Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Brixo missbruk kredit?

Brixo finns inte i registret UC, så de kan inte rapportera missbruk..

Fast jag fick just det av Brixo... Missbrukad kredit.
Jag kan intyga detta också att missbrukad kredit från Brixo/Merax rapporteras till UC.
Eller om det är deras inkassobolag som gör det. Sak samma.
Jag har också fått en som jag måste vänta i 3 år på att den ska försvinna…
Jag har hört att det är värre att ha en kreditanmärkning än betalningsanmärkning
Varför är det så?

Kan ju vara skillnad, förut rapporterade ju brixo till UC, det gör man ju inte nu

När Brixo skickar till inkasso så rapporteras missbrukad kredit till UC
Antar att du menar när dom skickar vidare till externt inkassobolag då.
Deras ”interna” heter ju BFM inkasso och dit har jag blivit skickad säkert 15 gånger utan att någonting skett genom åren.
Blev skickad till externt inkassobolag en gång, inget skedde. Det vill säga ingen missbrukad kredit eller något, det var nog 2-2,5 år sedan.
Minns att jag frågade Brixos handläggare om man fick missbrukad kredit om det skickades till externt inkassobolag men dom kunde inte riktigt svara på frågan vilket är oerhört märkligt.

Tror det är lite taktik, det vill säga om dom berättar att man inte får missbrukad kredit så tänker dom automatiskt att gäldenären inte prioriterar att betala in på samma sätt vilket förvisso kan vara sant.
Känner igen det från fler aktörer, någon aktör bör ju ha koll anser man. Men jag tror att det är taktik som sagt.

Jag kan intyga detta också att missbrukad kredit från Brixo/Merax rapporteras till UC.
Eller om det är deras inkassobolag som gör det. Sak samma.
Jag har också fått en som jag måste vänta i 3 år på att den ska försvinna…
Jag har hört att det är värre att ha en kreditanmärkning än betalningsanmärkning
Varför är det så?
På vilket sätt skulle det vara värre? Misskött kredit och missbrukat konto är anmärkningar som inte syns på ex Creditsafe eller Bisnode

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp