Brygglån

Jag är kanske korkad men... om jag köper ett hus för 4 miljoner. Har ett som jag säljer för 2 miljoner. Har lån på 1 miljon. Jag har då under en tid att brygglån på 200 tusen.
När jag får tillräde till mitt nya är det en liten tid tills mitt gamla är sålt. Som jag förstår det har jag då brygglån på de 4 miljonerna några dagar.
Sedan säljer jag mitt. Då betalar jag ju av mitt lån på 1 miljon. Har 1 miljon kvar. Enkelt räknat. Tanken är att låna 85% av nya bostaden. Vilket då blir kontantinsats på 600 tusen. Så kommer frågan. Brygglånen. Går de då "över"/"in" som mitt bolån på 3,4 miljoner och jag sätter in mina 15% på 600 tusen. Eller ska jag betala av det också?

Ring och fråga banken, men ja brygglånet får du för tillträdet, annars brukar man tala om handpenningslån.

Ring och fråga banken, men ja brygglånet får du för tillträdet, annars brukar man tala om handpenningslån.
"
  • Ett handpenningslån för max 10% av köpeskillingen erbjuds under löptiden om sex månader. Återbetalas i sin helhet senast vid tillträdet av den nya bostaden. Om frånträde från befintlig bostad dröjer ersätts Handpenningslånet med ett överbryggningslån, sk brygglån tills du har fått din slutlikvid. Erbjudande gäller efter sedvanlig kreditprövning." - Swedbank

Överbryggningslånet är den del av kontantinsatsen som är låst vid tillträdet. Är ett tillfälligt blanco.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp