Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Jag tänker att det bästa är att ta den diskussionen med handläggare i Juni eftersom att du redan väntat halva ansökningstiden. Har sett folk här som fått skatteskuld under inledande, ex Terry men även andra. Då mailade bara Skatteverket in skulden så ingick den i skuldsaneringen med trots att den var purfärsk. Får du inledande i April så kan ändringar göras i betalplan och inledande till beslut. Beslutet har du inte fått före tidigast Juli och Augusti.

Skulle du bli nekad i April så skickar du en ny ansökan i April samma dag eftersom att det troligen bara är den skatteskulden det kommer handla om. Skulle du få inledande i sommar och bli nekad inför beslut så skickar du bara en ny ansökan samma dag då. Men oftast om man får inledande så får man beslutad skuldsanering. Så länge det inte är någon gigantisk skatteskuld så är det inte säkert det spelar någon roll.

Jag hade gjort så i varje fall. Har du väntat av 3-4 månader på din ansökan redan så ge den en chans!
Ska man isåfall säga att det kan komma en kvarskatt för 2024, vid samtalet i april? Såg häromdagen någon fick beslut 6-7 veckor efter inledande och då är det inte säkert skattebeskedet hinner bli klart innan. Då kanske jag får skuldsanering men har en kvarskatt jag inte kan betala och bränner skuldsaneringen? Det vill jag inte riskera.

Ska man isåfall säga att det kan komma en kvarskatt för 2024, vid samtalet i april? Såg häromdagen någon fick beslut 6-7 veckor efter inledande och då är det inte säkert skattebeskedet hinner bli klart innan. Då kanske jag får skuldsanering men har en kvarskatt jag inte kan betala och bränner skuldsaneringen? Det vill jag inte riskera.
Betalplanen kommer ca 6-8 veckor efter inledande. Inte beslut. Beslutet kommer ca 2.5 månad efter betalplanen. Så från inledande till beslut är det normal ca 4 månader.

Jag kanske får kritik för detta, kanske inte men jag hade sagt ungefär såhär - kanske en liten fuling men inte någon jättesak: i April så säger du att du dragit tillbaka din tidigare ansökan på rekommendation av ekonomiavdelningen på ditt jobb för att säkerställa att du haft tillräckligt lång bryttid spelande och senaste lånet. Att du får god hjälp och stöttning från din arbetsgivare.

Men att du då sen efter dialog skickat in en ny ansökan via hjälp på kommunen pga 7 månader handläggningstid så hoppas ni bryttiderna ska vara tillräckliga nu för att du ska kunna gå igenom en skuldsanering. Men att du jämkade lite förra året för att amortera på dina skulder och att det kommer bli en skatteskuld mellan inledande och besked som du rådfrågat kommunens handläggare om, som sa att det kanske går att lägga till den.

Beräknar du att den kommer landa på säg: 30.000kr så kan du säga att du säga i April att du har räknat på det och uppskattat på att den kommer landa på lite över 20.000kr (som motsvarar ca 2-3% av dina totala skulder exklusive ränta?). Så att du initialt meddelar om skulden, men att du lägger dig lite i underkant. Sen när den fastställs och läggs till så vet handläggaren om den, men det blir inte tillräckligt stor överraskning för att häva hela beslutet. En ärlig uppskattning på lite över 20.000 tror jag anses som tillräckligt om den skulle fastställas på 30. Att du drog tillbaka första ansökan för att jobba på skäligheten och ta mer hjälp kan ses som ganska positivt när andra hanteras om du framför det på ett bra sätt. Anledningen till skatteskulden med. Är det jämkning är det naturligtvis ett ärligt misstag och pengarna har gått till att göra allt i din makt för att betala på dina skulder.

Däremot vad du kan göra för att inte slösa tid ifall du blir nekad är när det närmar sig så ring upp skuldrådgivare på kommunen och bokar möta. Säg i Mars att du ser att du kommer få svar ungefär mitten på April. Då kanske du ringer sista veckan i Mars och bokar en tid 20 April. Blir du beviljad så ringer du bara och avbokar tiden. Annars så har du tid för att skicka in ny ansökan utan att behöva slösa flera veckor till på att vänta på kommunen.

Initiala deklarationen kommer första veckan i Mars så det är inte länge dit!

Senast ändrad:
Betalplanen kommer ca 6-8 veckor efter inledande. Inte beslut. Beslutet kommer ca 2.5 månad efter betalplanen. Så från inledande till beslut är det normal ca 4 månader.

Jag hade sagt ungefär såhär - kanske en liten fuling men inte någon jättesak: i April så säger du att du dragit tillbaka din tidigare ansökan på rekommendation av ekonomiavdelningen på ditt jobb för att säkerställa att du haft tillräckligt lång bryttid spelande och senaste lånet. Att du får god hjälp och stöttning från din arbetsgivare.

Men att du då sen efter dialog skickat in en ny ansökan via hjälp på kommunen pga 7 månader handläggningstid så hoppas ni bryttiderna ska vara tillräckliga nu för att du ska kunna gå igenom en skuldsanering. Men att du jämkade lite förra året för att amortera på dina skulder och att det kommer bli en skatteskuld mellan inledande och besked som du rådfrågat kommunens handläggare om, som sa att det kanske går att lägga till den.

Beräknar du att den kommer landa på säg: 30.000kr så kan du säga att du säga i April att du har räknat på det och uppskattat på att den kommer landa på lite över 20.000kr (som motsvarar ca 2-3% av dina totala skulder exklusive ränta?). Så att du initialt meddelar om skulden, men att du lägger dig lite i underkant. Sen när den fastställs och läggs till så vet handläggaren om den, men det blir inte tillräckligt stor överraskning för att häva hela beslutet. En ärlig uppskattning på lite över 20.000 tror jag anses som tillräckligt om den skulle fastställas på 30. Att du drog tillbaka första ansökan för att jobba på skäligheten och ta mer hjälp kan ses som ganska positivt när andra hanteras om du framför det på ett bra sätt.

Däremot vad du kan göra för att inte slösa tid ifall du blir nekad är när det närmar sig så ring upp skuldrådgivare på kommunen och bokar möta. Säg i Mars att du ser att du kommer få svar ungefär mitten på April. Då kanske du ringer sista veckan i Mars och bokar en tid 20 April. Blir du beviljad så ringer du bara och avbokar tiden. Annars så har du tid för att skicka in ny ansökan utan att behöva slösa flera veckor till på att vänta på kommunen.

Initiala deklarationen kommer första veckan i Mars så det är inte länge dit!
Tack för välmenade råd. Men att ljuga är inget jag kommer att göra. Min arbetsgivare och jag har inte och kommer aldrig att ha den typen av dialog, min ekonomi är inget dom har med att göra eller som jag har förtroende att diskutera med någon högre upp på arbetet. Kommunens skuldrådgivare är heller inte aktuellt eftersom jag jobbar i kommunen själv och känner till dem som arbetar där.

Däremot gällande skatteskulden så får jag nog göra så att jag nämner den redan vid första samtalet och så får jag ta det därifrån. Blir jag nekad pga den så kommer jag ansöka igen när den är avbetald året därpå. Drog tillbaka första ansökan gjorde jag för att jobba på skäligheten ja, så det har du en poäng i att nämna.
Det lutar kanske åt att ansökan får ligga kvar. Ett nej är trots allt inte världens undergång och man kan ansöka igen längre fram. Jag har ingenting som gör att jag tror att jag inte skulle bli beviljad till slut. I april har jag dessutom gått upp till heltid som det ser ut nu, det är också en fördel.

Tack för välmenade råd. Men att ljuga är inget jag kommer att göra. Min arbetsgivare och jag har inte och kommer aldrig att ha den typen av dialog, min ekonomi är inget dom har med att göra eller som jag har förtroende att diskutera med någon högre upp på arbetet. Kommunens skuldrådgivare är heller inte aktuellt eftersom jag jobbar i kommunen själv och känner till dem som arbetar där.

Däremot gällande skatteskulden så får jag nog göra så att jag nämner den redan vid första samtalet och så får jag ta det därifrån. Blir jag nekad pga den så kommer jag ansöka igen när den är avbetald året därpå. Drog tillbaka första ansökan gjorde jag för att jobba på skäligheten ja, så det har du en poäng i att nämna.
Det lutar kanske åt att ansökan får ligga kvar. Ett nej är trots allt inte världens undergång och man kan ansöka igen längre fram. Jag har ingenting som gör att jag tror att jag inte skulle bli beviljad till slut. I april har jag dessutom gått upp till heltid som det ser ut nu, det är också en fördel.
Ja - Det är väll naturligtvis korrekt sätt att gå.

Jag kände bara att jag inte har tid att slösa på nekade ansökningar och skicka om igen. Varje vecka, månad, år som skuldfri kommer vara värt mycket. Så jag både sa och skrev i personliga brevet att jag tagit all hjälp jag kan få. Använt arbetsgivarens expertis på ekonomi och dom har fått hjälpa mig med budget och stötta mig att ta kontakt och hjälp av kommun.

Att jag även haft möte med Swedbank som rekommenderat mig skuldsanering och trot att jag skulle kunna bli beviljad. Att jag sökt hjälp av en god vän som är duktig på ekonomi och rekommenderat mig att söka skuldsanering och skriva ett personligt brev. Att familjen stöttar mig och att jag tagit all hjälp jag kan få, följt alla råd från både vän, familj, bank, kommun och arbete men att jag även är öppen för uppföljningsmöten under skuldsaneringen för stöttning, rådgivning och budgetering. Men att detta med skuldsanering är verkligen min sista utväg för att bli skuldfri och att om jag blir nekad så kommer det bara tyvärr resultera i en ny ansökan och att jag hoppas på att undvika slösa den tiden.

Jag hade inte vart i kontakt med varken swedbank, vänner, familj eller arbetsgivare (skulle aldrig prata min privatekonomi med ex arbetsgivare). Men refferenser kollas inte upp. KFM kommer inte ringa min arbetsgivare eller Swedbank eller vän och fråga vad vi pratat om och om det stämmer. Men det sågs som väldigt ambitiöst och positivt i skäligheten. Ur deras perspektiv - destå mer hjälp destå bättre

Jag var dock redå för skuldsanering för länge sen men för mig handlade det bara om att göra allt för att bli beviljad så snabbt som möjligt oavsett om det fanns någon vit lögn etc kände inte att jag hade tiden att slösa på utmätning och flera ansökningar, nu vill jag bara bli skuldfri och sköta min ekonomi korrekt, ha sparande och budgetera. Var dock ärlig med skulder och alla brytpunkter och all verifierbar information som kollas upp.

Jag kände bara att jag inte har tid att slösa på nekade ansökningar och skicka om igen. Varje vecka, månad, år som skuldfri kommer vara värt mycket. Så jag både sa och skrev i personliga brevet att jag tagit all hjälp jag kan få. Använt arbetsgivarens expertis på ekonomi och dom har fått hjälpa mig med budget och stötta mig att ta kontakt och hjälp av kommun.

Att jag även haft möte med Swedbank som rekommenderat mig skuldsanering och trot att jag skulle kunna bli beviljad. Att jag sökt hjälp av en god vän som är duktig på ekonomi och rekommenderat mig att söka skuldsanering och skriva ett personligt brev. Att familjen stöttar mig och att jag tagit all hjälp jag kan få, följt alla råd från både vän, familj, bank, kommun och arbete men att jag även är öppen för uppföljningsmöten under skuldsaneringen för stöttning, rådgivning och budgetering. Men att detta med skuldsanering är verkligen min sista utväg för att bli skuldfri och att om jag blir nekad så kommer det bara tyvärr resultera i en ny ansökan och att jag hoppas på att undvika slösa den tiden.

Jag hade inte vart i kontakt med varken swedbank, vänner, familj eller arbetsgivare (skulle aldrig prata min privatekonomi med ex arbetsgivare). Men refferenser kollas inte upp. KFM kommer inte ringa min arbetsgivare eller Swedbank eller vän och fråga vad vi pratat om och om det stämmer. Men det sågs som väldigt ambitiöst och positivt i skäligheten. Ur deras perspektiv - destå mer hjälp destå bättre

Jag var dock redå för skuldsanering för länge sen men för mig handlade det bara om att göra allt för att bli beviljad så snabbt som möjligt oavsett om det fanns någon vit lögn etc kände inte att jag hade tiden att slösa på utmätning och flera ansökningar, nu vill jag bara bli skuldfri och sköta min ekonomi korrekt, ha sparande och budgetera. Var dock ärlig med skulder och alla brytpunkter och all verifierbar information som kollas upp.
Jag förstår, och var och en gör ju vad som känns rätt för den. Det viktigaste anser jag är det du skriver i slutet, att vara redo för skuldsanering. Att ha tillräckligt med insikt, hjälp, kunskap eller vad det nu må vara som behövs, för att aldrig göra om dom misstag som ledde en till stora skulder. När är du klar med din skuldsanering?

Jag förstår, och var och en gör ju vad som känns rätt för den. Det viktigaste anser jag är det du skriver i slutet, att vara redo för skuldsanering. Att ha tillräckligt med insikt, hjälp, kunskap eller vad det nu må vara som behövs, för att aldrig göra om dom misstag som ledde en till stora skulder. När är du klar med din skuldsanering?
Håller helt och hållet med. Vet man själv och har insikten utan rimligt tvivel att man är 100% redå och inte gör om ekonomiska misstag så handlar det bara om att bli skuldfri så snart som möjligt. Förutom hur mycket allt kostar i pengar att dra ut på det ett år eller längre så är tiden jäkligt viktig också, i varje fall för mig.

Inledande november 2023 och klar 2028 i november. 5 år betalplan. Slutade spela någon gång under första halvåret 2019 och har inte haft något återfall sen dess. Nästan alla pengar efter 2019 har gått till att betala skulder med.

Då får du hålla tummarna att ingen kan identifiera dig och delge denna information till dina borgenärer om att du farit med osanning för att få skuldsaneringen beviljad.

Jag har funderat lite på min ansökan om skuldsanering på senaste. Den kommer att handläggas typ mitten av april. Tyvärr kommer jag då ännu inte veta vad slutskkattebeskedet blir för 2024. Jag är ju rädd att det kan bli en kvarskatt. Det vet jag först i juni, om jag förstod rätt, eftersom jag behöver göra ändringar i deklarationen. Innebär det att det blir svårt för mig att beviljas skuldsanering när denna skatteskuld inte är klar i exakt belopp? Jag har inte råd att betala den utöver skuldsaneringen heller. Så jag överväger om jag än en gång borde dra tillbaka ansökan och skicka en ny ganska omgående som då kan handläggas när denna kvarskatt är fastställd.
Någon som har kunskap kring detta så vore jag tacksam :folded:

Jag fick nyligen lära mig att en skatteskuld anses uppkomma vid årets start, alltså 1 januari.

Detta var nämligen anledningen till mannens avslag på skuldsanering i november, eftersom vi sålt ett hus 2024 fanns det risk för vinstskatt. Rekommendationen var då att ansöka igen för så fort vi var på nytt år så skulle eventuell vinstskatt ingå i eventuell skuldsanering.

Detta finns på skatteverkets sida:
En skuldsanering omfattar alla fordringar som uppkommit innan Kronofogden beslutat om att inleda skuldsanering (30 § NSksanL och 32 § FSksanL). I förarbetena sägs att fordran på inkomstskatt måste anses uppkommen ”i vart fall” när inkomståret gått ut (prop. 1993/94:123 s. 118 och 2005/06:124 s.43). Kronofogden och Skatteverket utgår i skuldsaneringsärendena från att fordran på (kvarstående) slutlig skatt uppkommer vid beskattningsårets utgång.

Jag fick nyligen lära mig att en skatteskuld anses uppkomma vid årets start, alltså 1 januari.

Detta var nämligen anledningen till mannens avslag på skuldsanering i november, eftersom vi sålt ett hus 2024 fanns det risk för vinstskatt. Rekommendationen var då att ansöka igen för så fort vi var på nytt år så skulle eventuell vinstskatt ingå i eventuell skuldsanering.

Detta finns på skatteverkets sida:
En skuldsanering omfattar alla fordringar som uppkommit innan Kronofogden beslutat om att inleda skuldsanering (30 § NSksanL och 32 § FSksanL). I förarbetena sägs att fordran på inkomstskatt måste anses uppkommen ”i vart fall” när inkomståret gått ut (prop. 1993/94:123 s. 118 och 2005/06:124 s.43). Kronofogden och Skatteverket utgår i skuldsaneringsärendena från att fordran på (kvarstående) slutlig skatt uppkommer vid beskattningsårets utgång.

Tack!
Då ska ju min skatteskuld anses uppkommen före ett eventuellt inledande även om inte slutskattebeskedet skulle vara klart då, om jag förstår rätt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp