Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

3 dagar till lön. Jag är så orimligt taggad på denna lön. Inte för att den är särskilt bra efter sjukdom och obetald semester, utan för att den är en ny chans. Den här gången blir det skillnad. Budget efter räkningar, som i huvudsak är hyra, el, a-kassa, busskort, mobil, internet, ser ut såhär:

Mat 2000:-
Övrigt nödvändigt 800:-
Julklappar 1500:-
Shoppingrunda 2000:-

Mat går ner till 2000:- eftersom vi får decemberlönen den 23e, så det blir en lite kortare månad. 2000:- på 3.5 veckor är 571:- per vecka. Dessutom har jag så mycket kött i frysen att jag knappt borde behöva köpa något sånt. Och det blir foodora max en gång. Så då ska 571:- i veckan räcka gott.

Övrigt nödvändigt lär bestå av linser och nån hudvård som behövs.
Julklappar är vad som är kvar att köpa
Shoppingrunda, må låta lyxigt men jag behöver verkligen lite kläder. Byxor, framförallt. Sen önskar jag att jag ska kunna köpa en julgran också, men vi får se.

Det här är månaden när jag ändrar beteende och håller min egen budget. Häng på och gör ett omtag, ni andra som kämpar!

Bra att dra lärdomar av tidigare månader och hitta ett sätt som gör att man kan hålla budget. Både att man prioriterar rätt bland budgetposterna och att utfallet blir inom ram.

Gällande shoppingen så är ett tips att kika in på Sellpy. Sök på ditt/dina favoritmärken och sortera efter pris, så finns det säkert bra plagg för 50-100 kr att fynda. Jag handlar nästan bara där nu för tiden, köper Gant-tröjor, skjortor och annat för runt 100 kr styck. Perfekt när man måste ha lite nytt på jobbet. Men gäller att kolla skicket på bilderna, då det såklart kan variera.

Fick aldrig fylla i innan den startade. Mitt arbete är i rekonstruktion så löneutmätningen startade innan jag skulle skicka in något.
Men känner också att det är lite lite men kanske stämmer?
Ringde kfm i fredags men köerna var ohålllbara. Ca 2 timmars väntetid.

Här finns den info du behöver, där du både kan testa och lämna in nya uppgifter:

Bra kämpat! Hoppas att jag klarar av att följa budget också.
Har min andra månad med löneutmätning.
Får behålla 7447:- men blir inte mycket kvar att leva på.

Hyra 4000:-
El 250:-
Försäkringar 700:- (hem, katter)
Tv + telefon 700:-
Facket, a-kassa 375:-
Busskort ca 1000:-

Förstår inte riktigt vad jag ska ha råd att handla mat för.
Får kämpa på!
Tack!
Att ändra ett gammalt beteende går oftast inte över en natt, man får kämpa på tills man hittar rätt balans.
Om sambon tjänar mindre än dig så är det nog nåt som inte stämmer ja, kolla upp det snarast för det justeras ju inte fråns på nästa lön.

Blev en rätt bra månad för min del. För behålla nästan 8000 (vanligtvis strax över 6000) pga lite övertid förra månaden. Detta är utöver hyran som ligger på 7800.
Dock lär december lönen bli skit pga karens och några dagar sjukskrivning denna månad.

Men allt som allt så har man strax under 5000 efter alla inköp som ska göras. Matkonto sköter sambon då jag tar hyran.
Hade varit skönt att göra en extra inbetalning på skulderna. Men gissar som sagt att det inte lär bli bra lön i december så lika att hålla i dom lite.
Så skönt! Har du någon plan för dom där 5000:- eller ska allt sparas till nästa månad?

Bra att dra lärdomar av tidigare månader och hitta ett sätt som gör att man kan hålla budget. Både att man prioriterar rätt bland budgetposterna och att utfallet blir inom ram.

Gällande shoppingen så är ett tips att kika in på Sellpy. Sök på ditt/dina favoritmärken och sortera efter pris, så finns det säkert bra plagg för 50-100 kr att fynda. Jag handlar nästan bara där nu för tiden, köper Gant-tröjor, skjortor och annat för runt 100 kr styck. Perfekt när man måste ha lite nytt på jobbet. Men gäller att kolla skicket på bilderna, då det såklart kan variera.
Tack för tips! Jag köper en del på Vinted, har inte varit nöjd de gånger jag köpt på Sellpy men kanske bara haft otur. Men vissa plagg vill jag prova först och annat vill jag inte köpa second hand. Både vinterskor och vinterjacka köpte jag dock secondhand i år. Det är rätt mysigt att sitta och kika på saker på såna sidor faktiskt. Toppen med specifika märken om man vet vad som passar en, då kan man göra bra fynd med lite tålamod !

Så skönt! Har du någon plan för dom där 5000:- eller ska allt sparas till nästa månad?
Tror inte allt kommer sparas till nästa månad. Men gissar på kring 2000 iaf. Då blir det inte så märkbart i december sen.
Så vi kommer nog kunna göra en del aktiviteter nu under jul månaden så det känns bra.

December är ju en månad då det händer mycket runt omkring osv. Däremot har jag aldrig riktigt upplevt att den är så extremt mycket dyrare än andra månader. Visst det blir fler utgifter men lägger man allt på bra nivå så är det inga problem.

Julklappar till barn har vi redan börjat köpa i höstas. Så det är nog mest matkostnaden som drar iväg lite kommande månad för våran del.

Tror inte allt kommer sparas till nästa månad. Men gissar på kring 2000 iaf. Då blir det inte så märkbart i december sen.
Så vi kommer nog kunna göra en del aktiviteter nu under jul månaden så det känns bra.

December är ju en månad då det händer mycket runt omkring osv. Däremot har jag aldrig riktigt upplevt att den är så extremt mycket dyrare än andra månader. Visst det blir fler utgifter men lägger man allt på bra nivå så är det inga problem.

Julklappar till barn har vi redan börjat köpa i höstas. Så det är nog mest matkostnaden som drar iväg lite kommande månad för våran del.
Låter vettigt! Nej jag upplever inte heller att december måste vara en mycket dyrare månad. Lite extra på mat och så är det ju julklapparna då, som egentligen inte är nödvändigt men viktigt för många av oss ändå att kunna köpa.
Lucia i kyrka skulle jag gärna gå på i år, tror det kostar ca 200:- här. Någon julmarknad men jag är nöjd med att köpa något litet, så det behöver inte kosta mycket. Tror som jag nämnt tidigare i tråden att många åker till affären och hittar massa fint man vill ha och köper fast man inte behöver. Jag försöker tänka vad jag redan har, och köper jag nåt nytt så försöker jag tänka "kommer jag gilla denna om ett år, två år...?".

Har du någon aning om vad det beror på?
Ja julen närmar sig. På kommande lön har jag budgeterat för julen. Det är lite julklappar och lite till uppesittarkvällen, men i övrigt är det faktiskt inte så mycket mer än lite extra mat.
Tror att det är mitt mående också. Vill unna mej gott till helgen mm. Det är så lätt när man är trött att köpa på fodora mm. Så det är jättedumt. Sen har jag varit sjuk jättemycket så inte fått något extra på lönen 2 månader i rad nu. Tack vare jämkningen får jag ut 2000 mer i månaden annars. Det är bara att ta nya tag

Tror att det är mitt mående också. Vill unna mej gott till helgen mm. Det är så lätt när man är trött att köpa på fodora mm. Så det är jättedumt. Sen har jag varit sjuk jättemycket så inte fått något extra på lönen 2 månader i rad nu. Tack vare jämkningen får jag ut 2000 mer i månaden annars. Det är bara att ta nya tag
Ja, jag tror på att förändring alltid är möjligt om man bestämmer sig helhjärtat. Ibland svårt, men möjligt. Jag hoppas du hittar en bättre balans kommande lönemånad och får en fridfull jul vad det lider!

Jag har en inskickad ansökan om skuldsanering. Den beräknas handläggas i april nästa år. Om jag skulle få restskatt nästa år, för detta inkomståret, räknas då skulden som uppkommen innan eller efter inledande? Och, avslutas jämkning automatiskt vid årsskiftet?

Är det någon som vet ungefär hur många procent skatt man betalar på en lön mellan 30-35000:- om man inte jämkar?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp