Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bostadslån med min flickvän

Jag och min sambo är nära att köpa vår första bostadsrätt tillsammans och undrar hur ni ska strukturera upp följande case. Vi vill hitta en lösning som är fair för båda.

Lägenheten kostar drygt 6m och insatsen landar nog på 1m. Jag kommer stå för mestadels av insatsen (ca 90%), kan täcka allt om det behövs. Dock vill båda äga lägenheten och det känns bäst för mig med.

Vi tänkte båda stå på bolånet tillsammans, har fått bolånelöfte för hela summan själv om det skulle behövas. Jag tjänar bra så min plan är kan amortera 5x gånger mer än henne. Kan man strukturera så att vi eventuell separation så har hon sina bostadslån och jag mina (efter hur mycket vi själva amorterat med 50-50% start från början)?

Angående ägandet, min ide är att hon skulle äga lägenheten proportionellt till hennes insats, alltså drygt 10% i början och ”betala” av mig, löpande eller klumpsumma/or från hennes föräldrar, till hon står för 50% av den totala insatsen. Då skulle hon äga 50% av lägenheten. Går detta?

Min amortering kommer förmodligen vara mycket mer än hennes. Kan man strukturera så att vi eventuell separation så har hon sina bostadslån och jag mina (efter hur mycket vi själva amorterat)?

Du tänker att det blir 2 lån förhandlat med samma ränta och bindningstid, att det blir 2 andelsägare i bostaden?

Lån 1: du betalar 90% av kontantinsatsen och har 90% av bostadslånet på dig?

Lån 2: hon betalar 10% av kontansinsatsen och har 10% av bolånet på sig?

Men båda lånen har samma villkor

Sen skriva äktenskapsförordsavtal med samma villkor.

Enklast är att sköra det med någon form av revers er emellan.

Att hon ska köpa in sig i lägenheten allt eftersom blir väldigt stökigt och kostsamt då föreningarna ofta tar någon tusenlapp eller så för att administrera ändringar i sitt register. Det utlöser också deklarationsjobb för säljaren.

Du kan räkna med att banken inte kommer vilja lägga upp paralella lån få lånen oavsett kommer få olika förmånsrätt i bostadsrätten.

Ett äktenskapsförord har ingen betydelse för er då ni inte är gifta.

Köps det för gemensamt boende så är ägarandelen 50/50 oavsett vem som betalt enligt sambolagen. Du bör anlita en jurist för att utforma ett avtal, där t.ex kontantinsatsen räknas av vid eventuell separation.

Det är sunt med juridiska avtal mellan två individer som inte är gifta.

När ni tar lån hos banken så berättar ni att ni vill ha ett avtal mellan er utifall något skulle hända: separation, dödsfall etc. Vid potentiell separation är ju risken för tvist hög, oavsett hur bra ni tycker om varandra nu.

Banken hjälper er gärna för att de ska bli juridiskt korrekt, det ger en större garanti för dem. Jag tror du kan ta med ägandeandelar och summor, men ni sköter betalningarna mellan er och står 50/50 på ägandet med ett juridiskt avtal som specificerar villkoren för ägandeskapet.

Köps det för gemensamt boende så är ägarandelen 50/50 oavsett vem som betalt enligt sambolagen. Du bör anlita en jurist för att utforma ett avtal, där t.ex kontantinsatsen räknas av vid eventuell separation.

Exakt detta. I Sverige är sambolagen nästintill att likställa med ett giftemål. Om inte det är i princip samma.

Exakt detta. I Sverige är sambolagen nästintill att likställa med ett giftemål. Om inte det är i princip samma.
Nej, giftermålet och sambolagen är inte samma sak. I båda fallen bör man skriva avtal för oförutsedda händelser.

Fråga Stieg Larssons partner om hon ärvde som en maka eller som en sambo...

Nej, giftermålet och sambolagen är inte samma sak. I båda fallen bör man skriva avtal för oförutsedda händelser.

Varför bör man det? Om man GEMENSAMT äger ett boende och man är sambos - då delar man på boendet oavsett om man är gifta eller sambo. Utan avtal.

Bostadsrätt eller hus där ena partnern står som ägare efter samboförhållandet inleddes: Om ni har köpt en bostadsrätt eller ett hus för gemensamt bruk så ingår den i sambolagen och därmed bodelningen. Detta gäller oavsett hur ägarfördelningen för bostaden ser ut, alltså även om bara en av er står som ägare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp