Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Borgenär som missat POIT vill ha mitt beslut, ok?

Jag har beslutad skuldsanering sedan feb-2018. När jag fyllde i ansökan om sanering så missade jag en skuld från 24 Money, och de har inte tittat i POIT, så skulden omfattas således inte av min sanering. I går fick jag ett brev från en advokatbyrå (!) där dom kräver in skulden , annars skickar dom till KF. Lånet tog jag i oktober2014. Har luskat i detta idag, och jag betalade den första avin, sedan skulle de dra via autogiro, men så skedde aldrig. Jag ringde och efterlyste avier efterkommande månader,men det var aldrig nån tillgänglig på "låneavdelningen" som skötte såna frågor, så fick aldrig några betalningsuppgifter (flera här på forumet hade samma problem) Lånet föll i glömska , troligen för att jag sedan dess (2014) inte hört ett ljud från dom. Inga påminnelser, inga hot om inkasso, inget till KF. Jag besvarade gårdagens post mailledes att jag har beslutad skuldsanering och att jag inte ska betala. Nu vill dom ha en kopia på mitt beslut om skuldsanering. Säkert är det inget lurt med den saken, men jag vet inte..? Har dom rätt att kräva in det, eller ska jag hänvisa dom till att ringa KF själva..? Sen började jag fundera, hur lång preskribitionstid är det på lån? Jag har ju inte hört ett knyst på 4,5 år, kan det ha preskriberats, är det 3 år som gäller..?

Senast ändrad:
Du kan läsa om preskriptionstid på konsumentiq.se
Vad jag förstår finns en 3-årig för varor och tjänster och en 10-årig för lån men det är mycket som ska stämma för att det ska bli preskriberat.

Okej, ska in och läsa där, tack :) Vet du om dom har rätt att kräva in en kopia på mitt beslut., eller ska jag helt enkelt hänvisa dom till att söka på mitt personnummer i POIT..? Dom ingår ju inte i min skuldsanering, så varför ska de ha rätt att se beslutet funderar jag..?

Okej, ska in och läsa där, tack :) Vet du om dom har rätt att kräva in en kopia på mitt beslut., eller ska jag helt enkelt hänvisa dom till att söka på mitt personnummer i POIT..? Dom ingår ju inte i min skuldsanering, så varför ska de ha rätt att se beslutet funderar jag..?
Jag är tveksam till att de vare sig har rätt eller kan göra någon skada. Samtidigt kan det kanske vara bra om de får det svart på vitt så de lämnar dig ifred men kan inte tillräckligt mycket om det.

Har du en skuldsanering omfattas skulden av den oavsett om dom anmält den eller ej.

Dom kan begära in det om dom vill, kan nog få det per mail.
Din granne kan begära att få ut det om den vill, det är offentligt.

Kontakta din handläggare och låt hen sköta det. Skulden ingår i din skuldsanering då den uppstod före inledande skuldsanering.

Kontakta din handläggare och låt hen sköta det. Skulden ingår i din skuldsanering då den uppstod före inledande skuldsanering.

Dom gör inte så mycket, dom har fattat beslutet och är klar med ärendet sedan.
Om det där bolaget ansöker om betalningsföreläggande får man bestrida det och om det finns utslag och dom begär verkställighet av det får man invända mot det..

Dom gör inte så mycket, dom har fattat beslutet och är klar med ärendet sedan.
Om det där bolaget ansöker om betalningsföreläggande får man bestrida det och om det finns utslag och dom begär verkställighet av det får man invända mot det..

Dom kan inte hoppa på skuldtåget i efterhand oxh få utbetalningar ?

Dom kan inte hoppa på skuldtåget i efterhand oxh få utbetalningar ?

Nej inte vad jag vet, inte efter laga kraft.
Jag har för mig att begreppet som gäller för skuldernar preklusion eller prekludering.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp