Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack för inspo! Noterar att våra matvanor då är ganska lika och att jag också bör kunna klara mat på en relativt liten budget. Jag tänker 2000:--2500:-, men kommer höja något om jag får behålla jämkningen nästa år. Men kommande 2 månader är det mindre som sagt. Har letat men inte hittat nån lista över exakt hur beräkningen på normalbeloppet är gjort. För många år sen gick jag en kort tid på socialbidrag och då fanns det en uträkning för vad varje post beräknades kosta. Om nån hittat en uppdaterad sådan för socialbidrag eller förbehållsbelopp så länka gärna!
Menar du den här:

Tror det är den soc går efter.

Hur fungerar det med mediciner och sjukvård? Man får väl behålla upp till högkostnadsskyddet om man behöver medicin ( tror det ligger på 2600 kr för medicin nu och 1200 kr för sjukvård?), men får man det typ en gång om året, eller är det uppdelat per månad så man får ca 200 kr i månaden istället. Eller får man skicka in kvitton när man tagit ut sina mediciner och få pengarna i efterskott. Någon som vet hur det funkar?

Hur fungerar det med mediciner och sjukvård? Man får väl behålla upp till högkostnadsskyddet om man behöver medicin ( tror det ligger på 2600 kr för medicin nu och 1200 kr för sjukvård?), men får man det typ en gång om året, eller är det uppdelat per månad så man får ca 200 kr i månaden istället. Eller får man skicka in kvitton när man tagit ut sina mediciner och få pengarna i efterskott. Någon som vet hur det funkar?
Man ”får” ju inga pengar. Men det räknas in i det månatliga förbehållsbeloppet, så man får behålla mer pengar varje månad ( om man har en inkomst som räcker till det förstås).

Man ”får” ju inga pengar. Men det räknas in i det månatliga förbehållsbeloppet, så man får behålla mer pengar varje månad ( om man har en inkomst som räcker till det förstås).
Precis. Och har man då kostnader som går upp till högkostnadsskyddet (alltså max) så får man behålla 325:- mer per månad för dessa. Har du kostnader som inte ingår i högkostnadsskyddet så krävs intyg att läkemedlen är nödvändiga.
Menar du den här:

Tror det är den soc går efter.
Njae, det är nog inte den. Slår jag ihop alla kostnader i mitt åldersspann här så är det högre än 5717:-. Kanske inte finns idag, men borde väl göra det. Kan ju konstatera att förbehållsbeloppet/normalbeloppet ligger under konsumentverkets referensvärden.

Någon som vet hur kronofogden ser angående mobilabonnemang, bredband och el kostnader? Får man behålla för att betala den fasta summorna man har tänker jag?? Eller måste man släppa de? Har t ex abonnemang med mobil som ligger på 1200kr/mån bredband 300krmån el runt 500kr/mån. Sen har man en leasing bil som ligger på 4500 bryr dem sig om det när man har 1-2 år kvar på den..??? Tänker just då när utmätningen startar kan man fylla i det fasta kostnader man har, inklusivt abonnemang, bredband , elkostnader och leasing???
Om du går in på kfm sida och knappar in dina uppgifter där så ser du vad du får behålla vid en löneutmätning. Man får inte behålla extra för mobil och leasingbil.

Precis. Och har man då kostnader som går upp till högkostnadsskyddet (alltså max) så får man behålla 325:- mer per månad för dessa. Har du kostnader som inte ingår i högkostnadsskyddet så krävs intyg att läkemedlen är nödvändiga.

Njae, det är nog inte den. Slår jag ihop alla kostnader i mitt åldersspann här så är det högre än 5717:-. Kanske inte finns idag, men borde väl göra det. Kan ju konstatera att förbehållsbeloppet/normalbeloppet ligger under konsumentverkets referensvärden.
Ok, tack. Kommer upp i högkostnadsskyddet på medicin med första uttaget per år ( hjärtat som inte är som det ska, och äter mycket medicin). Blir ju tufft att betala 2600 på en gång, så därför jag undrade om det kom månadsvis eller hur det funkade.

Låter bra tycker jag! Har själv inga särskilt dyra matvanor, vill mest bara kunna äta varierat och näringsrikt. Ska bli kul att se vad man kan göra med matkostnaderna men ändå äta bra!
Jag har utrymmet att göra en matbudget som är högre än den nuvarande på 1500:- men försöker att pressa ner den så mycket som möjligt och överskottet sparas separat från resten av det jag får över efter räkningar.

Använder sedan den summan för en aktivitet med vänner eller familj (restaurangbesök eller lunch) men sker ingen sådan aktivitet så får pengarna ligga kvar på det separata kontot tills att jag hittar någon väldigt bra rabatt på tillexempel kött, fisk eller helt enkelt passar på att fylla på med basprodukter som håller länge.
Det här är något som funkat bra för mig.. dvs ha en längre budget att försöka hålla men samtidigt ha lite utrymme att arbeta med när det behövs.

brukar ofta kolla genom affärers e-handel för att kunna planera framåt och samtidigt se att budgeten kommer att hålla med den planen jag tänkt.

Ok, tack. Kommer upp i högkostnadsskyddet på medicin med första uttaget per år ( hjärtat som inte är som det ska, och äter mycket medicin). Blir ju tufft att betala 2600 på en gång, så därför jag undrade om det kom månadsvis eller hur det funkade.
Jag förstår. Har också höga kostnader för läkemedel. Jag vet inte om det är möjligt att få behålla dom i en klumpsumma, men jag fick per månad. Ring och kolla med dom och förklara läget annars. Beror ju på vart man är i sitt högkostnadsskydd när löneutmätningen börjar. Har det precis gått ut så är det såklart tufft.

Jag förstår. Har också höga kostnader för läkemedel. Jag vet inte om det är möjligt att få behålla dom i en klumpsumma, men jag fick per månad. Ring och kolla med dom och förklara läget annars. Beror ju på vart man är i sitt högkostnadsskydd när löneutmätningen börjar. Har det precis gått ut så är det såklart tufft.
Går att få på båda sätten, månatligt eller i en klumpsumma.
Det senare behöver man kontakta KFM för att lösa.

Går att få på båda sätten, månatligt eller i en klumpsumma.
Det senare behöver man kontakta KFM för att lösa.
Okej, vad krävs för att få det i en klumpsumma? Hade underlättat för mig med som ofta kommer upp högt i kostnader snabbt. Hade behövt hämta ut läkemedel nu på kommande lön men då är det ca 1200:- och det går inte, kan inte lägga ut det heller för att få det senare. Hur går det till för att få klumpsumma, bara ett samtal eller annat man måste ordna med?

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp