Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Två frågor som inte gäller mig själv men skulle uppskatta om nån har svar på.

Vad är ungefärlig maxhyra kronofogden godtar för en person i mellanstor stad under löneutmätning ? Är 8500:- okej ?

Under skuldsanering. 2 missade betalningar som sen succesivt tas ikapp, kan det leda till uppsagd sanering om nån borgenär omprövar eller gäller alltid minst 3 missade ?
1. Här kan du se högsta godtagbara hyra som är riktlinjer KFM går efter:

Sida 3 som gäller:

1776684972021.png

På fråga 2: Normalfallet är att 2 och 3 missade betalningar anses som ringa försumelse och inte leder till uppsagd skuldsanering. Utan 4 missade betalningar är riktlinjerna för att det inte ska räknas som ringa försumelse.

Behöver inte vara avgörande, men det kan definitivt hjälpa att ha betalat ikapp om man får en omprövning mot sig.

Lite ren budget igen. Hur hade ni känt inför att ha 2500:- på kontot 2 veckor innan inkomst ? Mkt mat finns, mediciner finns o resor till sjukhus framöver är betalt. Busskort med. Hade ni känt panik ? Lugn ? Vill mest veta hur andra hade känt kring summan.

Lite ren budget igen. Hur hade ni känt inför att ha 2500:- på kontot 2 veckor innan inkomst ? Mkt mat finns, mediciner finns o resor till sjukhus framöver är betalt. Busskort med. Hade ni känt panik ? Lugn ? Vill mest veta hur andra hade känt kring summan.
Hade jag varit ensam, utan barn, hade jag känt mig lugn med tanke på att de är mer än 1000kr/veckan. Är dessutom de mesta redan betalt och de finns gott om mat osv hade jag absolut känt mig trygg :)

Jag har 2000kr kvar, men allt är betalat och jag har storhandlat för hela månaden. Så det bör fungera galant. Denna månad hade jag mycket extra utgifter, annars brukar jag ha minst det dubbla kvar.

Brukar först spara undan det jag ska - sen räkna det man har kvar delat på antal dagar till inkomst

2500/14=178kr

Det är din maximala dagsbudget. Men om du ex bestämmer att klara dig på 140kr per dag. Då sparar du 38 x 14=532 kr

Har du bra med mat hemma så tror jag du klarar dig galant på det.

Ibland gör jag det så enkelt att jag köper frukost för veckan och äter frukost hemma. Hoppar lunch

Sen köper typ 400-500g mat från picadelli sallads bar på ICA till middag så blir det enkelt att hålla budget. Tärnad kyckling eller lax och grönsaker, lite pasta. Kostar 13.10 kr per hg. Så ca 65kr för 500g. Dricker vatten till. Då vet jag att jag klarar mig på snitt under 100kr per dag och ungefär samma belopp varje dag om inga hushållsprodukter eller liknande måste köpas.

Jag hade känt mig helt lugn med den summan.❤️

Tack för era svar ! Jag anar att jag reagerar starkare än jag borde på en begränsad summa just pga åren med spelmissbruk. Behöver lite nya perspektiv. När jag hade väldigt mycket mindre pengar 2 veckor innan lön förr så hade jag i regel också ganska uttömda resurser. Kanske inte hade så mkt mat hemma, saknade nån medicin och hade sålt tvn. Det var en enorm stress. Det är inte där jag är idag med 2500:- på kontot till lön/sjukpenning. Men stressen sitter kvar så jag får jobba med det. Det handlar alltså mindre om att förstå hur man klarar sig på summan och mer om hur man känner.

Brukar först spara undan det jag ska - sen räkna det man har kvar delat på antal dagar till inkomst

2500/14=178kr

Det är din maximala dagsbudget. Men om du ex bestämmer att klara dig på 140kr per dag. Då sparar du 38 x 14=532 kr

Har du bra med mat hemma så tror jag du klarar dig galant på det.

Ibland gör jag det så enkelt att jag köper frukost för veckan och äter frukost hemma. Hoppar lunch

Sen köper typ 400-500g mat från picadelli sallads bar på ICA till middag så blir det enkelt att hålla budget. Tärnad kyckling eller lax och grönsaker, lite pasta. Kostar 13.10 kr per hg. Så ca 65kr för 500g. Dricker vatten till. Då vet jag att jag klarar mig på snitt under 100kr per dag och ungefär samma belopp varje dag om inga hushållsprodukter eller liknande måste köpas.
Av nyfikenhet ? Hoppar du över lunch för det ekonomiska eller för att du inte "behöver" lunch ? Själv skulle jag aldrig hoppa över mat om jag inte var tvungen, men man är ju olika såklart 😅

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp