Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Eftersom jag själv har en så pass stram budget på just mat, så får man vara lite idèrik, men ville väl mest visa att det går att leva billigt, och ändå äta relativt vettig mat. Det är ju naturligtvis lite dyrare om man behöver specialkost pga allergier eller att man kanske inte tycker om viss mat, eller vill äta vissa varor som är dyrare mm.

Det finns så mycket mer "storkok" man kan göra, så detta var ju endast ett exempel. Jag har aldrig räknat på vad en portion mat kostar i kronor innan, men jag gör nog både min köttfärssås och många andra rätter ännu billigare än detta, så det var faktiskt lite kul att se vad det kostar i kronor nu. Tex borde ju ärtsoppa och linssoppa ligga på bara några kronor när man gör själv, och duger för mig att äta någon gång ibland iallafall.
Vi gjorde mycket ärtsoppa när jag hade skuldsanering. Oftast vegetarisk med lök och morötter, men ibland med tex helgskinka köpt billigt. Och hembakt bröd.
Och ugnsrostad potatis, morot, lök, paprika.

Ja visst kan man laga billig mat om man bara anstränger sig. Såg gått ut! Ju högre kraven är desto mer får man ju tänka till. (Tänker allergier, matpreferenser osv). Men tror det sätter sig ganska snabbt. Eller egentligen vet jag att det gör det, eftersom jag levt snålt förut. Jag ska rensa och inventera skafferi, frys och kyl imorgon tänkte jag. Sen ska jag istället för att storhandla precis allt göra två olika inköpslistor. En för vad jag behöver för veckan, och en för sånt som inte är akut men ska köpas, och så ska jag kika efter rabatter.
På tal om budget. Snart kommer äntligen min hyresvärd med diskmaskinen. Har ni tips på billiga men bra märken på diskamaskinstabletter, spolglans och salt ?
Bra där. Var på konferens för några år sedan i Holland och där slänger konsumenterna väldigt lite mat, till skillnad från oss i Sverige (här slängs det mellan 20-25%). Anledningen är, har man analyserat, att i Holland så storhandlar man inte på samma sätt som i Sverige, utan tomtmarken är så dyr, så det finns inte plats för parkeringsplatser för bilar och konsumenterna cyklar till affären och handlar det som får plats i cykelkorgen. De handlar alltså oftare och mindre i taget, vilket innebär att väldigt lite färskvaror slängs, eftersom man i princip handlar för dagen + lite till. En bra kombo är nog att storhandla stapelvaror och sedan småhandla färskvaror allt eftersom de går åt.
Eftersom jag själv bor på gångavstånd till flera butiker, så har jag alltid handlat så och jag slänger ingenting. Handlar exempelvis nästan aldrig större bitar ost, det går inte åt, om vi är sugna, så får det bli en liten ask med färdigskivat.

Hur gör ni med mediciner under löneutmätning? Har en medicin som kostar flera tusen. Frikortet för läkemedel tar slut i juni. Alltså behöver jag spara undan lite varje månad för att kunna hämta ut medicinen i juni. Men man får inte spara med löneutmätning. Hur ska detta gå ihop tro! Får behålla lite varje månad till mediciner men 300 kr tänker inte det man får lägga ut första uttaget
Jag har max på mediciner, får behålla lite över 300 kr för det i månaden.. Högsta belopp innan högkostnad är väl 2850 kr nu om jag inte minns fel. Du får inte spara en massa pengar, men du får ändå ha pengar på ditt konto, som liknar normalbeloppet på 6091 kr. Så där får man "spara" till mediciner om man nu inte tar ut och har det i kontanter.

De billigaste diskmaskinstabletterna jag hittat är Ica Basic (den stora förpackningen), här pratar vi billigt! När det finns erbjudande på de dyrare märkena, oftast Finish så köper jag av dem också.

Jag har max på mediciner, får behålla lite över 300 kr för det i månaden.. Högsta belopp innan högkostnad är väl 2850 kr nu om jag inte minns fel. Du får inte spara en massa pengar, men du får ändå ha pengar på ditt konto, som liknar normalbeloppet på 6091 kr. Så där får man "spara" till mediciner om man nu inte tar ut och har det i kontanter.
Tack. Då känner jag mig lite lugnare. Så jag inte sparat till medicinuttaget och sen har de tagit pengarna. Är en livsviktig medicin

Tack. Då känner jag mig lite lugnare. Så jag inte sparat till medicinuttaget och sen har de tagit pengarna. Är en livsviktig medicin
Man vet ju aldrig vad kfm, får för sig att utmäta, men i det stora hela, så "får" du ju ha normalbeloppet på kontot för att klara dig under en månad. Jag vet inte hur "stränga" de är om de kollar, men säkrast är förstås att inte ha mer än runt 6000 kr på kontot, och ha resten undanstoppat i kontanter.

Ledig idag och det blev ett " storkok" igen. Delar med mig av innehåll och ca summa.
1/2 vitkålshuvud ca 10 kr
500 g köttfärs 40 kr
kryddor ca 2 kr
sirap 1 kr
2 morötter ca 5 kr
1 gul lök, ca 2 kr
kalvfond 2 kr
köttbuljongtärning 2 kr
mjöl ca 0.50 öre
matlagningsgrädde 2,5 dl ca 10 kr
ev vatten/mjölk att få mer sås 1 kr

Håller som mest på att laga just nu, detta ska redas upp och bli sås till också, men när allt är klart, tänker jag ca 8-10 portioner och bara behöva potatis till, så lägg till ca 4 kr per måltid för komplett. Ca 8 kr per portion plus ca 3-4 kr kr för potatis, 11 kr per portion.

Bilagor

• 20240326_165855.jpg
    20240326_165855.jpg
    3.3 MB · Visningar: 16
Ledig idag och det blev ett " storkok" igen. Delar med mig av innehåll och ca summa.
1/2 vitkålshuvud ca 10 kr
500 g köttfärs 40 kr
kryddor ca 2 kr
sirap 1 kr
2 morötter ca 5 kr
1 gul lök, ca 2 kr
kalvfond 2 kr
köttbuljongtärning 2 kr
mjöl ca 0.50 öre
matlagningsgrädde 2,5 dl ca 10 kr
ev vatten/mjölk att få mer sås 1 kr

Håller som mest på att laga just nu, detta ska redas upp och bli sås till också, men när allt är klart, tänker jag ca 8-10 portioner och bara behöva potatis till, så lägg till ca 4 kr per måltid för komplett. Ca 8 kr per portion plus ca 3-4 kr kr för potatis, 11 kr per portion.
Tack för tips. Ser jättegott ut.

Tack för tips. Ser jättegott ut.
Tusen tack, även om jag inte är ute efter få "credit" för mat jag lagar, utan bara vill ge tips på att det går laga mat billigt. Värmer dock hjärtat att folk uppskattar :)

Man vet ju aldrig vad kfm, får för sig att utmäta, men i det stora hela, så "får" du ju ha normalbeloppet på kontot för att klara dig under en månad. Jag vet inte hur "stränga" de är om de kollar, men säkrast är förstås att inte ha mer än runt 6000 kr på kontot, och ha resten undanstoppat i kontanter.
Jag ska ringa dem tror jag. Kan inte vara utan min medicin alls. Tror inte det är några bekymmer men tror det är bäst att ringa.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp