Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Och när jag läser ovan så inser jag ju direkt att både utmätning och skuldsanering skulle ge mig ett betydligt drägligare liv… Tror jag bestämt mig för att släppa allt i slutet av maj, ansöka om skuldsanering och sikta på att få leva med löneutmätning en lång tid innan det förhoppningsvis någon gång blir en godkänd skuldsanering.
Det jag brukar råda är att man ska se över sin boendesituation så man har den tryggad framåt, pga svårigheter att få boende med skulder hos KFM. Samt att man bör vara medveten om att marginalerna försvinner. Kan vara av värde att fundera på om det är något särskilt lite dyrare man behöver, och köpa det när man släppt allt och väntar på utmätning. Är mobilen jättegärna och krånglar? Köp en billig men ny modell så inte en sån kostnad kommer inom kort. Osv.
Ser du något slut på din skuldsituation om du fortsätter kämpa på utan att släppa?

Jag ska ta hjälp av kommunen. Dock lite kämpigt att göra det då jag känner till dem som jobbar som rådgivare och i min håla så skvallras det friskt.
Och nej. Jag ser ingen ände på mitt kämpande att försöka betala mina skulder. När jag levde i en relation så gick det runt utan problem. Men efter en otroligt tuff separation och blev ekonomisk pressad till max och ensam kvar med skulderna så går det inte längre. Blev utköpt från huset till ett skambud men det gav mig lite pengar som alla har gått åt till att överleva. Nu är det tomt sen ett tag tillbaka och hur jag än vill och önskar göra rätt för mig så går det inte.
Och nej, egentligen är jag inte ensam ansvarig för skulderna men då det stod i mitt namn… Ja som sagt, en otroligt tuff separation där jag fick skiten helt enkelt…

Har 9200:- kvar (inkl barnbidrag) efter jag betalt samtliga räkningar.
Har ej jobbat över eller varit frånvarande.
Varannan vecka med en 6 och 9åring.
Ska försöka att sätta i system att jobba över för 3lax extra netto.

Jag ska ta hjälp av kommunen. Dock lite kämpigt att göra det då jag känner till dem som jobbar som rådgivare och i min håla så skvallras det friskt.
Och nej. Jag ser ingen ände på mitt kämpande att försöka betala mina skulder. När jag levde i en relation så gick det runt utan problem. Men efter en otroligt tuff separation och blev ekonomisk pressad till max och ensam kvar med skulderna så går det inte längre. Blev utköpt från huset till ett skambud men det gav mig lite pengar som alla har gått åt till att överleva. Nu är det tomt sen ett tag tillbaka och hur jag än vill och önskar göra rätt för mig så går det inte.
Och nej, egentligen är jag inte ensam ansvarig för skulderna men då det stod i mitt namn… Ja som sagt, en otroligt tuff separation där jag fick skiten helt enkelt…
Jag förstår. Om du inte ser nåt slut på eländet och har en trygg boendesituation, samt att du faktiskt kan tänka att det blir bättre med löneutmätning så släpp taget. Jag har levt med löneutmätning 1.5 år och jag har mått skit emellanåt. Mest för att jag är en rastlös själ och möjligheterna att åka iväg och hitta på saker har begränsats. Men å andra sidan så behöver jag heller inte oroa ihjäl mig över hur det ska gå runt. Det är snålt emellanåt men man vänjer sig, och får lite sinnesro.

@ANG tänk på att inte ta fler lån och nyttja inga fler krediter, det är bättre att släppa om det inte går runt i så fall.

Nu är det förmodligen 7-8-9 månader innan första ansökan hanteras beroende på när du skickar in. Men brytpunkter och när dom skett är en del av skäligheten

Det är ju så. Man vrider och vänder på allt för att ”få ihop” det när man egentligen inte alls ”får ihop” det.
Jag har en lägenhet jag trivs kanon i. Jag har två barn, snart är båda myndiga. Dem bor heltid hos mig. Det är väl delvis det som tar emot… Jag har inget hos inkasso, än, och ingenting hos KFM, vare sig anmärkningar eller skulder.
Då jag har något som ligger mig till last för att bli beviljad skusa vet jag att jag kommer ha löneutmätning, dock verkar det som att beloppet de kan ”ta av mig” är noll… Ja då fattar man ju hur illa det är…
Jag har en bil som är värd kanske 80’ om det inte varit några problem med den men en grej är trasig och kostar ca 20’ att laga och i veckan började motor lampan lysa… Så kanske är den värd 40’, är så rädd att KFM ska ta bilen…
Jag är rädd att bli ”outad”. Orolig för att ha 10ish år framför mig där jag inte vågar träffa en partner för ekonomin är kaos, barnen flyttar och här sitter jag, ensam, skulder, hopplöshet.
Men vad kan jag göra lixom. Jag står på ruinens brant.
Hörde reklam om Postkodslotteriet, ”Vinn 100’ i månaden i ett helt år”! Redan drömt, planerat, räknat, önskat… Det är precis vad som skulle kunna vända mitt liv. Men jag är ju smart nog att fatta att det inte kommer hända men drömma kan man ju…

Jag ska inte kapa den här tråden till massa ”stackars mig” och så vidare… När jag tar klivet och släpper startar jag kanske en egen tråd, mest för mig själv men kanske även för andra som är där jag är nu och delar mina erfarenheter och hur min väg mot målet skusa ser ut.

Vet inte om det var otydligt i mitt inlägg men det är givetvis inte något jag funderar över, att inte betala. Mer att jag vill ge en ärlig inblick i den här resan och dela allt öppet och ärligt, även dom mindre smickrande tankarna.

Jag förstår att det är en lättnad på skuldsanering när den vunnit laga kraft och man vet att man har betalfria månader. Jag har ju bara inledande så jag vågar inte räkna med att få betalfritt i juni, rent krasst kan det ju komma ett avslag innan dess. Sjukdom gör att jag denna månad har mindre att leva på än om jag haft utmätning.

Tror det är svårt för människor att förstå den här nivån på rastlöshet och ångest om man inte själv lider av samma. :axelryck:Förhoppningsvis får jag mer hjälp med det när adhd-utredningen är klar.

Jag betalar alltid mina räkningar det första jag gör på morgonen och kommer fortsätta med det. Inventerar alltid ett varv bland medicin, hudvård etc och handlar lite mat.
Fick du inte tillbaka din lön förra månaden ?

Fick du inte tillbaka din lön förra månaden ?
Jo, precis. Skrev lite om det tidigare men pengarna har gått åt till allt från mediciner, räkningar, tandläkarbesök och en del annat samt lite till kommande semester. Och lite behövdes för att dryga ut denna lön, då den inte var så hög. Men det gjorde jag genom att betala bort ett par utgifter redan innan lönen för säkerhets skull. Har iaf inga stora "nöjespengar" att spendera denna månad. Vilket egentligen är helt fine, men emellanåt slitsamt för en rastlös själ som mig som får mer ångest av att känna sig låst.

Om man söker sanering, får man betala enstaka skuld vid sidan av då? Eller när räknas det som gynnande av enskild borgenär? Är de först man får inledande eller är det från man söker?

Min vän vill söka sanering, men hon betalar billån vid sidan av sin utmätning + andra små skulder. Hon funderade just på om hon måste sluta betala även dessa när hon söker. Eller är det vid eventuellt inledande man räknar sånt.
Hon hinner troligtvis bli av med smått vid sidan av innan kfm hör av sig, men åter till frågan, kan de anses som gynnande mot enskild borgenär att hon lägger mer krut på ena men inte de andra ? :)

Om man söker sanering, får man betala enstaka skuld vid sidan av då? Eller när räknas det som gynnande av enskild borgenär? Är de först man får inledande eller är det från man söker?

Min vän vill söka sanering, men hon betalar billån vid sidan av sin utmätning + andra små skulder. Hon funderade just på om hon måste sluta betala även dessa när hon söker. Eller är det vid eventuellt inledande man räknar sånt.
Hon hinner troligtvis bli av med smått vid sidan av innan kfm hör av sig, men åter till frågan, kan de anses som gynnande mot enskild borgenär att hon lägger mer krut på ena men inte de andra ? :)
Det är först när man får inledande som man inte får betala på skulderna.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp