- Meddelanden
- 2 139
- Mottagna reaktioner
- 2 013
- Poäng
- 1 397
Ska man isåfall säga att det kan komma en kvarskatt för 2024, vid samtalet i april? Såg häromdagen någon fick beslut 6-7 veckor efter inledande och då är det inte säkert skattebeskedet hinner bli klart innan. Då kanske jag får skuldsanering men har en kvarskatt jag inte kan betala och bränner skuldsaneringen? Det vill jag inte riskera.Jag tänker att det bästa är att ta den diskussionen med handläggare i Juni eftersom att du redan väntat halva ansökningstiden. Har sett folk här som fått skatteskuld under inledande, ex Terry men även andra. Då mailade bara Skatteverket in skulden så ingick den i skuldsaneringen med trots att den var purfärsk. Får du inledande i April så kan ändringar göras i betalplan och inledande till beslut. Beslutet har du inte fått före tidigast Juli och Augusti.
Skulle du bli nekad i April så skickar du en ny ansökan i April samma dag eftersom att det troligen bara är den skatteskulden det kommer handla om. Skulle du få inledande i sommar och bli nekad inför beslut så skickar du bara en ny ansökan samma dag då. Men oftast om man får inledande så får man beslutad skuldsanering. Så länge det inte är någon gigantisk skatteskuld så är det inte säkert det spelar någon roll.
Jag hade gjort så i varje fall. Har du väntat av 3-4 månader på din ansökan redan så ge den en chans!