Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Jag har bestämt mig. Egentligen för länge sen. Men nu slutgiltigt. Jag kommer stå kvar i alla mina beslut. Låta ansökan om skuldsanering ha sin gång, oavsett vad det innebär. Förtsätta jobba heltid, kostar det längre fram på hälsan så får jag ta det då. Jag kommer skriva högskoleprovet till hösten för att på sikt kunna följa drömmen om ett annat jobb. Jag kommer göra klart min NPF-utredning och låta den landa utan att korrigera mig. Jag kommer lita på att jag äger förmågan att hantera, vad än utgången av allt blir. Det är först då man blir stark på riktigt. När man är väl rustad. Har verktygen för att hantera det som kommer ens väg. Det har varit en lång, men också fantastisk resa.

Någon sa en gång:
Universum svarar aldrig "nej" utan "ja men inte nu" eller "ja men något bättre".

Jag tittade igenom mina bankkonton för 2023 och 2024. Det är så långt bak jag kommer utan att begära ut mer. Inga stora lån finns under dessa år. Det som finns är 2 mindre lån på 4000:- respektive 2000:- tagna för exakt 2 år sen, samt för 1 år och 8 månader sedan. Dessa är tagna för att överleva i princip. Sen finns också ett gäng små köp på fakturor som förfallit iom att löneutmätning startat, men alltså inga stora lån sedan 2022. Minns jag rätt så är det senaste större lånet på ca 20000:- taget sommaren 2022.
Och så är det ju då csn som förfallit och skatteskulden. Den måste jag titta vidare på för det verkar inte som om alla rapporterat in räntan.
Kanske har jag en chans ändå. Kanske Kanske. :folded: Enligt KFMs hemsida är dom 2 veckor ifrån mitt datum nu.

Nu har jag även skickat in om att avsluta årets jämkning till skatteverket. Ca 2 veckor stod det att handläggningen var så tanken är att avsluta efter mars lönen. Då riskerar jag ingen kvarskatt nästa år.

Och när jag ändå höll på så skickade jag in nya uppgifter om inkomster och utgifter till KFM, det kan göras på mina sidor. Jag har trots allt nu skrivit på för att jobba heltid permanent och inte bara tillfälligt. Jag har också fått lite högre utgifter. Så nu räknar jag inte med att få ut extra framöver. Det är en sorg i det. Men också ett beslut jag kände starkt att jag behövde ta för att kunna stå rakryggad i att jag gör mitt bästa. Påminner mig själv om att rätt beslut också kan göra ont. Men fasen vad stolt jag är över mig. Nu behöver jag inte fundera mer. Jag har gjort mitt bästa. Varit ärlig. Det är allt jag kan göra. Fingers crossed.

Senast ändrad:
@Lasseman Har du någon uppskattning på hur lång tid det brukar ta att få beslut när man skickar in nya inkomster/utgifter via mina sidor hos KFM, i pågående löneutmötning? :folded:

Tack!
Beslutet kom idag redan men dom har räknat förra årets skatt vilken var jättelåg pga jämkning. Och framförallt så har dom missat busskortet. Trots att jag skrev med det. Så jag hoppas dom ändrar det när jag ringer imorgon, annars kan jag inte fortsätta jobba. Usch vilken stress det blev av detta plötsligt.

Jag har sökt info angående det Jessica87 skrev i inlägg 632 om att uppdatera/lämna uppgifter om ändrad inkomst till KFM. I mitt fall så har jag haft löneutmätning i snart 10 år. Har sjukersättning från FK samt Avtalsgruppsjukförsäkring från AFA.

Beloppet på löneutmätningen har under dessa år varierat mycket. Som det är just nu så har KFM efter senaste utredningsrapporten missat eller glömt att ta med min ersättning från AFA.( Den ersättningen har alltså tidigare varit en del av löneutmätningen, och även om jag ville undanhålla den från utmätning så vore det ju rätt svårt eftersom jag betalar ju skatt på den ersättningen)

Nu är mina skulder så stora så det skulle ändå inte göra nån skillnad under min livstid, MEN jag ansökte om skuldsanering i februari så till min fråga som gnager i bakhuvudet: Bör jag "hjälpa" KFM att sköta deras uppdrag? Eftersom de verkar ha bristande rutiner.
Har jag ett moraliskt ansvar här? Jag tänker också: jag har ju inte lämnat felaktiga uppgifter men att rätta till det som KFM har missat borde öka mina chanser att få skuldsanering?

Senast ändrad:
Där kom ett ämdringsbeslut från KFM som innebär att jag nu får behålla 14100:- Det är hyra, busskort, vård, mediciner och normalbelopp. Tyvärr verkar dom räkna förra årets skatt fortfarande. Det bekymrar mig lite, görs det likadant vid skuldsanering ? Känns ju orimligt att gå på förra årets uppgifter i det läget för då har man ju ingen chans om mab tjänar mindre eller betalat betydande mer i skatt?

Ny budget utifrån att jag räknar med worst case scenario som är att jag inte får inledande skuldsanering och aldrig får ut något extra:

Förbehållsbelopp 14100:-
Nödvändiga räkningar 8200:-
Mat 2300:-
Övrigt nödvändigt 650:-
Spara 500:-

Kvar 2500:- som då ska täcka allt från läkarbesök till kläder och nöjen.

Det här gör ont långt in i själen. Marginalerna är borta. En bit av min frihet är borta. Men jag måste lita på processen och orka iallafall.

Ny budget utifrån att jag räknar med worst case scenario som är att jag inte får inledande skuldsanering och aldrig får ut något extra:

Det här gör ont långt in i själen. Marginalerna är borta. En bit av min frihet är borta. Men jag måste lita på processen och orka iallafall.
Vad hade du för förbehållsbelopp förut?

Spara är nog inget man kan räkna med i löneutmätning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp