Bolån med mina förutsättningar

Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig då jag är extremt nojig efter ett par smällar. Jag hamnade i spelträsket, tog mig ur. Hamnade där igen. Nu är jag ”ren” igen. Jag har bestämt för att kvitta mina skulder jag har i privatlån med pengarna vi har i nuvarande bostad som vi gjort en bra affär på för att slippa stressen med det ekonomiska. Vi ska alltså flytta till något billigare. Förra gången jag ansökte om lånelöfte hade jag för många förfrågningar och blev nekad trots att jag hade 2.8 i betyg (min sambo har 0.1 och inga lån) jag hade över 20 förfrågningar. I maj kommer jag ha 6 st förfrågningar varav den senaste är ifrån februari. Jag har inkomst på 520 per år, i maj 6 ff och privatlån på 320.000kr som jag vill lösa in. Ska jag skriva med dom i ansökan eller låta det stå tomt på lån? Någon som har erfarenhet av en ”strulig” historik men aldrig anmärkningar eller så. Vi har inga problem att byta bank och har tillräcklig handpenning och kommer inte låna mer än 4.5 gånger våran inkomst? Tips på bank? Har Nordea nu men är väldigt nojig för mina transaktioner senaste året att jag ”kastar bort” en uc på dom. Och är det någon som vet vad bankerna tycker om 6 ff, 320 i privatlån?

Generellt inga problem. Många banker accepterar uppemot 500k i blanko. Ff är en liten risk och betyget pga bankerna inte alltid får fram samma risk. Så förmodligen är risken betydligt högre än den på uc. När var sista speltransaktion? Nordea kollar 6 månader bakåt. Tycker de varit mycket bra att ha göra med.
Btw, glöm inte vinstskatten på fastighetsaffären! Är bostaden dyr i avgift och har ni stort bostadslån?

Generellt inga problem. Många banker accepterar uppemot 500k i blanko. Ff är en liten risk och betyget pga bankerna inte alltid får fram samma risk. Så förmodligen är risken betydligt högre än den på uc. När var sista speltransaktion? Nordea kollar 6 månader bakåt. Tycker de varit mycket bra att ha göra med.
Btw, glöm inte vinstskatten på fastighetsaffären! Är bostaden dyr i avgift och har ni stort bostadslån?
Hej, tack för svar! Sista transaktionen var för ca 1 månad sedan. Jag tror jag vill byta bank pga ”börja om på nytt” lösa alla lån och få ett billigare levande. Ja den är väldigt dyr i avgift och vi har stort lån på den. Vi kommer att köpa en betydligt billigare lägenhet. Jag har ett par krediter också. Vissa månader bakåt i tiden har den varit mkt nyttjad men inte nu sista två månaderna. Bör jag avsluta krediten eller ser de bättre ut om jag har den men ej använd?

Hej, tack för svar! Sista transaktionen var för ca 1 månad sedan. Jag tror jag vill byta bank pga ”börja om på nytt” lösa alla lån och få ett billigare levande. Ja den är väldigt dyr i avgift och vi har stort lån på den. Vi kommer att köpa en betydligt billigare lägenhet. Jag har ett par krediter också. Vissa månader bakåt i tiden har den varit mkt nyttjad men inte nu sista två månaderna. Bör jag avsluta krediten eller ser de bättre ut om jag har den men ej använd?
Du bör lösa krediterna bums, pga de står för mer än hälften av din UC risk. Skulle låta den vara kvar en månad (tills UC är uppdaterad) och sedan ta bort den helt.
Bra att ni vill flytta till billigare boende. Hoppas på snabb försäljning med bra pris :).
Om ni vill byta bank, tänk på att det finns stor risk att de kommer iaf att begära kontoutdrag från tidigare bank. De kommer att ta en UC. Så 'vinsten' i att byta är inte så stor som man tror.
När ni redan har Nordea bolån, kan ni ju boka ett rådgivningsmöte med en Nordea bankman via bolåne länken. Hen kan då gå igenom alla möjligheter. Du har ingetning att förlora på det och min (och flera) erfarenhet är att de är trevliga och bemötande!
Om du har minuc, kan du själv ta ut en upplysning i PDF för att skicka den till hen under/innan mötet så de hinner kolla möjligheterna utan att de själva tar en upplysning, iaf tills ni har kommit överens. Kommer ni överens kan de ta en upplysning för då vet ni att det kommer att funka.

Lycka till!

Hoppas att det går bra. Nu är jag tråkig men en månad som spelfri är inte jättelänge. Mitt tips är att jobba med spelfriheten/ditt mående en tid, så känner förhoppningsvis både du och banken ett annat lugn kring läget efter sommaren. Bara en tanke i all välmening!

Hoppas att det går bra. Nu är jag tråkig men en månad som spelfri är inte jättelänge. Mitt tips är att jobba med spelfriheten/ditt mående en tid, så känner förhoppningsvis både du och banken ett annat lugn kring läget efter sommaren. Bara en tanke i all välmening!
Hej, jag jag förstår. Det är ingenting. Men samtidigt är mina tidigare spelproblmeatik kopplat till stress över ekonomin. Genom att byta bostad och sänka månadskostnaden med totalt ca 10.000kr för oss ihop så samt att få loss pengar att kvitta mina lån så skulle allting gå så mycket enklare. Det är min teori.

Hej, jag jag förstår. Det är ingenting. Men samtidigt är mina tidigare spelproblmeatik kopplat till stress över ekonomin. Genom att byta bostad och sänka månadskostnaden med totalt ca 10.000kr för oss ihop så samt att få loss pengar att kvitta mina lån så skulle allting gå så mycket enklare. Det är min teori.
Och det låter som en sund plan!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp