Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bolån och Blancolån

Hej,

Jag vet inte var jag ska ta vägen och undrar hur jag ska göra om någon sitter/har suttit i samma sits.

Årsinkomst: 450K
UC: 1,8%. Bra
FF: 10st
Noll anmärkningar.

Har ett bolån på ca 1.4M men huset är värderat till ca 2M.
Har mycket Blancolån som jag vill göra mig av med och hoppades på att Handelsbanken där jag har bolånet hos kunde ta emot, försökte lösa in bil lånet med 200K men det gick inte...
Hade på tillfället 10st FF och nu tänkte jag vänta ut tills alla försvinner.

Så nu e frågan vad gör jag härnäst:
Prata med Handelsbanken igen när alla upplysningar försvunnit?
Byta bolånet till Bluestep eller någon annan o låta dom ta allt, men med en högre ränta, men allt e samlat ?
Försöka samla mer hos Lendo när alla upplysningar försvinner?
Om någon skriver in sig på mitt bolån går de lättare då?
Finns det någon annan bank som tar emot en stor del Blancolån utöver Lendo?

Drömmen hade varit att man kunde utnyttja huset för att lösa in Blancolån, men hur? ...

Inget av lånen har gått till spel eller liknande, utan de är endast saker, möbler, prylar, renovering etc som gått till huset efter jag flytta till eget.
Har inte kunnat utöka Bolånet pga jag maxa mitt lånelöfte när jag köpte huset.

Bolån:
Handelsbanken:
1.467.321kr

Blancolån:
Wasa: Möbler, prylar, renovering
346.729kr 7.85%
Konsument: Samlinglån
235.449kr 9.05%
Ikano: Bil lån
219.470kr 11.64%
Lendify: Insatslån
125.000kr 12%
Banky: Samlat dyra kredit
70.000kr 30%

Jag har svårt att tro att KALP går ihop oavsett vilken bank du anlitar. Dessutom kommer du ju fortfarande ha väldigt mycket blanco kvar om du lyckas höja bolånet upp till 85% av marknadsvärdet. Hur har du förresten värderat huset?

Jag har svårt att tro att KALP går ihop oavsett vilken bank du anlitar. Dessutom kommer du ju fortfarande ha väldigt mycket blanco kvar om du lyckas höja bolånet upp till 85% av marknadsvärdet. Hur har du förresten värderat huset?
Fick en kostnadsfri värdering av en lokal bank här där jag bor som har samarbete med Handelsbanken

Bra att vänta ut förfrågningarna. De är för många FF för att kunna komma vidare någonstans just nu. Tyvärr ställer nog ditt höga blanco till det också. Många har en gräns på max 1,5-2 årsinkomst. Tror du måste försöka tänka 12 månader framåt och lägga upp en bra plan för detta.

Har räknat lite snabbt med utgångspunkt att du får ut ca 26-27 tkr / månaden efter skatt. Ditt bostadslån kostar ungefär 6 500 - 7 500 tkr / månad inkl 1-2% amortering. Enligt KALP måste du ha minst ca 10 000 kvar att leva på efter dina fasta utgifter (avgift till föreningen, driftkostnader, lån, etc). Lite avrundningar och mina antaganden får det till att du har råd (som banken ser det utöver bolånet) att ha lånekostnader på ca 5 000:- / månad. Så hit vill du komma så snabbt som möjligt för att kunna vara attraktiv på kreditmarknaden. Om du kan så är väl tipset att göra dig av med bilen och denna skuld först. Då försvinner förhoppningsvis en stor utgiftspost och du kan börja fokusera på det dyraste lånet först.

Om du har möjlighet att kunna flytta så är nog bästa utvägen att se om det går att få tag i en bra hyresrätt.. sälja bostaden.. få loss typ 500-550 tkr och lösa de dyraste lånen.. bo några år i hyresrätt och istället spara ihop pengar till en bra kontantinsats som du inte behöver låna till.. om du nu verkligen vill bo i bostadsrätt. Annars skönt att kanske inte äga sitt boende nu i oroliga tider (utgått från att du bor i lägenhet).
Ts skriver att han bor i hus.

Du har ungefär en mille i blanco plus bolånet på ca: 1,4 mille.
Fundera på om det inte är bäst att sälja huset om det nu är värt 2 mille, då får du 600 000 över att betala av blancolånen med.
Bo i hyresrätt tills du betat av resterande blanco.
Du bör rimligen kunna sälja av en del av möblerna och få in lite även där.

Om du verkligen vill bo kvar, gör dig av med bilen till att börja med, skaffa en billig bil för 30-40 tusen.
Se till att bli av med Banky.
Jobba bort lite mer blanco sedan försöker du med en höjning av bolånet och betala av mer blanco med det du får loss.

Alltså du har förlåg inkomst i förhållande till lån. Ser inte någon utväg förutom att sälja huset och ta hyres i några år, betala av några skulder av vinsten. Sälja bil, köpa någon billig typ 50000 bil. Därefter jobba ta ner skulder lite till och sen låna insats. Eller skaffa sambo och dela på kostnader

Du har ungefär en mille i blanco plus bolånet på ca: 1,4 mille.
Fundera på om det inte är bäst att sälja huset om det nu är värt 2 mille, då får du 600 000 över att betala av blancolånen med.
Bo i hyresrätt tills du betat av resterande blanco.
Du bör rimligen kunna sälja av en del av möblerna och få in lite även där.

Om du verkligen vill bo kvar, gör dig av med bilen till att börja med, skaffa en billig bil för 30-40 tusen.
Se till att bli av med Banky.
Jobba bort lite mer blanco sedan försöker du med en höjning av bolånet och betala av mer blanco med det du får loss.
Ja jag vill ju verkligen bo kvar också, och känns som att sälja bilen kommer härnäst fast än man verkligen inte vill.. Men det är nog bäst o göra så o köpa en bil för 50K ist. Så blir man av med den summan iallafall, Sälja prylar o saker gör jag så smått redan nu.

Alltså du har förlåg inkomst i förhållande till lån. Ser inte någon utväg förutom att sälja huset och ta hyres i några år, betala av några skulder av vinsten. Sälja bil, köpa någon billig typ 50000 bil. Därefter jobba ta ner skulder lite till och sen låna insats. Eller skaffa sambo och dela på kostnader
Men om jag skaffar en sambo som vill skriva in sig på bolån, hur fungerar det då?

Nuvarande bolån 1 400 tkr.. Värderad 2 000 tkr. Köper banken värderingen så kan du ansöka om en höjning på max 300 tkr (85% av värde) om du skulle få med dig en medlåntagare.

Förutsatt att hon har en inkomst, annars hamnar du i ett sämre läge då du måste försörja även sambon.
Samma med barn, det är dyrt med barn och banker sänker KALP ganska mycket när barn finns i hushållet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp