Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Borgenär överklagar sanering, nu tingsrätten

Hej allihopa.
Jag hoppas någon vänlig själ vill förbarma sig lite över mig och mina funderingar.

Jag har sedan jag var 18-19 haft skulder, idag är jag 35 och skulderna är uppe på 370.000:-. Hur och varför osv är en annan, och tråkig, historia.

Nu till sak. Jag har blivit beviljad en skuldsanering, både inledande och den efter (vad den nu heter). Så jag trodde det var klappat och klart, men häromdagen fick jag ett brev ifrån kfm att en person (gammal hyresvärd) överklagat denna sanering. Min skuld till honom är på 27.000:-.

Hur stor är risken att min skuldsanering upphävs nu? Jag är så otroligt rädd för detta.
Hur går det till? Vad gör/kollar tingsrätten?

Jag hade iom beslutet om sanering fått ett helt nytt liv. Det fanns hopp igen. Jag började skymta ett slut på denna väldigt långa och mörka tunnel.

Tack på förhand till er alla. Jag har vart här inne och läst då och då, och fått mycket hjälp utav er, trots att jag aldrig innan gjort något eget inlägg.

Hej allihopa.
Jag hoppas någon vänlig själ vill förbarma sig lite över mig och mina funderingar.

Jag har sedan jag var 18-19 haft skulder, idag är jag 35 och skulderna är uppe på 370.000:-. Hur och varför osv är en annan, och tråkig, historia.

Nu till sak. Jag har blivit beviljad en skuldsanering, både inledande och den efter (vad den nu heter). Så jag trodde det var klappat och klart, men häromdagen fick jag ett brev ifrån kfm att en person (gammal hyresvärd) överklagat denna sanering. Min skuld till honom är på 27.000:-.

Hur stor är risken att min skuldsanering upphävs nu? Jag är så otroligt rädd för detta.
Hur går det till? Vad gör/kollar tingsrätten?

Jag hade iom beslutet om sanering fått ett helt nytt liv. Det fanns hopp igen. Jag började skymta ett slut på denna väldigt långa och mörka tunnel.

Tack på förhand till er alla. Jag har vart här inne och läst då och då, och fått mycket hjälp utav er, trots att jag aldrig innan gjort något eget inlägg.
Har din gamla hyresvärd överklagat efter du blivit beviljad men innan det vunnit laga kraft?

Stegen är ju:
1, Inledande skuldsanering
2, Förslag på betalningsplan
3, Beviljad skuldsanering, efter beviljandet tar det tre veckor innan
4, Beslutet vunnit laga kraft.

Vart i processen har din gamla hyresvärd överklagat?

Jag hade en borgenär som överklagade mellan Förslag på betalningsplan och Beviljad skuldsanering, alltså mellan steg 2 och 3. Då gick ärendet till en jurist på KFM som beslutade till min fördel.

Tack snälla för ditt svar. Han har överklagat efter jag fått den beviljad, men han hade 3v på sig att överklaga, vilket han gjorde.
Så mellan steg 3 och 4 alltså.

Det står i brevet jag fick ifrån kfm att det nu skickas till tingsrätten, så tyvärr ingen jurist ifrån kfm själva för min del.

Tack snälla för ditt svar. Han har överklagat efter jag fått den beviljad, men han hade 3v på sig att överklaga, vilket han gjorde.
Så mellan steg 3 och 4 alltså.

Det står i brevet jag fick ifrån kfm att det nu skickas till tingsrätten, så tyvärr ingen jurist ifrån kfm själva för min del.
Ok. Jag kan tyvärr inte svara hur ofta det döms åt det ena eller andra hållet. Jag gissar att den lilla skulden på 27k inte kommer väga tungt i TR men som sagt, en killgissning.

Konstigt att han inte invände när han fick betalplanen.
Vilket datum fick du beviljad sanering, alltså inte inledande ?
Minns inte exakt datum nu, men var några veckor sedan.
Jag läste något om att det kan vara billigare för borgenären att överklaga beslutet vid detta tillfälle, då det kan bli juristkostnader annars om kfm själva ska ha hand om överklagandet m, vilket dom har om han överklagat tidigare. Ta detta med en stor nypa salt dock, så jag bara blickade igenom texten lite fort.

Tack för svar till dig och alla andra. Uppskattar det massor!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp