Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Brixo förseningavgift

Om man läser deras villkor står det att de tar påminnelseavgift, och även att de när som helst kan införa andra avgifter.

Lite undanskymt finns priset, 195kr.

Lag går i vissa fall före avtal…

Vad skulle det vara för lag som är tillämplig här, månne?

Jag har inte kunskaperna om hur man går vidare. Jag anmäler dom gärna. Enligt dom så får man tu ut förseningsavgift

Klart att dom säger att dom får xD samma som en mördare säger att den får döda...

Jo det är precis samam sak för båda brotten är olagliga enligt svensk lag.

Hur du tar det vidare?

Är det på autogiro avsluta det så dom inte kan dra från ditt konto.

Sen betala in hela summan utom 195 kr sen bestrid påminnelserna från inkasso och KFM så hamnar det automatiskt hoss tingsrätten om dom tar det så långt sen hänvisa till domen så är det klart.

Ni kan nog lika mycket om lagstiftningen som jag, d.v.s. nästan ingenting, men vad jag kunnat få fram är:
i. För näringsidkare verkar det vara OK med avgiften, och
ii. för privatpersoner står det inte att man FÅR, men heller inget om att man INTE får ta ut avgiften.

En bra idé är väl att man läser igenom villkoren, och inte bara dreglande kryssar i alla rutor man hittar.

Detta gäller i synnerhet den skribent som jämförde långivaren med maffian, ty man vill väl inte ha med dem att göra?

Ni kan nog lika mycket om lagstiftningen som jag, d.v.s. nästan ingenting, men vad jag kunnat få fram är:
i. För näringsidkare verkar det vara OK med avgiften, och
ii. för privatpersoner står det inte att man FÅR, men heller inget om att man INTE får ta ut avgiften.

En bra idé är väl att man läser igenom villkoren, och inte bara dreglande kryssar i alla rutor man hittar.

Detta gäller i synnerhet den skribent som jämförde långivaren med maffian, ty man vill väl inte ha med dem att göra?

Eh jo eftersom en domstol slagit fast att det är olagligt så får man numera inte ta ut en förseningsavgift för privatpersoner.

Vi gissar inte utan det äe så. Du har domen i tråden några inlägg tbx

Klart att dom säger att dom får xD samma som en mördare säger att den får döda...

Jo det är precis samam sak för båda brotten är olagliga enligt svensk lag.

Hur du tar det vidare?

Är det på autogiro avsluta det så dom inte kan dra från ditt konto.

Sen betala in hela summan utom 195 kr sen bestrid påminnelserna från inkasso och KFM så hamnar det automatiskt hoss tingsrätten om dom tar det så långt sen hänvisa till domen så är det klart.
Haha nä! Jag skippar den striden för 195kr. Visst det är fullt dom gör så men skitsamma. Jag ska lösa hela skulden istället. Ha en fin dag

Eh jo eftersom en domstol slagit fast att det är olagligt så får man numera inte ta ut en förseningsavgift för privatpersoner.

Vi gissar inte utan det äe så. Du har domen i tråden några inlägg tbx
Var inte det domar i hov- och tingsrätter? Deras domar är väl knappast prejudicerande?

Alldeles riktigt, NJA fastställs i högsta instans, i detta fall HD.

Nej HD tar upp brottmål och annat som inte faller under företag, myndigheter och anndra civila mål.

I det här fallet är det högsta förvaltningsrätten som är den prejudicerande instansen och dom har slagit fast att det är olagligt. Tillsammans med andra flera dommar från försvaltnings och kammarätten.

Förutom dommen i tråden har du här en annan input.

Om TS fegar ur får jag ta striden istället. Ska låna ett mindre belopp sen vara sen och vänta in avgiften sen bestrida den. Om ni vill kan jag skapa en tråd med uppdateringar om hur det går(ps jag kommer vinna)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp