- Meddelanden
- 3 777
- Mottagna reaktioner
- 2 688
- Poäng
- 1 737
Bostaden undantas inte från utmätning på grund av beneficium.Jag har löneutmötning idag. Bor i en bostadsrätt värderad till 1-1,1 miljon av mäklare. Har haft den ute till försäljning i början av året utan bud (verkligen 0 bud).
Bolån på ~900,000.
Om jag säljer bostaden själv genom mäklare behöver den säljas för 1 miljon för att gå +/-0 då jag har vinstskatt och mäklararvode att bekosta.
Säljs det på exekutiv auktion så blir det väl inga mäklarkostnader men min vinstksatt kvarstår. Så då är beloppet man behöver sälja för 950? Eller min vinstskatt räknas inte in?
Kommer lägga ut min bostad till försäljning igen för att mota olle i grind. Ligger den ute för 1 miljon med 0 bud så ser väl KFM det som en indikation på att skiten inte går att sälja idag. Jag vet det, jag försökte ju sälja i 1 års tid innan allt gick åt helvete haha
En skuld som ännu inte finns har inte förmånsrätt framför dina borgenärers rätt till betalning.
Tveksamt övervärde i det lägre spannet, avgiften för värdering och försäljning (lös egendom 4 %) ska få betalt och efter det ska det återstå "ett försvarligt överskott".