa moraluppläxningen också. Min fråga är inte om det är moraliskt rätt utan hur KF skulle bedöma i ett sådant läge om det blir aktuellt med en flytt - oavsett om det blir som sambo eller att jag bor själv.

Så du menar att man då vid en omprövning inte har med öht om personens ekonomiska situation som även innebär hyreskostnader? Om jag skulle hitta en lägenhet för 3000 kr istället för nuvarande kostnad kan man då undanta det ur en omprövning med din logik? När en omprövning sker måste man väl även ha med ifall personen har flyttat ihop med en partner och hyreskostnaden är annan än vid beslut om skuldsanering?
Jag flyttade till dyrare, begärde inte omprövning men omprövade vid ett annat tillfälle pga ökad inkomst. Mellanskillnaden mellan hyra ett och hyra 2 togs ej hänsyn till med all rätt.
Tänk att kfm inte bara är där i ditt intresse utan även borgenärernas och de vill såklart inte förlora pengar för att du tar en dyrare lägenhet.

Och om man blir sambo och separerar då? Du hör inte själv hur det låter? Kan gott slippa moraluppläxningen också. Min fråga är inte om det är moraliskt rätt utan hur KF skulle bedöma i ett sådant läge om det blir aktuellt med en flytt - oavsett om det blir som sambo eller att jag bor själv.
Då anser de nog att du ska ta det billigaste alternativet.

Om man blir sambo och separerar? När man blir sambo så flyttar man ihop med någon, det är som regel typ det motsatta mot en separation. Vid en separation så kan man begära omprövning och så prövas de förutsättningarna då.

Att du frivilligt flyttar till ett dyrare boende mitt under pågående skuldsanering är nog något som borgenärer kan ha åsikter om.
När du flyttar och gör adressändring plingar det säkert till i deras system och de gör en ny koll på dig.
Har du begärt omprövning efter dina löneökningar? Om inte så hänger din sanering löst om någon får för sig att kolla upp dig lite noggrannare.

Att du frivilligt flyttar till ett dyrare boende mitt under pågående skuldsanering är nog något som borgenärer kan ha åsikter om.
När du flyttar och gör adressändring plingar det säkert till i deras system och de gör en ny koll på dig.
Har du begärt omprövning efter dina löneökningar? Om inte så hänger din sanering löst om någon får för sig att kolla upp dig lite noggrannare.
Det stämmer inte att de kollar upp en vid adressändring, flyttat tre gånger under min sanering.
Däremot så kollar vissa ens årsinkomst efter slutskattebeskedet och är inkomsten högre så kan borgenärerna göra en omprövning.

I ditt scenario verkar det ju som om du först tänker flytta själv till dyrare lägenhet. Det tror jag inte att KF eller borgenärerna kommer ta hänsyn till. Och sen tänker du bli sambo men sedan separera???

Det gäller nog ffa om dom ser att man flyttar till ett mindre boende som rimligen bör vara billigare.

Det stämmer inte att de kollar upp en vid adressändring, flyttat tre gånger under min sanering.
Däremot så kollar vissa ens årsinkomst efter slutskattebeskedet och är inkomsten högre så kan borgenärerna göra en omprövning.
Hur vet du att dom inte kollat upp dig när du bytt adress?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp