Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Brott under skuldsanering

Hej!
Frågar åt en vän...
Om man blir dömd för brott under en pågående skuldsanering kan man bli av med den?
Har läst och det står inget om det i skuldsaneringslagen.

Vissa brott kan du ju bli det, se chattråden, försvårande av exekutiv förrättning och annat.
Men att du klappar till någon eller kör lite full eller vad du nu tänkt göra påverkar inte skuldsanering direkt.

Indirekt kan du få problem. Om du åker på rejäla dagsböter eller skadestånd och inte betalar dessa riskerar du ju löneutmätning eller liknande, att hålla betalningsplanen då kan bli tufft för många.
Har du skuldsanering utan betalningsplan är det svårare att få det hävt, du kan ju så att säga inte misslyckas med betalningsplanen då.

Hej!
Frågar åt en vän...
Om man blir dömd för brott under en pågående skuldsanering kan man bli av med den?
Har läst och det står inget om det i skuldsaneringslagen.
Heter din vän Max, så lär han nog hamna i finkan och få skadestånd att betala.

Har man sjukersättning som jag har så pausas den när man är i fängelse. Vet inte om man kan få omprövning och behöva betala inget under fängelse period då eller om sanering upphävs.

tur för mig att jag inte begår brott. Rätt homosexuellt att dom pausar sjukersättning dock, tycker inte det borde vara så.

Har man sjukersättning som jag har så pausas den när man är i fängelse. Vet inte om man kan få omprövning och behöva betala inget under fängelse period då eller om sanering upphävs.

tur för mig att jag inte begår brott. Rätt homosexuellt att dom pausar sjukersättning dock, tycker inte det borde vara så.

Kanske räcker att staten finansierar ett mat och husrum i taget?

Off topic

Sanning med modifikation.

För en försäkrad som är häktad eller intagen i kriminalvårdsanstalt lämnas sjukersättning och aktivitetsersättning inte för tid efter det att den försäkrade varit frihetsberövad 60 dagar i följd. Detsamma gäller när en person vistas i ett särskilt ungdomshem för att verkställa sluten ungdomsvård (106 kap. 16 § SFB).

Påbörjade fängelseverkställigheter för 2023 var 10 647, varav strafftid på två månader eller lägre utgjorde cirka 3 500 av dessa.

Kan man få A-kassa då?

Jag tänker mer om man håller på med bedrägerier/bidragsbrott under en skuldsanering om det är en anledning att få den hävd.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp