Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Jag kollade deras sida och det stod att man ska ringa om ärendet involverar personnummer, men alla köplatser var upptagna så gick inte komma fram. Får göra försök senare i veckan. Ja det är väl det troliga, att det gått per automatik.
Vad är nu detta? Fått brev i kivra från Skatteverket om skuld att betala senast 26e augusti. Det är en skuld som ingår i min skuldsanering. Trodde kanske att skatteverket skulle ha bättre koll än så.
Har jag också fått dessutom från fler. Men inget man behöver agera på så länge den ingår i saneringen. Det är bara ett automatiskt utskick.

Om någon undrar hur det gick med handen så... ringde arbetsterapeut tidigt imorse. Hon tyckte att en läkare skulle titta på handen, fick en akuttid idag. Läkaren sa direkt att hon inte var bra på handskador och kontaktade ortopedjouren som bedömde; röntgen och därefter för åtgärd om skelettskada, annars prioriterad remiss till ortoped. Inga skelettskador, misstanken nu är ligament och jag är sjukskriven i väntan på ortopedtid. Fruktansvärt frustrerande skada som bara värker lite i vila och sen plötsligt gör svinont i vissa rörelser med belastning men inte i alla. Nåja. Det är förstås en småsak i det stora hela i livet. Jag kommer behöva titta över ekonomin också, beroende på hur långvarigt det blir kan det komma att påverka min betalningsförmåga i skuldsaneringen en period. Jag vet inte riktigt hur långa väntetiderna är på sjukpenning nuförtiden heller. Men är jag inte tillbaka på jobbet inom 2 veckor så blir det stökigt med ekonomin, och sjukskrivningen är längre än så i dagsläget. Nåväl, ett andetag i taget. Jag har lovat mig själv att lita på den här processen.

Om någon undrar hur det gick med handen så... ringde arbetsterapeut tidigt imorse. Hon tyckte att en läkare skulle titta på handen, fick en akuttid idag. Läkaren sa direkt att hon inte var bra på handskador och kontaktade ortopedjouren som bedömde; röntgen och därefter för åtgärd om skelettskada, annars prioriterad remiss till ortoped. Inga skelettskador, misstanken nu är ligament och jag är sjukskriven i väntan på ortopedtid. Fruktansvärt frustrerande skada som bara värker lite i vila och sen plötsligt gör svinont i vissa rörelser med belastning men inte i alla. Nåja. Det är förstås en småsak i det stora hela i livet. Jag kommer behöva titta över ekonomin också, beroende på hur långvarigt det blir kan det komma att påverka min betalningsförmåga i skuldsaneringen en period. Jag vet inte riktigt hur långa väntetiderna är på sjukpenning nuförtiden heller. Men är jag inte tillbaka på jobbet inom 2 veckor så blir det stökigt med ekonomin, och sjukskrivningen är längre än så i dagsläget. Nåväl, ett andetag i taget. Jag har lovat mig själv att lita på den här processen.
Typiskt nu när du precis landat i skuldsaneringen.

Typiskt nu när du precis landat i skuldsaneringen.
Ja lite. Samtidigt vet jag ju inte hur det faktiskt blir. 2 veckor klarar jag att täcka upp för med pengar jag lagt undan från betalfri månad. Sen kan det bli knepigare. Blir det en längre sjukskrivning så kommer jag inte heller kunna betala in fråns jag fått utbetalt sjukpenningen. Men, allt det där får jag ta om och när det kommer. Jag litar på att det löser sig så länge man är ärlig och gör sitt bästa.

Så typiskt! Alltid händer det ngt åt det negativa hållet. Man måste ha nerver av stål för att palla allt!
Bra att du litar på processen

Så typiskt! Alltid händer det ngt åt det negativa hållet. Man måste ha nerver av stål för att palla allt!
Bra att du litar på processen
Ja, men så lär man sig något längs vägen också. Att inte ha kontroll är jag visst världssämst på. Reagerade starkt när jag insåg att jag inte hur gärna jag än ville, kunde fortsätta jobba och träna som vanligt. Särskilt på att inte veta hur länge! Det är fortfarande svårt, att inte veta.
Livet händer oss alla. Om vi gör vårt bästa, vad mer kan vi göra?

Tyvärr så brukar sjukskrivning mindre än tre månader inte anses som giltigt skäl för ny betalplan. Buffertpeng och betalningsfri månad ska täcka det.
Blir svårt för de med nollplan eller nyligen inledd skuldsanering.

Tyvärr så brukar sjukskrivning mindre än tre månader inte anses som giltigt skäl för ny betalplan. Buffertpeng och betalningsfri månad ska täcka det.
(Min fetning)
Nollplan innebär ju att man inte betalar något...?

Hur skulle förändrade inkomster påverka skuldsaneringen?

Ja, det är ju vad det är isåfall. Är det mindre än 3 månader så bör jag ju kunna betala ikapp det även om det kanske dröjer till december i värsta fall (betalfri månad). Och kan man då visa att man betalat vad man kunnat pga sjukskrivning och kommit i fas så fort som möjligt så tror jag personligen att det skulle räcka. Det är inget jag tänker oroa mig för, jag kan ändå inte göra mer än mitt bästa.

Rent ekonomiskt då?
Status här och nu är 5800:- på kontot, 3 veckor till lön. Allt bra, alltså. Fokus just nu är på att mest handla mat och sånt, eftersom jag inte vet hur det ser ut framåt. Jag har ingen stress över det, och min övertygelse är att det återigen är magkänslan som säger att det kommer lösa sig. Naivt, kanske någon tänker. Må så vara, men för en orossjäl som mig så är det oerhört skönt att åtminstone kunna låta bli att oroa sig över någonting någongång.
Just här och nu har jag allt jag behöver.
Om jag inte är tillbaka inom 14 dagar måste jag ju ansöka om sjukpenning. Men min arbetsgivare skickar inte in till få fråns det har gått 14 dagar, vilket är rimligt eftersom vi heller inte vet säkert om jag behöver vara sjukskriven all tid som läkaren initialt har bedömt. Men det innebär att jag inte kan ansöka hos FK fråns tidigast om 2 veckor, och sen är det 30 dagars handläggningstid. Nån som ansökt nyligen och vet om det brukar ta så länge eller gå snabbare?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp