Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Jag fick inledande i mars och hade då varit spelfri 1 år och 4 månader. Även om jag under en tid var djupt nere i spelmissbruket så var det något som pågick under en begränsad tid i mitt liv, kanske 2.5-3 år om jag minns rätt från när det började bli problematiskt.
@Jessica87 skickade du något personligt brev med förklaring osv? Jag sitter nu med 500k och kraschade totalt psykiskt . Tidigare hade jag en årsinkomst på 460000 k men kämpade och byt jobb , flyttat 3 gånger för att kunna betala . Har koll på dom skulder jag har nu mer eller mindre totalt 9 st , men det började 2017 för min del pg av familjesituation. sen utvecklade jag missbruket under 2018 . och spelat i omgångar. Jag spelade sist oktober detta år och är en månad spelfri och behandling för det . Räknade dom från när du skickade in ansökan eller från när dom började handlägga ärendet ? Tack om du kan svara när du har möjlighet. Försöker bara samla in information pg att jag vet jag kommer inte kunna betala som sjukskriven och arbetslös och skulderna kommer stiga snabbt.

Jag har fått två delgivningar idag. Hur länge kan jag vänta med att skriva under och hur lång tid tar det för löneutmätning?

@Jessica87 skickade du något personligt brev med förklaring osv? Jag sitter nu med 500k och kraschade totalt psykiskt . Tidigare hade jag en årsinkomst på 460000 k men kämpade och byt jobb , flyttat 3 gånger för att kunna betala . Har koll på dom skulder jag har nu mer eller mindre totalt 9 st , men det började 2017 för min del pg av familjesituation. sen utvecklade jag missbruket under 2018 . och spelat i omgångar. Jag spelade sist oktober detta år och är en månad spelfri och behandling för det . Räknade dom från när du skickade in ansökan eller från när dom började handlägga ärendet ? Tack om du kan svara när du har möjlighet. Försöker bara samla in information pg att jag vet jag kommer inte kunna betala som sjukskriven och arbetslös och skulderna kommer stiga snabbt.
Jag vet inte hur dom "räknar", det är ju en helhetsbrdömning. Jag sa hur länge jag varit spelfri när dom ringde för att ställa frågor när dom började handlägga. Det var inget dom gick in mycket på vad jag minns. Men det man tittar på är att det ska finnas tydliga brytpunkter, både vad gäller spel och annan skuldsättning. Min uppfattning från forumet är att det behöver gå lite tid. Men sen vägs det ju också in vad du gjort för att lösa dina skulder, och såklart insolvens, alltså att du inte anses kunna betala dina skulder inom många (ofta 10-15) år.

Jag har fått två delgivningar idag. Hur länge kan jag vänta med att skriva under och hur lång tid tar det för löneutmätning?
Brukar rekommendera att vänta ungefär 5 veckor utan att man löper någon större risk för hembesök. Så skriv på kvällen 23 december när alla går på julledighet tänker jag så kanske du kan rädda lite extra tid där sen (många är lediga ca 23 december - 7 Januari) . Då skriver du under alla delgivningar som kommit in samtidigt

Det beror på vad man kan riskera. Kan du ta riaken att dom kommer hem och ringer på eller söker dig på jobbet så kan du vänta, annars hade jag nog inte vågat vänta mer än några veckor, och då ska man ändå veta att det inte finns nån garanti att inte få besök.

Ja, och inväntar omprövning pga sjukskrivning och betydligt lägre inkomst.
Jag skickade in om lägre inkomst för en period och det blev direkt godkänt efter någon vecka. Så himla skönt och visste inte att det fanns. Använde en mall från myndighetsmallar.se så det underlättade.

Jag skickade in om lägre inkomst för en period och det blev direkt godkänt efter någon vecka. Så himla skönt och visste inte att det fanns. Använde en mall från myndighetsmallar.se så det underlättade.
På skuldsanering eller på löneutmätning?

På löneutmätning men ska fungera lika bra på skuldsanering som jag tolkat det.
Nej, det gör det inte. Det är två helt olika saker. Om du har löneutmätning och dina inkomster eller relevanta utgifter ändras, så skickar du ju in ett nytt dokument om det och det brukar handläggas ganska snabbt.
På skuldsanering så får man skicka in en omprövning och då krävs det lite större förändringar av ekonomin för att det ska vara aktuellt. Det är också flera månaders väntetid och borgenärerna ska få säga sitt. Så det är två helt olika processer.

Sen ska man ju kunna styrka sina förändringar på båda om det efterfrågas.

Hur budgeten har gått denna månad... inte helt enligt plan men inte helt åt skogen heller.
Matbudgeten överskreds lite och landade på 3400:- Men då är också återigen inköp ute som drickor, lunch mm inräknat. Samt att vi var ute och åt med jobbet en kväll, och jag köpte födelsedagsfika. Så, nånstans ändå rätt okej.
Däremot ingen hemkörning, foodora eller så. Så, bättring där, också tack vare att handen känts lite bättre och matlagning varit lite mindre besvärligt.

Nästan 2000:- har också gått på kläder och skor då jag köpte ett par lite dyrare vintervänliga promenadskor samt en träningsjacka att ha under vinterjackan på promenade, och ett par toppar.

Och så den där kostnaden som är så onödig och som jag borde sluta med; solariet. Men fasen vad det sitter långt in såhär års. Jag har lidit av svåra nässelutslag framåt hösten i 2 år på rad nu. Och dom försvinner av solarie, så, jag använder det som ursäkt :facejoy:

Vad har ni för onödiga kostnader som ni egentligen vet att ni borde sluta med utifrån ekonomiska aspekter ? För kom igen, i stort sett alla har något.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp