Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Apotekstips, när det är icke receptbelagt så är det ofta billigare via nätet, typ apotea, men också billigare att beställa för upphämtning på apotek (inom någon timma) än att själv gå och leta i hyllorna..

Jag skulle ha någon kräm som kostade typ 139 kr om jag hämtade i hylla själv.
Beställde jag på nätet och lät personalen hämta samma tub i hyllan åt mig fick jag betala 95 eller 99..
Tack för tipset, det var jag själv som skrev om det i min tråd för en liten tid sedan, s.22 ;)
Har beställt i princip allt på nätet förutom det jag var tvungen att hämta på en gång efter läkarbesök.

Tack för tipset, det var jag själv som skrev om det i min tråd för en liten tid sedan, s.22 ;)
Har beställt i princip allt på nätet förutom det jag var tvungen att hämta på en gång efter läkarbesök.
Ah, har inte läst så mycket i tråden, märkte det själv när jag skulle kolla om varan var tillgänglig.

5 dagar till nästa lön och 900:- på kontot. Den här månaden har nog mest gått bra för att jag fick ut lite extra.

Mat i mataffär: 2600:-
Hämtmat och mat ute: 1700:-
Shopping, kläder, skor mm: 2400:-
Apotek 1700:-

Det är väl dom stora posterna. Hämtmat och mat ute är alldeles för högt men där är också hämtmat under sjukdom inräknat. Shopping och kläder har varit på tiden att jag fick lägga lite pengar på, det behövdes verkligen. I den posten ingår dock även några flaskor vin för att ha hemma i skåpet, så runt 400:- var rent unnande. Apotek är hög, lite pga mediciner men mest pga hudvård och salvor, dels i samband med virussjukdom och några hemska utslag som behövt behandlas.
Tacksam att jag just denna månad fick ut lite extra, annars hade det varit tight. Också tacksam att pengarna till stor del lagts på vettiga saker som vinterskor och jacka, och läkemedel/hudvård. Men utemat och hämtmat behöver fortfarande stramas åt.
Vad gäller vin. Tidigare körde jag en del vinflaskor och ibland på beställning.

Men en vinbox (rött) håller ca 5-6 veckor. Så jag brukar oftast nuförtiden istället gå på Systemet och köpa en vinbox ungefär kring löning som ska räcka till lönen efter.
Då har man sin hemma-vinbudget klar på 269-369kr i månaden. https://shorturl.at/QeiLe

Beställer du så brukar Vinoteket ha bra erbjudanden på Black Friday (Fredag 29 November detta år).

Senast ändrad:
Vad gäller vin. Tidigare körde jag en del vinflaskor och ibland på beställning.

Men en vinbox (rött) håller ca 5-6 veckor. Så jag brukar oftast nuförtiden istället gå på Systemet och köpa en vinbox ungefär kring löning som ska räcka till lönen efter.
Då har man sin hemma-vinbudget klar på 269-369kr i månaden. https://shorturl.at/QeiLe

Beställer du så brukar Vinoteket ha bra erbjudanden på Black Friday (Fredag 29 November detta år).
Absolut en bra idé för den som vet att man gör åt det. För min del kan det variera mycket, från inget vin på flera månader till ett par tre flaskor i månaden. Detta året har jag i snitt köpt alkohol för 100:- i månaden. Men vet man att man ska ha folk över som dricker vin så kan jag nog tänka mig en box. Har dom bra hållbarhet oöppnade?

Absolut en bra idé för den som vet att man gör åt det. För min del kan det variera mycket, från inget vin på flera månader till ett par tre flaskor i månaden. Detta året har jag i snitt köpt alkohol för 100:- i månaden. Men vet man att man ska ha folk över som dricker vin så kan jag nog tänka mig en box. Har dom bra hållbarhet oöppnade?
Ja i så fall kanske det är bäst att köpa efter behov. Eller köpa som jag sa från vinoteket på black friday. Jag brukar ta ett vinglas till maten någon dag här och där i veckan så en box i månaden passar mig rätt bra.

En oöppnad vinbox håller inte lika länge som oöppnad flaska. Beror på hur länge det stått på bolaget också. Köper du en vinbox så rekommenderar jag att öppna den inom ett halvår och sen dricka upp inom 5-6 veckor.

En vinflaska om du inte har rätt miljö för att lagra så rekommenderar jag att öppna inom 1 år. Då oftast dricka upp den inom 36 timmar. Bra flaska gärna i karaff för att lufta ur vinet och få fram smakerna. Sen i kylen 30 min för att vinet ska komma ner från rumstempratur till 12-15 grader.

Rekommendation för lagring är liggande långt ner i garderoben om du inte har bättre lösning. Många lagrar i skafferi och det är typ sämsta stället, speciellt om skafferiet absorberar värme och står kloss i kloss med kyl/frys.

Senast ändrad:
Alkohol är ju egentligen en rätt onödig kostnad överhuvudtaget. En hel del av det elände jag ser har delvis grund i alkohol, och det behöver inte vara några omfattande missbruk..

Ja i så fall kanske det är bäst att köpa efter behov. Eller köpa som jag sa från vinoteket på black friday. Jag brukar ta ett vinglas till maten någon dag här och där i veckan så en box i månaden passar mig rätt bra.

En oöppnad vinbox håller inte lika länge som oöppnad flaska. Beror på hur länge det stått på bolaget också. Köper du en vinbox så rekommenderar jag att öppna den inom ett halvår och sen dricka upp inom 5-6 veckor.

En vinflaska om du inte har rätt miljö för att lagra så rekommenderar jag att öppna inom 1 år. Då oftast dricka upp den inom 36 timmar. Bra flaska gärna i karaff för att lufta ur vinet och få fram smakerna. Sen i kylen 30 min för att vinet ska komma ner från rumstempratur till 12-15 grader.

Rekommendation för lagring är liggande långt ner i garderoben om du inte har bättre lösning. Många lagrar i skafferi och det är typ sämsta stället, speciellt om skafferiet absorberar värme och står kloss i kloss med kyl/frys.
Tack för tipsen :)

Alkohol är ju egentligen en rätt onödig kostnad överhuvudtaget. En hel del av det elände jag ser har delvis grund i alkohol, och det behöver inte vara några omfattande missbruk..
Ja visst är det så. Inget man behöver och precis därför går det under "unnande-kontot" för min egen del.
Är det ekonomiskt elände du syftar på då? Eller annat också utifrån din yrkesroll?

Är väl precis som det mesta.
Majoriteten klarar av att spela på kul, ta ett glas till maten, handla för pengar man har råd att spendera osv.

Är väl precis som det mesta.
Majoriteten klarar av att spela på kul, ta ett glas till maten, handla för pengar man har råd att spendera osv.

Just alkohol (och spel) är ju dock skadliga för din kropp (ekonomi) oavsett hur liten mängden är.

Det är naturligtvis inte farligt att ta ETT glas en gång per år.

Men även om du dricker extremt sällan är det ju fortfarande ett gift för kroppen som kan ge dig rätt rejäla skador även om du håller dig till ett glas till maten.

Med det sagt så dricker jag ett par gånger i månaden jag är för glad i pilsner :D Men det ändrar ju tyvärr inte faktumet om skadeverkan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp