Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Nej det verkar inte så tyvärr, men vi försöker kolla upp det lite. Jobbar i äldrevården och vi jobbar via mobiler och dator flera timmar om dagen så vi hoppas att vi ska kunna driva den frågan :folded:
Jag jobbar oxå inom äo o i kommunen. Jag fick terminalglasögon via arbetsgivaren.

Min semestervecka går redan mott sitt slut och på tisdag börjar jag jobba igen. Jag som hade en bild av att jag skulle göra en massa saker har istället fått backa och lyssna på en kropp och hjärna som bett om vila, lugn och en paus från alla intryck.
Imorgon har jag bokat tid hos optikern, det är dags att ta tag i det där inköpet av nya glasögon som jag skjutit på allt för länge. Oroar mig lite för vad kostnaden ska landa på. Jag går till Specsavers sen många år och tänker använda erbjudandet dom alltid har där man får 2 till priset av 1. Mina solglasögon med styrka är över 10 år gamla och det är stor skillnad på synen sen dess så jag ska nog ta ett par såna med. Har ingen aning om vad glasögon kan kosta idag. Skulle behöva hålla mig på absolut max max 4000:-, men helst under såklart. Man betalar för synundersökning och sen kan man betala bara handpenning på 500-1000:- när man beställer och resten när man hämtar. På så sätt kan man dela det på två löner om det behövs tänker jag. Och innan någon skriver att man får behålla mer för linser och glasögon så har jag fått ut lite mer än förbehållet redan och bör klara den kostnaden på dom pengarna :)
Jag brukar betala runt 1000-2000 kr på Specsavers. Tar ett par läsglasögon och ett par till distans. Ett par av dom är gratis.

Nej det verkar inte så tyvärr, men vi försöker kolla upp det lite. Jobbar i äldrevården och vi jobbar via mobiler och dator flera timmar om dagen så vi hoppas att vi ska kunna driva den frågan :folded:
Låter som att du har rätt till terminalglasögon. Men dessa går inte att använda på fritiden. Märklig slipning så man ser inget på avstånd är tyvärr vad terminalglasögon är.
Däremot så bör du skicka in till KFM att du behöver nya glasögon och ett kostnadsförslag från optikern för att betala mindre på din utmätning och på så vis bekosta dina glasögon även om du fått ut lite extra.

Låter som att du har rätt till terminalglasögon. Men dessa går inte att använda på fritiden. Märklig slipning så man ser inget på avstånd är tyvärr vad terminalglasögon är.
Däremot så bör du skicka in till KFM att du behöver nya glasögon och ett kostnadsförslag från optikern för att betala mindre på din utmätning och på så vis bekosta dina glasögon även om du fått ut lite extra.
Näe, har också fått uppfattningen att man inte kan ha dom att se på distans med och då är det ändå inte aktuellt. Utan glasögon/linser ser jag så dåligt att jag skulle räknas som synskadad. Så jag måste ha ett par som fungerar hela tiden, inte bara framför skärmar som vi är på och av hela dagarna. Jag får inte behålla extra för glasögon/linser så länge jag redan får ut extra så det är ingen poäng med det ^^

Senast ändrad:
Näe, har också fått uppfattningen att man inte kan ha dom att se på distans med och då är det ändå inte aktuellt. Utan glasögon/linser ser jag så dåligt att jag skulle räknas som synskadad. Så jag måste ha ett par som fungerar hela tiden, inte bara framför skärmar som vi är på och av hela dagarna. Jag får inte behålla extra för glasögon/linser så länge jag redan får ut extra så det är ingen poäng med det ^^
Om du får behålla Extra så är det väl av en anledning?
Glasögon räknas i ditt fall som Beneficie egendom (som jag tolkar det) och då har man all rätt till nya genom att betala mindre på sin utmätning en period.

Om du får behålla Extra så är det väl av en anledning?
Glasögon räknas i ditt fall som Beneficie egendom (som jag tolkar det) och då har man all rätt till nya genom att betala mindre på sin utmätning en period.
Nej, jag har fått ut lite extra. Jag har inget maxbeslut och min lön har inte varit exakt densamma. Sjukdom, OB och framförallt förändringar i hur mycket jag arbetat har påverkat. Så ibland har jag tjänat mer än förbehåll + utmätningsbelopp och då jag inte har ett maxbeslut har jag ju fått ut det extra då.
Jag tycker att jag då också ska klara att köpa mig ett par glasögon, och det skulle nog KFM också tycka. Så, så får det bli ^^
Så länge kostnaden blir rimlig för mig, såklart, max 4000:-.

Nej, jag har fått ut lite extra. Jag har inget maxbeslut och min lön har inte varit exakt densamma. Sjukdom, OB och framförallt förändringar i hur mycket jag arbetat har påverkat. Så ibland har jag tjänat mer än förbehåll + utmätningsbelopp och då jag inte har ett maxbeslut har jag ju fått ut det extra då.
Jag tycker att jag då också ska klara att köpa mig ett par glasögon, och det skulle nog KFM också tycka. Så, så får det bli ^^
Så länge kostnaden blir rimlig för mig, såklart, max 4000:-.
Jag hade kontaktat KFM gällande glasögon ändå.

Hjäääälp!!!! Hur mycket anses det vuxna barnet vara med och betala hemma? ”Frågar åt en vän”
Har ingen aning, det framgick inte i avslaget! Men hon jobbade bara lite, och jag ansåg att hon hade rätt att leva.
Nu har hon flyttat hemifrån, och jag har skickat in en ny ansökan.
Betalar 19000:- i löneutmätning, och enligt min skuld prognos kommer jag ej kunnat betala tillbaka mina skulder inom minst 10 år. (Sen ser man inte längre?) Mina skulder bara ökar pga räntan...

Har ingen aning, det framgick inte i avslaget! Men hon jobbade bara lite, och jag ansåg att hon hade rätt att leva.
Nu har hon flyttat hemifrån, och jag har skickat in en ny ansökan.
Betalar 19000:- i löneutmätning, och enligt min skuld prognos kommer jag ej kunnat betala tillbaka mina skulder inom minst 10 år. (Sen ser man inte längre?) Mina skulder bara ökar pga räntan...
Samma för mig. Ett av mina män jag haft i tre år kanske har ökat sen jag tog det och det andra bara minskat med någon tusenlapp. Såg någon här som skrivit ut vad hens lån skulle kosta med räntor mm till sista dagen det var betalt och skickat det till KFM. Kan ha varit i @LånaUtanPapper tråd med tips om vad man ska skriva till KFM i ett personligt brev.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp