Bolån när bara en make står på lånet – erfarenheter och tips?

En person kan absolut stå ensam på bolånet. Men måste då också vara ensam ägare.

@RabarberOlle, har ni pratat med er lokala bank? Att ha en missbrukad kredit men inget annat i övrigt behöver inte betyda att det tar stopp.
Aha okej. Trodde det försvagade hur mycket man kunde få som ensam. Är inte så insatt i bolån. Ber om ursäkt för felaktig information:)

Aha okej. Trodde det försvagade hur mycket man kunde få som ensam. Är inte så insatt i bolån. Ber om ursäkt för felaktig information:)
Absolut, det räknas ju bara på dig som ensam då. Så hur mycket du kan låna begränsas.

När vi pratade med banken så sa dom att min frus lön räkmas som enda inkomstkällan och då ska den täcka allt för huset och kostnader för oss tre i familjen. ävem fast jag har högre inkomst än min fru..

När vi pratade med banken så sa dom att min frus lön räkmas som enda inkomstkällan och då ska den täcka allt för huset och kostnader för oss tre i familjen. ävem fast jag har högre inkomst än min fru..
Det är så dem räknar om hon står själv på bolånet. I och med om ni går isär. Så är det ändå din fru som står på lånet själv och jag allt ansvar. Så de garderar sig bara som bank

Jag är i liknande sits, har en missbrukad kredit och min fru har bra kreditbetyg. Jag har dock lån också så det är ingen idé att ansöka om bolån innan missbrukad kredit försvinner.

Min inkomst 440 000
Min fru 540 000

Men vad säger man till banken? Jag vill inte berätta för dom att jag har missbrukad kredit och därför inte kan stå på bolånet just nu. Då kanske det blir svårt för mig att stå på bolån i framtiden hos den banken.

Ska man säga att man inte har fast jobb eller något liknande till banken?

kan en förälder stå på lånet tills man har bättre kreditbetyg?

kan min fru stå på bolånet själv? 2 barn och vill ha bolån på 3.3 mkr.
Bankem ser ju om du har missbrukad kredit.

Ja dom ser ju även i sina system att man är gift. Så man får väl skilja sig för att kringå den biten?

Man måste inte stå på bolånet båda 2 för att man är gift...
Lånet kommer dock beräknas på den personen som står för lånet.

Någon som vet vilken bank som är bäst att ha att göra med i sådana här fall?

Någon som vet vilken bank som är bäst att ha att göra med i sådana här fall?
Om ni ska stå båda 2 på lånet trots missbrukad kredit?
Den banken du är kund i idag. Gör lånelöftes ansökan online om du tycker det är pinsamt att prata om din anmärkning

Nu har vi bokat tid hos vårt lokala bankkontor. Så nu är det bara att vänta in och se vad dom säger

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp