Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Nej, jag har valt att avvakta lite eftersom det jag fått till mig är att det inte spelar någon roll om man har återgått i arbete när det väl handläggs.
Jag blev sjukskriven för en månad sen, men det har förlängts i omgångar och i dagsläget är jag sjukskriven en månad till.

Jag förstår inte riktigt processen och tänker att jag kanske får ringa KFM. Om jag räknar med att ha återgått till arbetet när omprövningen handläggs så verkar det inte spela någon roll om jag haft lägre inkomst I ett halvår medans? Har jag hamnat efter med en eller två betalningar så riskerar jag att någon omprövar hur eller hur dessutom. Eller är det nåt jag missar?

Dessutom vet jag inte alls hur mycket jag kommer ha i sjukpenning så har inga siffror att ompröva på ännu.
Ompröva direkt! Det är långa väntetider och en omprövan kan rädda din sanering om du blir sjuksriven igen.
Du kan alltid säga att den inte behövs om dem handlägger och det har löst sig.

https://www.ersattningskollen.se/ ser vettig ut och kan ge dig en fingervisning.

Nej, jag har valt att avvakta lite eftersom det jag fått till mig är att det inte spelar någon roll om man har återgått i arbete när det väl handläggs.
Jag blev sjukskriven för en månad sen, men det har förlängts i omgångar och i dagsläget är jag sjukskriven en månad till.

Jag förstår inte riktigt processen och tänker att jag kanske får ringa KFM. Om jag räknar med att ha återgått till arbetet när omprövningen handläggs så verkar det inte spela någon roll om jag haft lägre inkomst I ett halvår medans? Har jag hamnat efter med en eller två betalningar så riskerar jag att någon omprövar hur eller hur dessutom. Eller är det nåt jag missar?

Dessutom vet jag inte alls hur mycket jag kommer ha i sjukpenning så har inga siffror att ompröva på ännu.
Lägg in en omprövning.
Dels för att ha som förklaring till varför du kan ha problem med betalning. Och dels som "skydd" om du blir fortsatt sjukskriven.

Man kommer vid tillfälle när ärendet tas upp att kontrollera din inkomst 6 månader bakåt i tiden. En del gör det innan de kontaktar dig och en del gör efter första kontakt med dig. Lite olika.

Och är det då som så att du vid det tillfället släpar efter med betalningar så kommer man att undersöka det och vad du har gjort för att försöka betala vad du kan.

Mer än så kan jag inte säga. Men jag uppmanar dig ändå att skicka in omprövning. Du kan alltid dra tillbaka den.

Jag tex drog tillbaka en omprövning jag lagt vid stunden då de kontakde mig. Sa bara att det behövs inte. Inget mer än så. Och det var en omprövning för minskad inkomst pga sjukskrivning.

Ompröva direkt! Det är långa väntetider och en omprövan kan rädda din sanering om du blir sjuksriven igen.
Du kan alltid säga att den inte behövs om dem handlägger och det har löst sig.

https://www.ersattningskollen.se/ ser vettig ut och kan ge dig en fingervisning.
Jag har haft olika lön och olika OB ersättning, dessutom inte jobbat heltid mer än typ 9 månader så därför är det svårt att räkna på SGI. Men man kanske kan höfta och korrigera vid samtalet?

Lägg in en omprövning.
Dels för att ha som förklaring till varför du kan ha problem med betalning. Och dels som "skydd" om du blir fortsatt sjukskriven.

Man kommer vid tillfälle när ärendet tas upp att kontrollera din inkomst 6 månader bakåt i tiden. En del gör det innan de kontaktar dig och en del gör efter första kontakt med dig. Lite olika.

Och är det då som så att du vid det tillfället släpar efter med betalningar så kommer man att undersöka det och vad du har gjort för att försöka betala vad du kan.

Mer än så kan jag inte säga. Men jag uppmanar dig ändå att skicka in omprövning. Du kan alltid dra tillbaka den.

Jag tex drog tillbaka en omprövning jag lagt vid stunden då de kontakde mig. Sa bara att det behövs inte. Inget mer än så. Och det var en omprövning för minskad inkomst pga sjukskrivning.
Okej. Jag har fått rådet att ompröva många gånger så jag får väl gå på den linjen. Låter som det är mitt säkraste sätt att skydda skuldsaneringen utifall att.
Om jag släpar efter med betalningar men vid omprövningen är tillbaka på samma inkomst, hur hanteras det då?

Jag har haft olika lön och olika OB ersättning, dessutom inte jobbat heltid mer än typ 9 månader så därför är det svårt att räkna på SGI. Men man kanske kan höfta och korrigera vid samtalet?
Du kan be din arbetsgivare om hjälp också.
Okej. Jag har fått rådet att ompröva många gånger så jag får väl gå på den linjen. Låter som det är mitt säkraste sätt att skydda skuldsaneringen utifall att.
Om jag släpar efter med betalningar men vid omprövningen är tillbaka på samma inkomst, hur hanteras det då?
Oklart, det finns nog inget facit utan man tittar på din situation.

Det här med oro och ångest. Jag undrar hur många gånger i mitt liv det har fällt mig.
Jag har levt med det sen barnsben men inte förstått det fråns en bra bit in i vuxenlivet. Hoppas att terapin framöver kan hjälpa mig.

Nu när jag står utan inkomst i väntan på sjukpenning så drar känslorna omkull mig emellanåt. Att jag tvingas sitta med oron och inte kan fly iväg på en weekend eller så, är säkert bra övning men också jobbigt.
Jag försöker kontrollera det jag inte kan kontrollera. Läser om olika skador, i hopp om att hitta fler svar (vad ska jag rimligen kunna komma fram till innan svaret på magnetröntgen, liksom?).
Kollar mina sidor på FK flera gånger om dagen fast jag vet att jag får en notis om något händer.
Försöker tänka ut lösningar på scenarion som bara händer om precis allt går på sämsta möjliga sätt, för att känna mig trygg.
Magkänslan är att: Det löser sig med sjukpenningen innan slutet av september. Och. Att magnetröntgen kommer ge svar och att vi snart har en rehabplan.
Jag vill inte jinxa något, men magkänslan har varit så pålitlig förut. Så varför kan jag inte bara släppa detta lite? Trött på mig själv emellanåt.

Och i den här stormen av oro, så är jag så tacksam att jag har satt mig själv på spelpaus och blivit bortskrämd från att spela på utländska sidor. För tanken har flugit förbi ett par gånger att jag kanske kunde lösa detta med spel. Även om jag står långt ifrån att vilja spela idag, så är nog ändå exakt såna här situationer min största risk och då gäller det att vara vaksam.

Senast ändrad:
Nu börjar det kännas mentalt tufft. Väntar fortfarande på sjukpenning och börjar få lite smått panik över vad jag gör om den inte kommer igång. Min absoluta backup plan är att börja jobba igen i början av oktober för att få ut oktober lön och då alltså betala dubbla av alla räkningar i oktober. Men då är jag ändock 3 månader back med skuldsaneringen. OCH det kräver att magnetröntgen inte visar att något är trasigt som skulle förvärras av att jag börjar jobba igen.
Det har börjat komma ikapp mig hur jäkla dålig tajming det är. Men också någonstans att om jag hade tagit mitt ansvar redan för flera år sedan och hållt mig borta från spel och dåliga lån, och sparat lite istället, så hade jag aldrig heller hamnat här. Då hade jag haft mer sparade pengar att ta av. En annan trygghet. Kanske kom den här smällen just nu för att ytterligare göra mig påmind om hur viktigt det faktiskt är att ta det där ansvaret över tid.

Ni som fått sjukpenning nyligen hur länge har ni fått vänta innan beslut och således försts utbetalning?

Senast ändrad:
Jag kan inte ge dig svar på din fråga. Men jag förstår din stress. Befann mig själv där runt 2022 och det var stress upp över öronen.
Nu lyckades jag iaf hålla mig flytande och hamnade inte efter. Men hade jag inte fått mina pengar då jag väl fick dem så hade jag gått sank.

Jag hoppas innerligt att du svar här i veckan från FK. Och att det blir snabb utbetalning för dig.

Jag kan inte ge dig svar på din fråga. Men jag förstår din stress. Befann mig själv där runt 2022 och det var stress upp över öronen.
Nu lyckades jag iaf hålla mig flytande och hamnade inte efter. Men hade jag inte fått mina pengar då jag väl fick dem så hade jag gått sank.

Jag hoppas innerligt att du svar här i veckan från FK. Och att det blir snabb utbetalning för dig.
Tack! Ja det är verkligen en jobbig väntan nu när det närmar sig en "lön" som blir noll och jag redan ligger efter med en månad i skuldsaneringen. Hur länge väntade du den gången, på sjukpenningen, om du minns?

Tack! Ja det är verkligen en jobbig väntan nu när det närmar sig en "lön" som blir noll och jag redan ligger efter med en månad i skuldsaneringen. Hur länge väntade du den gången, på sjukpenningen, om du minns?
Cirka 8 veckor fick jag vänta på besked.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp