Bolånekalkyl - Bilar

Hej,

Jag har klurat på kalkyler för bolån och frågan om man har bil/ar.
Varför är det relevant, huruvida man äger en bil eller flera?
Att man har skulder osv förstår jag men det faller ju in i om man har lån eller inte.

T ex jag har ett leasingavtal som kan jämställas med ett lån med tanke på månadskostnaden för leasingavgift, serviceavtalet osv.

Har jag missat något?

När jag köpte hus hade jag Privatleasing. Men ingen frågade ens om jag hade bil.

Är ju relevant då du betalar en del för bilen varje månad antingen genom lån eller leasing då eller bara bensin och försäkring så självklart är det relevant när man räknar på en kalkyl

Är ju relevant då du betalar en del för bilen varje månad antingen genom lån eller leasing då eller bara bensin och försäkring så självklart är det relevant när man räknar på en kalkyl
Mjo fast då är det minst lika relevant med alla andra försäkringar du kan ha eller tas ett schablon belopp med i KALP kalylen?
Tänker främst i de fall man inte har en månadskostnad för en bil utöver drivmedel och försäkring.

När jag köpte hus hade jag Privatleasing. Men ingen frågade ens om jag hade bil.
Förväntar mig nästan inte frågan vid ansökan om lånet men blir nyfiken varför det kommer upp i online kalkylerna (verkar dock inte finnas hos alla aktörer)

Mjo fast då är det minst lika relevant med alla andra försäkringar du kan ha eller tas ett schablon belopp med i KALP kalylen?
Tänker främst i de fall man inte har en månadskostnad för en bil utöver drivmedel och försäkring.

Förväntar mig nästan inte frågan vid ansökan om lånet men blir nyfiken varför det kommer upp i online kalkylerna (verkar dock inte finnas hos alla aktörer)
Det tas ett schablonbelopp i KALP:en ja. I vissa fall kommer det att vara gynnsamt för dig och andra fall motsatsen. Ifall du valt att leasa istället för att ta ett billån, så gynnas du utav bankernas kalkyler, då det inte syns som ett lån.

Inte varit med om att man frågar om det men det finns ju uppenbara skäl.
Bilar kostar pengar. Har man tex 2 Bilar i familjen, kanske någon entusiastbil, kanske fyrhjuling eller snöskotermaskiner, så är det en del utgifter när dessa ska användas..
Jag har nämnt någon gång tidigare att jag tyckt det varit konstigt att det inte tagits med.

Ifall du valt att leasa istället för att ta ett billån, så gynnas du utav bankernas kalkyler, då det inte syns som ett lån.
Det har jag, mest för jag ville slippa hosta upp en kontant del. Nu passade det ganska bra i mitt fall men blir nog vanligt bilköp nästa gång för slippa vara "låst" till miltalen, då jag redan passerat 1000 mil på 6 månader så har 500 kvar för år 1 :D

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp