Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Borde man förbjuda SMS-Lån?

Smart av erge12

DEt stämmer ERGe12 du har så rätt nu när jag tittar så har många stora banker smygit sig ner på 5000kr i lån ex svea ekonomi nu kan du låna från 2000-350 000kr hur låter det??

REgeringen kommer att påstå att de etablerade bankerna som har verklig kunskap kommer ta över dessa lån. Kanske köpa loss de smsbolag eller helt enkelt döda dom med att kräva 200-300000 kr för att söka banktillstånd vilket många smslåneföretag inte kommer att klara.

Så är bankmonopolen eller oligipolen igång

En bra ide är att dom blir tvingade att sänka sina höga avgifter och om dom inte vill detta så tycker jag att dom kan försvinna från marknaden! Jag har om inte tvingad kanske men ändå tagit nya sms-lån för att kunna betala mina lån. Vet inte hur man tar sig ur detta ekorrhjul har nu nått botten tyvärr! Ska försöka ta kontakt med några av de och försöka få avbetalningsplan . Någon som vet om det fungerar med meddelnde lån tex?

Meddelande lån

De har intrum och man kan dela skulden med minst 700 kr

Jag tappade greppet helt gällande smslån, nya smslån för att betala av gamla och jag satte mig bara mer och mer i skiten dum som jag var, sen gav jag bara upp istället för att bita det sura äpplet och fortsatte... finns ingen att skylla förutom mig själv

Jag tappade greppet helt gällande smslån, nya smslån för att betala av gamla och jag satte mig bara mer och mer i skiten dum som jag var, sen gav jag bara upp istället för att bita det sura äpplet och fortsatte... finns ingen att skylla förutom mig själv

Du är inte ensam. Det är därför dessa borde förbjudas. Det är så lätt att hamna i detta klister och så svårt att ta sig ur.

japp som sagt du e inte ensam.de flesta tar dessa smslån för att klara vardagen.
pensionärer föräldrar,arbetslösa,sjukskrivna.håller med nu efteråt tycker jag dessa lån skall bort.eller att de inför avb på dom som alla andra lån har.
varför ska man betala tillbaka allt på en gång.för det innebär man måste ha en rejält fet inkomst igentligen för att kunna betala tillbaka.
men ja dum som man va så räknade man inte på det först.och ekorrhjulet ja det kan pågår hur länge som hellst men man kommer inte ur det.jag höll på likadant i nästan ett år.men visste inte då att man kunde ha betalat av via inkasso.för lånegivarna sa alltid nej till mig det går inte göra avb.så jakten på nya lån fortsatte.nej usch.

och istället för att hjälpa oss som sitter i detta nej då ser dom till att avb kostnaden är så skyhög så det är inte klokt.

Med facit i hand så vill jag att de ändrar lagstiftningen så att sms-lånen försvinner eller får mer humana priser så inte fler hamnar i samma skuldfälla som jag har gjort. Det började med en akut reparation i hemmet som resulterade i ett litet lån men för att kunna betala tillbaka fick jag ta ett nytt på lite större belopp och sedan har det blivit mer och mer under en låååång period. Till slut rasade allt för mig som ett korthus. SMS-lånen kommer med största sannolikhet hamna hos Kronofogden men jag har valt att acceptera det och i stället på lång sikt göra mig skuldfri. Men aldrig mer jag tar ett sms-lån!!!

Du är inte ensam. Det är därför dessa borde förbjudas. Det är så lätt att hamna i detta klister och så svårt att ta sig ur.

Då håller jag med en tidigare "talare" som skrev att då borde man även förbjuda tex snus. Jag vet att det är dåligt för mig, och att jag skulle "spara" en dryg tusenlapp i månaden om jag slutar, men ändå fortsätter jag.

Alla måste få göra sitt eget val och lära sig av sina misstag - det är så vi växer som personer.

Nu kanske det blir hårdare koll på dom som lånar ut pengar via sms från & med 1/7-2014.Dom ska visst granskas dom olika utlåningsföretagen,sedan kanske dom börja skärpa sig eller i vissa fall försvinna från marknaden.

Självklart borde det förbjudas. Effekterna syns här väldigt tydligt och hos kronofogden. Det är ett hemskt sätt att utnyttja människor med svag ekonomi och skuldsätta dom för livet. Så gör inte en människa med samvete. Hade dom haft ett intresse av att vara medmänskliga, motverka dessa hemska effekter osv så hade dom åtgärdat problemen själva. Det är alltså med vilje dom sätter människor som tar dåliga beslut i hemska situationer.

Alternativt hårda regleringar. Exempelvis, maxränta/avgift och max dröjsmålsränta så ockret och cynismen minskas kraftigt. Mindre utbud av aktörer och en maxgräns på 3 sms-lån samtidigt eller liknande som registerförs hos samtliga aktörer som får finnas kvar.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp