Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej.

Jag har inte utmätning men läste din tråd ändå, hoppas det inte gör något, jag lever på lite pengar så jag förstår känslan.

2000kr är nog en ganska bra summa att lägga på mat, mat kostar idag:'( och vill du äta bra mat, drar det iväg en del. Du får helt enkelt börja där och om ekonomin absolut inte går ihop så finns det marginal att skära ner på maten, dock till priset av kanske inte så bra mat, men du överlever.:axelryck:

Räkna ut vad a-kassan och hemförsäkringen kommer kosta tillsammans. Och kolla sedan om du har hemförsäkring genom facket och har du det, och fack+hemf kostar liknande så stanna kvar i facket, de är bra att ha om det händer något.

Och detta kanske inte är helt enligt reglerna, men det finns undersökningar man kan göra, man får inte så mycket, men gör man många så kan man få några 100/mån, och det är alltid skönt att ha liiite backup. Om du inte vågar ha det att det kommer in på ditt konto direkt så kanske du har en snäll mamma/syster som det kan betalas ut till så swishar de dig summan. Men det syns inte på deklarationen och ingen går väl igenom dina konton så det borde vara ok.
Jag har hållit på ett år med samla "småpengar" på olika ställen och jag är uppe i 6500kr. Det är en enorm trygghet att ha.

Köp linser på nätet, lensway har ofta 30-50-70% rea.

:):):)

Hej.

Jag har inte utmätning men läste din tråd ändå, hoppas det inte gör något, jag lever på lite pengar så jag förstår känslan.

2000kr är nog en ganska bra summa att lägga på mat, mat kostar idag:'( och vill du äta bra mat, drar det iväg en del. Du får helt enkelt börja där och om ekonomin absolut inte går ihop så finns det marginal att skära ner på maten, dock till priset av kanske inte så bra mat, men du överlever.:axelryck:

Räkna ut vad a-kassan och hemförsäkringen kommer kosta tillsammans. Och kolla sedan om du har hemförsäkring genom facket och har du det, och fack+hemf kostar liknande så stanna kvar i facket, de är bra att ha om det händer något.

Och detta kanske inte är helt enligt reglerna, men det finns undersökningar man kan göra, man får inte så mycket, men gör man många så kan man få några 100/mån, och det är alltid skönt att ha liiite backup. Om du inte vågar ha det att det kommer in på ditt konto direkt så kanske du har en snäll mamma/syster som det kan betalas ut till så swishar de dig summan. Men det syns inte på deklarationen och ingen går väl igenom dina konton så det borde vara ok.
Jag har hållit på ett år med samla "småpengar" på olika ställen och jag är uppe i 6500kr. Det är en enorm trygghet att ha.

Köp linser på nätet, lensway har ofta 30-50-70% rea.

:):):)
Tack för tips! Självklart är alla välkomna i tråden. Jag har hemförsäkring, sjuk och olycksfallsförsäkring och a-kassa via facket. Om jag skulle ha kvar alla dom men lämna facket skulle det vara lika dyrt. Prioriterar jag bort sjuk och olycksfallsförsäkring och facket sparar jag 200:- i månaden men det verkar inte vara en bra idé efter den input jag fått här.
Maten får såklart gärna bli ännu billigare än 2000:- men jag börjar där.

Lever du långvarigt på lite pengar? Vad upplever du är det svåraste?

Tack för tips! Självklart är alla välkomna i tråden. Jag har hemförsäkring, sjuk och olycksfallsförsäkring och a-kassa via facket. Om jag skulle ha kvar alla dom men lämna facket skulle det vara lika dyrt. Prioriterar jag bort sjuk och olycksfallsförsäkring och facket sparar jag 200:- i månaden men det verkar inte vara en bra idé efter den input jag fått här.
Maten får såklart gärna bli ännu billigare än 2000:- men jag börjar där.

Lever du långvarigt på lite pengar? Vad upplever du är det svåraste?
Bra, du tänker rätt med försäkringen. :tummen:

Har levt på liten inkomst flera år, det svåraste var att komma på att jag inte måste ha massa saker.
Och jag drömmer inte om saker jag inte har råd med, utan accepterar hur läget ser ut.

Sedan är jag jätteintresserad av "förr i tiden" och jämför man när fattiga bara hade ett set med kläder, slet hela dagen för ett mål mat, bara åt gröt eller potatis, varje måltid, inte kunde duscha i varmvatten, inte hade tandläkare, tja då känns livet vi lever just nu oerhört lyxigt. Så jag är glad för det lilla.

Just det ja, jag brukar plocka svamp och sälja också, nu har jag fått problem med att gå, men när jag plockade som mest sålde jag för 10500 det året. Kan vara tips om du vill bygga upp buffert eller arbeta av skulden snabbare.

Tänkte att det vore intressant och hjälpsamt med en tråd där vi kan diskutera budget under löneutmätning (skuldsanering också kanske).

Själv får jag löneutmätning troligen från oktober månad, och tycker det är svårt att veta hur man ska prioritera i en så stram budget. Jag vet inte hur mycket exakt jag får behålla men gissar på hyran plus ca 7000:-. Förbehållsbeloppet plus sjukvård/mediciner och busskort. Hemförsäkring och a-kassa äg för mig självklara att ha kvar. Men olycksfallsförsäkring och fackavgift, hur resonerar ni där? Jag är utbildad och varit fast anställd i vården 11 år.

Matbudget är en annan intressant post. Vad är rimligt för en person som vill kunna äta bra mat/näringsriktig mat, är beredd att kolla extrapris och handla billigt? 2000:- ?
Är ju inte riktigt där än, men såg du hade gillat mitt inlägg i en annan tråd om buffert. Jag har lärt mig mycket under åren och är rätt duktig på att hålla budget med små medel när det gäller mat. Hoppas du kan ha hjälp av det. Mitt allra bästa tips är att spä ut maten, då kan du få ihop lunch/ middag riktigt billigt. Gör du tex en köttfärssås på 500 g färs, så släng i rivna morötter, linser och vad du kan komma på som du kan hitta billigt på säsong, på erbjudande, rea mm. Jag brukar lätt få ihop minst 10-15 portioner av 500 g färs till priset av ca 10- 15 kr styck. Handla det mesta i storpack, på erbjudande och gör samma sak ( spä ut) kycklinggryta, köttgryta, wook, korvstroganoff mm. Gör du 4-5 olika rätter kan du variera dig mellan dem sen. Försök komma ut under säsong och plocka bär, frukt, svamp gratis och frys in till exempelvis sylt, frukost mm. Gör egen müsli av havregryn, solrosfrön och torkade bär tex. Plocka nässlor och gör soppa om du gillar det. Har du balkong, försök odla lite grönsaker, sallad mm, vissa saker kan du även odla inomhus i fönstrerna. Va lite hund, katt eller barnvakt och tjäna lite extra på det. Hoppas något kan komma till nytta.

Bra poäng kring försäkringar, tack! Behåller nog ändå.
När alla viktigaste räkningar är betalda kommer jag ha ca 4000:- kvar att leva på enligt den beräkning jag gjort.
2000:- måste räcka till mat, och för mig är det viktigt med näringsrik mat så det får bli reklamblad, storpack osv. 2000,:- över till linser, medicin och övrigt. Hoppas verkligen beloppet höjs till nästa år som detta året. Skrämmande vad som ligger framför en. Hur känner ni andra, är det fler som har löneutmätning inom väldigt kort?
Köper du linser på nätet? Ammars rekommenderar jag det jag letar varje månad efter de billigaste alternativet. Och det kan. Skilja extremt mycket i pris. Alltså samma linser kan kosta hälften mot de etablerade optikaffärerna tar.

Man bör kolla nog ibland är 30 pack x 3 billigare än ett 90 pack osv. Sen har en del fraktfritt en del inte.

Köper du linser på nätet? Ammars rekommenderar jag det jag letar varje månad efter de billigaste alternativet. Och det kan. Skilja extremt mycket i pris. Alltså samma linser kan kosta hälften mot de etablerade optikaffärerna tar.

Man bör kolla nog ibland är 30 pack x 3 billigare än ett 90 pack osv. Sen har en del fraktfritt en del inte.
Ja det gör jag Har varit lite bekväm tidigare men nu idag kollade jag faktiskt billigaste alternativet bland pålitliga sidor. Kostade mig bara 400:- för 30 par. Kan ibland vara 700:- annars. Använder dock inte varje dag så om jag alternerar mer med glasögon kan jag nog klara mig på att beställa varannan månad, och då går det bättre ihop ekonomiskt.

Är linser en utgift man inte får behålla extra för utan bara glasögon? Har svårt att ha glasögon i jobbet och på träning då de immar igen

KF har på sin hemsida så att man kan räkna ut sitt förbehållsbelopp. Tror det finns en post där för mediciner och glasögon/linser. Det går rätt fort att fylla i dom uppgifterna.

Jag har levt med utmätning i snart tre år. I början var det svårt, men nu går det bra. Man lär sig att leva såhär till slut. Letar alltid extrapriser på mat, lagar alltid matlådor och gör storkok.

KF har på sin hemsida så att man kan räkna ut sitt förbehållsbelopp. Tror det finns en post där för mediciner och glasögon/linser. Det går rätt fort att fylla i dom uppgifterna.

Jag har levt med utmätning i snart tre år. I början var det svårt, men nu går det bra. Man lär sig att leva såhär till slut. Letar alltid extrapriser på mat, lagar alltid matlådor och gör storkok.
Hej jag har några frågor, Hur mycket får du behålla av din lön? Vad händer när du får extra jobb?

Hej jag har några frågor, Hur mycket får du behålla av din lön? Vad händer när du får extra jobb?
Jag får behålla ganska mycket tycker jag. Men det beror nog mest på att jag har tre barn, som bor varannan vecka hos mig. Jag får behålla ca 17700kr. Har en hyra på 6700kr, och pendlar 5 mil till och från jobbet varje dag, om det är relevant. ☺️

Det händer att jag jobbar över en del, i perioder på jobbet, men då får jag behålla den delen av lönen. KF tar bara den summan som ska bli över av min lön, räknat på att jag får en normal heltidslön… Vet dock inte om det är rätt eller fel. Men det är så det har funkat för mig.

Hoppas det var till någon hjälp.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp