Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Bostadsrätt med KF

Hej, hur blir det om man släpper allt men har en bostadsrätt? Ska man försöka sälja så fort som möjligt och lägga undan pengarna från vinsten till sin sambo eller hur går man till väga för att inte kf tar lägenheten? Får man bo kvar?

Hej, hur blir det om man släpper allt men har en bostadsrätt? Ska man försöka sälja så fort som möjligt och lägga undan pengarna från vinsten till sin sambo eller hur går man till väga för att inte kf tar lägenheten? Får man bo kvar?
Beror på övervärde oftast. Har du inget eller litet övervärde så kommer det inte utmätas om det inte är skulder till brf eller bolånebank.

men är bostadsrätten värd mer än vad ni har lån på så kommer det eventuellt att utmätas. Det bästa är att sälja innan utmätning då ni har mer frihet att välja vilket bud ni ska acceptera.

Bor du på ett ställe med låga värden kan den klara sig helt, var länge sedan jag kikade på det men tror det är värde på 300k eller mindre så anses den vara beneficum.

I övrigt är det bärande om det finns ett övervärde efter lån
Om du säljer den har du nog inte möjlighet att bo kvar

Lägga undan pengarna från vinster? Du menar begå oredlighet mot borgenär? Nej det är inget att rekommendera.

Bor du på ett ställe med låga värden kan den klara sig helt, var länge sedan jag kikade på det men tror det är värde på 300k eller mindre så anses den vara beneficum.

I övrigt är det bärande om det finns ett övervärde efter lån
Om du säljer den har du nog inte möjlighet att bo kvar

Så om man har en lägenhet som är värd 1.000.000 - men du har lån på 550.000 bara så rör inte KF den? Varför är det så?

Du har ju 15% handpenning + dessa 300.000 det är ju jättemycket pengar?

Man får inte glömma bort att utöver dessa 300 000 i övervärde har du ju egna pengar i form utav handpenning

Så om man har en lägenhet som är värd 1.000.000 - men du har lån på 550.000 bara så rör inte KF den? Varför är det så?

Man får inte glömma bort att utöver dessa 300 000 i övervärde har du ju egna pengar i form utav handpenning
Jag tolkar det inte som 300,000 i övervärde.
Tolkar det såhär:
Om bostaden är värd max 300,000 med 0 i lån så är den beneficum.

Är den värd 350,000 med 200,000 i lån är den inte beneficum utan då är det övervärdet som avgör.
Det enda jag har fått höra är att det måste finnas ett visst övervärde, men inge direkt summa för att en bostad ska utmätas.

Jag tolkar det inte som 300,000 i övervärde.
Tolkar det såhär:
Om bostaden är värd max 300,000 med 0 i lån så är den beneficum.

Är den värd 350,000 med 200,000 i lån är den inte beneficum utan då är det övervärdet som avgör.
Det enda jag har fått höra är att det måste finnas ett visst övervärde, men inge direkt summa för att en bostad ska utmätas.

NJA 2004 s. 373​

Vet att bostadsrätt som varit barnfamiljs bostad sålts där runt 50 000 kr fördelats till sökande efter pant och uppkomna kostnader fått sina delar.

NJA 2004 s. 373​

Vet att bostadsrätt som varit barnfamiljs bostad sålts där runt 50 000 kr fördelats till sökande efter pant och uppkomna kostnader fått sina delar.
Jag har löneutmötning idag. Bor i en bostadsrätt värderad till 1-1,1 miljon av mäklare. Har haft den ute till försäljning i början av året utan bud (verkligen 0 bud).
Bolån på ~900,000.

Om jag säljer bostaden själv genom mäklare behöver den säljas för 1 miljon för att gå +/-0 då jag har vinstskatt och mäklararvode att bekosta.
Säljs det på exekutiv auktion så blir det väl inga mäklarkostnader men min vinstksatt kvarstår. Så då är beloppet man behöver sälja för 950? Eller min vinstskatt räknas inte in?

Kommer lägga ut min bostad till försäljning igen för att mota olle i grind. Ligger den ute för 1 miljon med 0 bud så ser väl KFM det som en indikation på att skiten inte går att sälja idag. Jag vet det, jag försökte ju sälja i 1 års tid innan allt gick åt helvete haha

Jag är ett levande bevis på att KFM kan mäta ut bostäder med lågt övervärde .

Fick igår inhibition av tingsrätten så förhoppningsvis kommer jag få behålla den

Nej den går fint att utmäta eftersom 1 miljon är mer än 300000.

Om den är värd under 300 000 kan den undantas för att högsta domstolen bestämt det någon gång.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp