Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget under löneutmätning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack för alla tips hoppas jag gör rött som släpper allt och jag mår fortfarande inte bra men har tagit tag i mitt mående. Tack för alla tips om sparande. Jag har skickat iväg en ansökan om skuldsanering också via budget o skuldrådgivare
Ångrar ni er att ni släppte allt ? Jag tycker det könns lite läskigt men har inget val för jag har prövat att trixa och försökt med allt möjligt men till slut orkar jag inte.
Nej jag hade inget val heller. Det är jätte tufft men ser det också som en chans att " lära om" med hur jag hanterar min ekonomi. Istället för att låna mer och mer för att det ska gå runt. Nu får du behålla till hyra och levnadsomkostnader. Det är en hård läxa men nyttig.
Mitt råd är som jag skrev innan. Ta och försök lev som vid löneutmätning. och SPARA resten
Lägg ( göm) i "madrassen". Ångrar att jag inte gjort det men löst en del privata skulder istället.

Nej det kraschar inte ekonomin. ;) Men det är jätteonödigt och inte bra för hälsan eller plånboken. Försöker ändra mitt tänk med pengar. Men det går trögt. Försöker att klara mej på det jag har i kyl o frys 2 veckor till. Ska baka matbröd på torsdag. 400 kr sista veckan. Du då? Går det enligt plan?
Heja dig <3

Nej det kraschar inte ekonomin. ;) Men det är jätteonödigt och inte bra för hälsan eller plånboken. Försöker ändra mitt tänk med pengar. Men det går trögt. Försöker att klara mej på det jag har i kyl o frys 2 veckor till. Ska baka matbröd på torsdag. 400 kr sista veckan. Du då? Går det enligt plan?
Kämpa på! Det går hyffsat enligt plan iallafall. Men det är en utmanande förändring och det är bara att inse att det tar lite tid att helt komma i balans.

Tack för alla tips hoppas jag gör rött som släpper allt och jag mår fortfarande inte bra men har tagit tag i mitt mående. Tack för alla tips om sparande. Jag har skickat iväg en ansökan om skuldsanering också via budget o skuldrådgivare
Ångrar ni er att ni släppte allt ? Jag tycker det könns lite läskigt men har inget val för jag har prövat att trixa och försökt med allt möjligt men till slut orkar jag inte.
Vet inte om jag kan säga att jag ångrar att jag släppte allt, det blev ju ohållbart och fanns inte så mycket att välja på när lönen inte täckte räkningarna. Däremot ångrar jag att jag satte mig i situationen från början och hamnade här. Samtidigt tar jag lärdom av läxan och inser både hur lite och hur mycket pengar betyder. Pengar betyder så väldigt lite för att överleva och ha det helt ok ändå, vilket jag är otroligt tacksam för, men pengar betyder så mycket för att sätta den där lilla guldkanten på tillvaron som gör att man känner sig mer levande och kan njuta mer av livet.

Jag försöker bara tänka framåt, en skuldsanering är allt jag önskar, då är mitt " straff" tidsbestämt" och inte som nu, "dödsdömd". Jag kommer aldrig bli fri på något annat sätt och det kommer jag kämpa för varje dag nu.

När ni skriver matkostnader ingår andra hushålls kostnader i det? Toapapper tvål mm? För det gör det för mej. :rolleyes: Jag brottas fortfarande med mitt godis begär.:wicked:
Oftast ingår det för mig. Jag handlar oftast på Willys, och det som köps där ingår i min "matkostnad", vilket innebär att även tvätt, städ, toapapper, schampo, balsam, dusch osv köps där. Men ibland åker jag till andra lågprisbutiker ( Dollarstore, Rusta, ö&b osv) , då kan ju även sånt köpas om jag hittar billigt/billigare, men då går det under övrigt i min budget när det inte är "bara" mat som handlas i mataffären.

Vet inte om jag kan säga att jag ångrar att jag släppte allt, det blev ju ohållbart och fanns inte så mycket att välja på när lönen inte täckte räkningarna. Däremot ångrar jag att jag satte mig i situationen från början och hamnade här. Samtidigt tar jag lärdom av läxan och inser både hur lite och hur mycket pengar betyder. Pengar betyder så väldigt lite för att överleva och ha det helt ok ändå, vilket jag är otroligt tacksam för, men pengar betyder så mycket för att sätta den där lilla guldkanten på tillvaron som gör att man känner sig mer levande och kan njuta mer av livet.

Jag försöker bara tänka framåt, en skuldsanering är allt jag önskar, då är mitt " straff" tidsbestämt" och inte som nu, "dödsdömd". Jag kommer aldrig bli fri på något annat sätt och det kommer jag kämpa för varje dag nu.
Lycka till.och förstår hur du känner. Känner också så att man kommer inte ha nån framtid om.man inte får skuldsanering och sen tycker jag samhället i stort är rätt dömande mot de som har skulder alla har vi hamnat här av olika anledningar i livet och det vet man inte.
Mitt mående är det som drabbats värst och det gör jag något åt
Tack att du dela med dig av din historia och önskar dig lycka till och att du får skuldsanering
Och egentligen bör man leva i nuet för framtiden vet vi i många fall inte så mycket om o kan inte alltid påverka. Men det är lätt att säga.
Jag hoppas jag mår bättre framöver men det kommer att ta tid
Tack att du dela med dig o lycka till framöver

Lycka till.och förstår hur du känner. Känner också så att man kommer inte ha nån framtid om.man inte får skuldsanering och sen tycker jag samhället i stort är rätt dömande mot de som har skulder alla har vi hamnat här av olika anledningar i livet och det vet man inte.
Mitt mående är det som drabbats värst och det gör jag något åt
Tack att du dela med dig av din historia och önskar dig lycka till och att du får skuldsanering
Och egentligen bör man leva i nuet för framtiden vet vi i många fall inte så mycket om o kan inte alltid påverka. Men det är lätt att säga.
Jag hoppas jag mår bättre framöver men det kommer att ta tid
Tack att du dela med dig o lycka till framöver
Tack, visst har du rätt i att man ska leva i nuet, men i och med löneutmätningen har jag förlorat möjligheten till allt som betytt något för mig. Hela min fritid/livsstil har innan bestått i att ha hund och att med den komma ut i skog och mark, vandra runt, se vilda djur, hitta natursköna platser, ta en fika på en stubbe, grilla, titta på fåglar, fotografera ,plocka bär, svamp och utforska det vilda livet mm. Med löneutmätningen är möjligheten borta. En hund kostar både i inköp, men även naturligtvis i mat, försäkring, fästingmedel, ben, godis, ev veterinärkostnader osv. En hund, precis som jag behöver komma till skog och mark, få miljöombyte för att må riktigt bra. Problemet ligger då i att jag bor mitt i en stad och inte "får"/ har råd att ha en bil med löneutmätning. Tåg och buss går inte till skogen.

Detta är anledningen till att jag lever för framtiden. Om jag någon gång får skuldsanering, då kan jag börja drömma om att skaffa hund och börja leva mitt friluftsliv igen, ha bil för att ta mig ut i naturen där jag jag känner ro i själen, där jag får livsglädje, där jag får andas ut från stress och plikter. Detta är också anledningen till att jag planerar varenda krona idag och försöker spara så mycket jag bara kan. Kanske kan jag då få ihop pengarna till en hund i framtiden, kanske kan jag då även spara ihop den bufferten som behövs till eventuella veterinärkostnader osv. Det är min plan och mitt mål. För mig betyder en skuldsanering inte bara chansen att bli skuldfri, jag bryr mig inte ett dugg om att vara eller leva fattigt, men jag vill ha den vänskap och kärlek en hund ger i ens liv, och jag vill komma ut i naturen, vilket då kräver en bil som jag inte får ha idag. Därav att mitt svar är att pengar inte betyder något alls i mitt liv egentligen för att kunna överleva, men de betyder så mycket för att bara få vara jag i skogen/naturen.

Senast ändrad:
Tack, visst har du rätt i att man ska leva i nuet, men i och med löneutmätningen har jag förlorat möjligheten till allt som betytt något för mig. Hela min fritid/livsstil har innan bestått i att ha hund och att med den komma ut i skog och mark, vandra runt, se vilda djur, hitta natursköna platser, ta en fika på en stubbe, grilla, titta på fåglar, fotografera ,plocka bär, svamp och utforska det vilda livet mm. Med löneutmätningen är möjligheten borta. En hund kostar både i inköp, men även naturligtvis i mat, försäkring, fästingmedel, ben, godis, ev veterinärkostnader osv. En hund, precis som jag behöver komma till skog och mark, få miljöombyte för att må riktigt bra. Problemet ligger då i att jag bor mitt i en stad och inte "får"/ har råd att ha en bil med löneutmätning. Tåg och buss går inte till skogen.

Detta är anledningen till att jag lever för framtiden. Om jag någon gång får skuldsanering, då kan jag börja drömma om att skaffa hund och börja leva mitt friluftsliv igen, ha bil för att ta mig ut i naturen där jag jag känner ro i själen, där jag får livsglädje, där jag får andas ut från stress och plikter. Detta är också anledningen till att jag planerar varenda krona idag och försöker spara så mycket jag bara kan. Kanske kan jag då få ihop pengarna till en hund i framtiden, kanske kan jag då även spara ihop den bufferten som behövs till eventuella veterinärkostnader osv. Det är min plan och mitt mål. För mig betyder en skuldsanering inte bara chansen att bli skuldfri, jag bryr mig inte ett dugg om att vara eller leva fattigt, men jag vill ha den vänskap och kärlek en hund ger i ens liv, och jag vill komma ut i naturen, vilket då kräver en bil som jag inte får ha idag. Därav att mitt svar är att pengar inte betyder något alls i mitt liv egentligen för att kunna överleva, men de betyder så mycket för att bara få vara jag i skogen/naturen.
Förstår dig. Jag hoppas en dag hitta tillbaks till mig själv o få tillbaks livsgnistan igen
Hoppas du får möjlighet till bil o hund framöver
Lycka till

För mig har pengar mer värde än jag önskar att dom hade. Visst är jag tacksam för allt jag faktiskt har, som mat på bordet, tak över huvudet och så. Samtidigt så är pengar en viss frihet för mig. Jag drömmer om att kunna skapa det hem jag vill ha, att kunna jobba lite mindre ibland för att bara vara ledig, att kunna resa bort oftare. Jag precis som ni kommer med all sannolikhet vara beroende av en skuldsanering i framtiden för att någonsin bli skuldfri. Men jag förlitar mig på att det kommer gå. Jag är definitivt insolvent även på 15-20 års sikt. Jag har brytpunkter och jobbar med mina beteenden som fått mig att hamna här. Jag har inte begått brott och den enda skatteskuld jag kommer ha kommer vara betald innan jag söker. Jag kommer jobba heltid och bor inte dyrt. Så, jag har tillit.

Förstår dig. Jag hoppas en dag hitta tillbaks till mig själv o få tillbaks livsgnistan igen
Hoppas du får möjlighet till bil o hund framöver
Lycka till
Tack snälla. Jag är lite hundvakt nu om dagarna när jag är ledig, men det är ju långt ifrån samma sak som att äga och ha en egen, få välja hund och ras själv, få uppfostra och leva i symbios. Blev så glad igår när jag stod och väntade på min "daghund" som precis kom då. Då tittar min granne fram runt hörnet ( en ca 80-årig dam jag bott granne med i minst 15 år) och hon säger till ägaren: Du ska vara himla glad, du har fått den bästa hundvakten du kan få med ett hjärta av guld och att alltid se till hundens bästa i alla lägen. Visste inte vad jag skulle säga/svara tillbaka, men glad blev jag att folk tänker så om mig. Denna "dam" erbjuder mig även att låna mig hennes bil om jag behöver, jag tackar förstås för erbjudandet, utan att förklara att jag inte kan/får pga att kronofogden kan ta hennes bil om jag lånar den. Samma sak med en annan granne: Ta min bil, inga problem om jag inte behöver den själv. Jo, det hade vart guld värt, men jag vill inte riskera något här att du råkar illa ut.

För några dagar sedan berättade jag för min bror om mina ekonomiska problem, det var ett stort steg för mig att erkänna och få ur mig detta. Även han erbjöd mig sin bil att låna ut. Jag förklarade läget att det inte går, att kfm kan ta bilen om jag lånar den. Han förstod nog inte allvaret och sa att: Det kan dom inte göra, det är ju min bil osv. Jag skickade länkar tillbaka på att kfm visst kan ta bilen efter hur de bedömer situationen. Då förstod han, och jag fick tillbaka på sms: Du är ju faan jagad värre än en terrorist i landet !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp