Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget utan att låna varje månad - tips?

Så hur gör man nu då när man samlat i hop alla lån och lovat att aldrig hamna i samma sits igen? Det är ju så enkelt att låna en lite summa när lönen tagit slut och tänka att det löser sig vid nästa lön, och nästa och nästa och så är lånekarusellen igång igen. Tror inte jag hållet en budget en månad i hela mitt liv och känns som en avgrund att detta verkligen måste funka nu. Tips? Det borde ju vara enklare att hålla en budget än att lägga nästan all tid på oro över lån osv.

Håller med dig om att det är för enkelt att låna, för enkelt att tänka att det löser sig på något sätt - och man lever på som vanligt.

Men som alltid när man ska sluta med något, oavsett om det är att dricka, röka, spela eller låna, så måste man verkligen vilja det. Utan viljan att verkligen sluta, förändra sitt liv, går det inte. Då faller man tillbaks.

Så bestäm dig, vad är det du vill? Vad vill du nu, vad vill du om 1-2 år? Mål?
Om målet är att inte låna - börja med att spärra dig hos alla lånebolagen.

Så hur gör man nu då när man samlat i hop alla lån och lovat att aldrig hamna i samma sits igen? Det är ju så enkelt att låna en lite summa när lönen tagit slut och tänka att det löser sig vid nästa lön, och nästa och nästa och så är lånekarusellen igång igen. Tror inte jag hållet en budget en månad i hela mitt liv och känns som en avgrund att detta verkligen måste funka nu. Tips? Det borde ju vara enklare att hålla en budget än att lägga nästan all tid på oro över lån osv.

Känner SÅ igen mig. Min man har gjort en budget till mig nu. Med ett sparande på 2500kr i månaden. Och 5000 kr att-göra- precis vad jag vill för. Det är en dröm. Men inser att jag måste verkligen träna mig i att spara till det jag vill ha, få hjälp med shoppingberoende osv.

Känner SÅ igen mig. Min man har gjort en budget till mig nu. Med ett sparande på 2500kr i månaden. Och 5000 kr att-göra- precis vad jag vill för. Det är en dröm. Men inser att jag måste verkligen träna mig i att spara till det jag vill ha, få hjälp med shoppingberoende osv.

Det fixar att bli av med shoppingberoendet. :) Min sambo lyckades jag omvandla till en snåljåp, från köpa till spara :)

Mitt tips, för de där 5000 Kr du har att göra vad du vill med. Ha en tävling för dig själv hur mycket av det kan du lägga undan?

Det var bra förslag. Mycket psykologi i det här. Amortera på lån är ju inte jätteskoj men det är ännu tristare betala räntor.

Dela upp budget per vecka istället då det är lättare att följa än långsiktiga mål.
Så har du 6000:- kvar att leva på efter alla fasta utgifter så sätter du en gräns på 1500:-/vecka
Allt du har kvar när veckan är slut lägger du undan och sparar.

Tänk så här: lånar du så ska du betala ränta, fråga dig själv då hur gärna du vill ge exempelvis 200 kr av din kommande lön till ett lånebolag/riskkapitalist? Istället för att sätta över 200 kr på ett sparkonto eller ännu bättre, investera dem i en fond eller liknande så DU får ränta istället för att dina pengar ska gå räntor.

Jag är så urless på alla tusenlappar som försvinner till räntor månad efter månad, år efter år så nu försöker jag verkligen med allt annat innan lån ska bli ett alternativ, även smålån på några hundra ska betalas tillbaka med ränta.
Det är även ledsamt att se mina vänner och bekanta investera pengar och få avkastning medan våra pengar går till lån och räntor. Bläää

Det hjälper mig att tänka så! Hoppas det hjälper dig också.

Tycker att det hjälper att kostnadsföra alla kostnader i kategorier i excel, se vad man lägger pengarna på. Peppar mig att minska kostnader i kategorier som man tycker är onödiga. Samt att man får en bra överblick vart ens pengar går. Behövs inte mycket till budget när man är peppad att minska kostnaderna.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp