- Meddelanden
- 2 465
- Mottagna reaktioner
- 1 603
- Poäng
- 1 147
Ja det blir ju så. Lönen man får i slutet av maj ska ju täcka till nästa lön i slutet av juni.Trodde detta var budget för Juni?
Ja det blir ju så. Lönen man får i slutet av maj ska ju täcka till nästa lön i slutet av juni.Trodde detta var budget för Juni?
Du ska nu ringa och godkänna förslaget om det ser bra ut till handläggaren.Hur fungerar det i min situation vid ett eventuellt avslag på skuldsaneringsansökan? Jag hade löneutmätning innan jag fick inledande skuldsanering. Har fått förslag på skuldsanering nu och väntar alltså. Säg att det blir ett avslag imorgon. Inväntar man dom 3 veckorna för att beslutet ska vinna laga kraft innan man kan starta löneutmätningen igen? Sker det automatiskt att det återgår till löneutmätning eller får jag isåfall nya papper att fylla i om "inkomster och utgifter"?
Hur lång tid från förslag om skuldsanering har borgenärerna att komma med invändningar?
Fetat 1: Hela poängen med särskild delgivning med juridisk person är att inte underskrift krävs.Du ska nu ringa och godkänna förslaget om det ser bra ut till handläggaren.
Sen ska det delges borgenärerna som får möjlighet att yttra sig. Yttrar någon sig så tar din handläggare en dialog med dig om det och du får framföra din synpunkt. Sen blir det samma upplägg eller så blir det någon ändring i betalplan om borgenären har rätt.
Beslutet kommer mest troligt inte ännu på 2-3 månader (på grund av att det oftast är 1-2 borgenärer som inte skriver under delgivning, delgivningspåminnelse eller särskild delgivning av förslaget).
Det är beslutet som ska vinna laga kraft och det tar 3 veckor. Under dom 3 veckorna kan borgenärerna överklaga beslutet.
Om någon mot förmodan gör det och får rätt eller om du får nekad av annan anledning så antar jag att borgenärerna måste söka verkställande på nytt (om utslaget finns kvar) innan utmätningen drar igång igen (eftersom utmätningen är avbruten i och med inledande)
Men oftast så blir de flesta som får inledande beviljade. Det är bara att väntetiderna är väldigt dryga
Det var det jag minns från min process. Delgivning - påminnelse - särksild delgivning sen automatiskt beslut om borgenär ej svarat. Men då är jag med på vad särskild delgivning menas.Fetat 1: Hela poängen med särskild delgivning med juridisk person är att inte underskrift krävs.
Fetat 2: Ett utslag försvinner inte.
Det var det jag minns från min process. Delgivning - påminnelse - särksild delgivning sen automatiskt beslut om borgenär ej svarat. Men då är jag med på vad särskild delgivning menas.
Vad gäller utslaget tänkte jag mer på om det är 3 år gammalt och anmärkningen är borta, eller kan man fortfarande använda samma utslag för att starta en utmätning på nytt? Är det först efter skuldsaneringen är avslutad som utslaget räknas som reglerat, blir verkningslöst och läggs under sekretess? (Var jag tänker på som ”försvinner”)
Jag har förstått det - Men jag hade också lite följdfrågor som du serSvaret Insatt gav är hela svaret. Ett utslag försvinner inte.
Jag har förstått det - Men jag hade också lite följdfrågor som du ser
Vad menar du nu.Ja och egentligen räcker insats svar.
Det läggs aldrig under någon sekretess, det är alltid möjligt att begära utmätning/verkställighet av ett utslag.
Utslag påverkas på absolut inget sätt av en skuldsanering.