Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Borgenär överklagat ett beslut om en skuldsanering frågor

Hej,

I mitt fall har jag fått beslut om skuldsanering, och under de 21 dagar innan det vinner laga i kraft har en borgenär överklagat.
Jag undrar vad som händer nu?
Kan tingsrätten avisa överklagan ifall det saknar grund?
Vad händer då?
Startas de 21 dagarna om då eller?

Någon som varit med om liknande fall där en borgenär har överklagat beslut om skuldsanering innan det vunnit laga i kraft?

Mvh

vilken borgenär är det?

@sum quod sum tog fram statistik för inte så länge sen. På sida 1 i exceldokumentet kan man se ändringsfrekvensen

• 2022 så stog 83% av besluten fast
  • 2023 så stog 86% av besluten fast
  • 2024 så stog 87% av besluten fast
Det vill säga har du fått beslutad skuldsanering så i ca 85% av fallen så blir det i slutändan också beslutad skuldsanering som vinner laga kraft.
Ok tack.
Har du någon aning om dessa "21 laga i kraft dagar" startar om dock? Ifall jag ändå får beslutad skuldsanering efter tingsrätten?

Troligen blir ärendet återförvisat från tingsrätt tillbaka till KFM. Då tas ett nytt beslut och sen tar det 21 dagar till det vinner laga kraft.

Vad är anledning till att personen invänder/överklagar?
Lång historia kort, jag begick bedrägeri på ett par tusen och denna skuld då är åt den privatperson som överklagade.
Hans anledning är samma som han angav som invändning åt betalningsplanen, att det är ett brott och därför bör jag inte få skuldsanering.
Detta är information som kronofogden vet sedan jag skickade in ansökan och när han invände på betalningsplanen dömde kronofogden åt min fördel, men han överklagade beslutet till tingsrätten nu innan det vann laga i kraft.

Hur mycket vill han ha?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp