Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Prioritera hyran + skuldsanering tycker jag i första hand. räkna alla andra räkningar och mat som sekundärt. Elen måste betalas typ efter 2 missade annars riskeras den att sägas upp och det är dyrt att återstarta elen. Men mat, hemförsäkring, fack, akassa, mobil, bredband etc prioriteras bort om det kommer till kritan. I varje fall för mig. Då får det bli att överleva på billigaste nudlarna någon månad. Kan jag inte betala skuldsaneringen ändå så skulle jag börja sälja av saker. Skuldsaneringen tycker jag alltid ska prioriteras om pengar finns.

Senast ändrad:
Jag kommer inte prioritera bort sådant, mat och dom grundläggande räkningarna kommer vara min prio.
Jag riskerar alltså att stå helt utan inkomst under någon period i detta. Och har jag då inget sparat så kan jag varken klara hyra, mat eller skuldsanering. Vet inte om jag var otydlig, det handlar inte om vilket man prioriterar en månad när man har sämre inkomst utan mer; om man inte vet om man ens har en inkomst alls i mars och framåt, ska man jan/feb satsa på att spara för att rädda hyra, mat, etc i mars och framåt, eller ska man chansa och betala på skuldsaneringen ändå och hoppas att man trots allt har en inkomst framåt ?

Det kanske känns dumt i och med att omprövning precis gått igenom. Men skicka in en ny omprövning. Det är det enda rätta om din ekonomiska förutsättningar kan ändras vässentligt. Får du veta nästa vecka eller om en månad att du har fortsatt inkomst så drar du tillbaka omprövningen. Men betala skuldsaneringen i Januari i varje fall, den tycker jag inte du bortprioriterar under några omständigheter i detta skede. Så får du kanske mer klarhet till Februari och kan ta beslut då. När du går tillbaka i jobb så kommer du få ompröva en gång till. Men det kan inte hjälpas.

Jag tror att det finns en hyfsad chans att det löser sig med inkomsten tillslut. Bara att FK kan vara lite krångliga. Kolla också om du kan få försäkringspengar via jobb/facket/hemförsäkring/livförsäkring etc. Bara lämna in ett ärende på varje försäkring du har och se om någon ger ut pengar. Finns inget att förlora på att öppna ett ärende ikväll på hemförsäkring, livförsäkring, facklig försäkring, jobbförsärkring etc. Hellre öppna ett ärende för mycket än missa ett ärende som hade kunna ge pengar

Senast ändrad:
Sjukpenning beviljad även denna sjukperiod så ett par månader framåt. En stor lättnad. Handläggaren jag fick prata med idag gav mig också tydligare svar på frågor än jag fått tidigare och jag förstår nu vad som kommer krävas för att ha en god chans att behålla sjukpenning tills operation är gjord och rehab klar. Då ska jag ju tillbaka till mitt vanliga arbete, är prognosen och förhoppningen.

Igår hade jag även möte med min arbetsgivare och ansvarig för rehab på HR, vilket gav ytterligare ett lugn i att dom verkar vilja hjälpa mig tillbaka när det blir dags, med dom anpassningar som går att göra.

Jag är totalt dränerad på energi efter den sista tiden och ska försöka få lite mental vila nu ett par dagar innan det är dags för en resa till sjukhus på annan ort igen.

Budget då?
12 dagar till sjukpenning, och 3500:- på kontot och 3000:- sparat. DET är framsteg.

Kan ni kloka forumvänner ge mig era tankar kring detta. Försäkringskassan kan utförsäkra mig innan jag hunnit opereras och rehabas färdigt. Jag har en tryggad sjukpenning januari och februari, sen vet jag inte. Det kommer att kunna vara olika alternativ framåt där jag behöver väga fast jobb, inkomst, skyddat sgi och långsiktiga konsekvenser hälsomässigt mot varandra. Jag är rädd att stå utan inkomst iaf en period.
Och som ni vet. Skuldsaneringen är nyligen omprövad och godkänd. I jan och februari ska jag betala in totalt 8200:-. En summa som iaf skulle täcka hyra och minimum mat en månad om det blir strul framåt.
Ska jag återigen prioritera bort skuldsaneringen ? Jag kan inte riskera att stå utan buffert om nåt faller längs vägen, för jag har ingen som kan hjälpa mig.
Hur hade ni resonerat? Ge mig gärna input, perspektiv, tankar. Just kring ekonomin när situationen runt om är så osäker.
Jag är sannerligen ingen expert, men tror du att det kan bli problem då? Vet att de tjatar mycket från f.k men du har ju dina läkarintyg. Jag pratade med f k handläggaren och så vill de veta vad man tror om man kommer tillbaka. (Viktigt att vara positiv😉) Det är ju egentligen svårt att veta.
När det gått ett år förstod jag det som, då blir det mer krav på återgång eller nytt arbete.
Vad sa arbetsgivaren? Vad skulle de kunna göra för dej?
Jag håller på med omprövningen och pratade med handläggaren. Men vet inte om de räknar försäkringar som inkomst? Eller om man får det utöver förbehållsbeloppet? Isåfall har du sjukförsäkringen och afa +?
Försök att spara lite varje månad. Du har ju sparat lite! Grattis till det! 🙂 Jag tror att vi kan vara lugna och låta vården göra sitt.
Skönt att du fått sjukpenningen godkänd och omprövningen gjord. Försök landa idet och slappna av och andas ett tag. Kram:)

Tack hörni !
Jag återkommer med mer tankar kring budgeten. Men just nu försöker jag bara andas. Livet händer. Ta hand om er ❤️

Idag fick jag en rejäl smäll. Fått en löneskuld på 3500. Men nu har jag fått papper på 9000. Jag bryter ihop. Får inte tag på löneservice eller fack. Nu mår jag skit dåligt.. :'(

På lönespecen stod det 3500 ca. Fick hem ett brev hem där det 9000 som ska återbetalas. Var för det blev så mycket mer är kanske skatt och ? Vet inte...
Det låter konstigt om de skrivit en sak på lönespecen? Kan du inte få en delbetalning på flera månader?

Det låter konstigt om de skrivit en sak på lönespecen? Kan du inte få en delbetalning på flera månader?
Får inte tag idem idag. Tror att min syrra råkade utför samma sak. Då fick hon betala in alla avgifter skatt mm. Men vet inte. Är illamående och gråtfärdig just nu. Inget ekonomiskt snille direkt. Får kontakta dem imorgon och se hur f-n det ska gå.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp