Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Bolån och samlingslån

Nu är det så att inom väldigt kort ska få nyckeln till vårt hus och bolånet bli utbetalt.
Om man skrivit på alla papper och det som återstår att att träffa säljaren på banken för att få nyckeln och vårt lån utbetalas till dom samt betala dom sista 5%. Alla lånehandlingar är påskrivna och godkända sen några veckor tillbaka. Om jag skulle söka samlingslpn för mina blanco, så kan väl inte det ställa till något. Vårt bolån måste väl vara helt klart nu?

Sen undrar jag också om någon vet hur bolånet påverkar uc när de väl syns där. Mina funderingar nu är om jag ska söka samlingslånet nu innan bolånet syns i uc. Hade ca 1.2% i uc betyg förra månaden. Men efter att jag ökade belåningsgraden till nästan maxutnyttjad på min kreditkort gjorde att uc hoppade till 3,2%. Planen är att söka 330k i samlingslån.
Ska jag söka nu innan bolånet syns eller efter den 15nov när det syns att min kreditkort är avbetalt så att förhoppningsvis uc betyget sjukligt av den anledningen?

Jag har ca 550k i inkomst dock bara 480k enligt 2020 som syns.

UC tog ingen större smäll när bolån och fastighet dök upp i pappren. Även när jag nyligen la till en sommarstuga utan lån och taxeringsvärde på ca 1M så änrdrades UC inte nämnvärt till min förvåning. Upplever att UC är mer trögt när man har stora fastighetsvärden. Ingen berg och dalbana som innan pga av en fjuttig upplysning. Gissar att algoritm räknar ut förhållandet mellan lån och taxeringsvärde, så har man 85% lån eller kanske bara 65% så skulle jag förvänta mer ännu mer tröghet och stabil UC. Hr skrivit upp taxeringvärdena med ca 10% som blir uppdaterat 1 Jan så då får man se om det blir ett hack i kurvan.

Bolånet rapporteras nog i samma stund som det upprättas och sedan hamnar det i UC följande månad. Lite av en chansning. Vänta ut månaden och se om bolånet verkar ha dykt upp innan 31 Okt eller efter. Blir det efter så kan man de lite is i magen vänta i uppdateringen i mitten på månaden. Annars har man ett tidsfönster fram till samma uppdatering att ansöka. Eventuellt en liten risk att bolån dyker upp innan fastighet om det sker i månadsskifte, alltså ett bolån men du står inte som ägare för fastighet.
Vet inte hur kritisk din situation, men jag hade nog inväntat första veckan i Nov för att se om bolån och fastighet ramlade in för November.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp