- Meddelanden
- 891
- Mottagna reaktioner
- 551
- Poäng
- 577
Jag har beslutad skuldsanering sedan feb-2018. När jag fyllde i ansökan om sanering så missade jag en skuld från 24 Money, och de har inte tittat i POIT, så skulden omfattas således inte av min sanering. I går fick jag ett brev från en advokatbyrå (!) där dom kräver in skulden , annars skickar dom till KF. Lånet tog jag i oktober2014. Har luskat i detta idag, och jag betalade den första avin, sedan skulle de dra via autogiro, men så skedde aldrig. Jag ringde och efterlyste avier efterkommande månader,men det var aldrig nån tillgänglig på "låneavdelningen" som skötte såna frågor, så fick aldrig några betalningsuppgifter (flera här på forumet hade samma problem) Lånet föll i glömska , troligen för att jag sedan dess (2014) inte hört ett ljud från dom. Inga påminnelser, inga hot om inkasso, inget till KF. Jag besvarade gårdagens post mailledes att jag har beslutad skuldsanering och att jag inte ska betala. Nu vill dom ha en kopia på mitt beslut om skuldsanering. Säkert är det inget lurt med den saken, men jag vet inte..? Har dom rätt att kräva in det, eller ska jag hänvisa dom till att ringa KF själva..? Sen började jag fundera, hur lång preskribitionstid är det på lån? Jag har ju inte hört ett knyst på 4,5 år, kan det ha preskriberats, är det 3 år som gäller..?
Senast ändrad:
Vet du om dom har rätt att kräva in en kopia på mitt beslut., eller ska jag helt enkelt hänvisa dom till att söka på mitt personnummer i POIT..? Dom ingår ju inte i min skuldsanering, så varför ska de ha rätt att se beslutet funderar jag..?