Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Brådskande fråga om lån

Hej.
Bankerna rekommenderar inte att man har blancolån som är högre än 90% av sin årsinkomst. Om vi är två sökande räknar de då 90% av vår totala årsinkomst?

Tacksam för snabbt svar.

90 % kanske är den gräns som banker säger att har som riktlinje men det fungerar inte så i praktiken väl? Då skulle ju många av de som är här med en massa skulder inte vara här. Det måste väl finnas annat som spelar in? Och banker som inte tittar på total skuld/årsinkomst?

Grejen är att det handlar om max 90% av årsinkomsten i synliga lån hos UC. Är lånen inte registerade hos UC finns de inte, och det är här många av våra problem uppstår. Snabblåneföretagen använder inte UC, och då kan man enkelt bygga upp ett stort skuldberg, på många hundra procent av sin inkomst utan problem. Så nej, i praktiken funderar det inte så väl.

90 % kanske är den gräns som banker säger att har som riktlinje men det fungerar inte så i praktiken väl? Då skulle ju många av de som är här med en massa skulder inte vara här. Det måste väl finnas annat som spelar in? Och banker som inte tittar på total skuld/årsinkomst?

Det stämmer, har man bra inkomst kan man utan problem ta två blancolån som tillsammans blir betydligt mer än inkomsten. Jag har själv mellan 400 och 500 i årsinkomst och hade kunnat ta ett lån på 350 000 trots att jag redan hade ett på 340 000. Det vet jag för att jag fick erbjudanden som inte krävde att jag löste det befintliga lånet när jag sökte via Lendo för att få ett lån med bättre ränta.

Jag tror mer att man inte ska söka på mer än 90% hos en långivare eller lendo på samma gång för då blir det tufft . Men att ha lån på över 90 % sammanlagt är inga problem hos olika långivare även om det syns på uc. Om det är uppdelat så har jag och många fler än mig . Tyvärr får man väl lägga till .

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp