Boräntorna spås nå 4% 2024, tankar?

Klarar du en rörlig ränta på 4% om 1 - 2 år?

• Ja

Röster: 38 71.7%
  • Nej

Röster: 9 17.0%
  • Vet inte

Röster: 6 11.3%

• Totalt antal röstare
    53
  • Enkät stängd .

Den höga inflationen hänger kvar och bolåneräntorna har stigit stadigt under den första halvan av 2022. Nu sänker flera banker sina långa boräntor.
Kanske ett smart drag, bankerna gillar långa bindningstider.
Rörliga (list) räntan ligger just nu mellan 2,07 och 3,24% hos 14 stora långivare.
Kombinationen bränsle, el o matpriser påverkar konsumtionen och tillväxten minskar.
På sikt ser vi högre räntor dessvärre.

På sikt som i det här året och början på nästa. På sikt kommer vi snarare se lägre räntor än vad vi har nu.

På sikt som i det här året och början på nästa. På sikt kommer vi snarare se lägre räntor än vad vi har nu.
Min bedömning är baserat på de enklaste parametrar tillgängligt just nu dvs, global tillväxt, inflation, styrräntan i USA/Sverige, konsumtion.

Kan du vidareutveckla din teori?
Idel öra

Jag vet ju inte vad du definierar "på sikt".

Alla experter och utlåtanden jag har läst oavsett om det är chefsekonom på Swedbank, SSAB:s ränteanalys eller Anders Borg och Mikael Damberg säger i princip samma sak med vissa mindre justeringar.

Räntorna kommer öka hela det här året - alltså 2022. Räntorna kommer med största sannolikhet fortsätta att öka 2023, alltså nästa år. För att stabilisera sig runt 4.5% 2024 och förmodligen så smått återigen börja gå ner.

Dessutom - Om det skulle fortsätta sen och ticka på mot räntor på säg 8-10% - då skulle alltså någon som har 6 miljoner i lån på sitt hus i Stockholm,Göteborg och Malmö betala 50.000 i månaden i bara ränta....

Men här är ett exempel på något som stärker min teori och utvecklar det hela bättre : https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2022/06/20/vi-kommer-att-fa-laga-rantor-igen.html

"”Just nu befinner vi oss i en transition mot högre räntor, men jag tror att vi kommer att återkomma till räntenivån vi låg på före pandemin igen. Inom fem till tio år så kommer förmodligen inflationen och räntorna att falla tillbaka igen och vi kommer att ha låg inflation och låga räntor igen.”

Jag tror till och med att vi snarare talar om 3-4 år än 5 till 10år men det får framtiden utvisa!

Tack.
Nu var det lite diffust att jag skrev " på sikt " , men jag tolkar det hela som att vi har snarlika uppfattningar kring ränteläget.

Amortera mera!

Tack.
Nu var det lite diffust att jag skrev " på sikt " , men jag tolkar det hela som att vi har snarlika uppfattningar kring ränteläget.

Man vet dock aldrig något säkert!
Det kan ju faktiskt hända räntorna fortsätter ticka på men jag vet inte hur ett så belånat folk som svenskarna hade klarat av att hantera att det springer iväg för mycket.
Man hade varit tvungen att avhysa folk på löpande band känns det som.

(Skulle inte påstå att det är bättre att lägga in degen på börsen i detta läge, vilket har varit ett vettigt argument senaste åren)

Vi ska nog ner lite till ja.

Man vet dock aldrig något säkert!
Det kan ju faktiskt hända räntorna fortsätter ticka på men jag vet inte hur ett så belånat folk som svenskarna hade klarat av att hantera att det springer iväg för mycket.
Man hade varit tvungen att avhysa folk på löpande band känns det som.
De flesta som får sin bostad såld exekutivt lämnar självmant utan verkställighet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp