Bolån med medlåntagare, hjälp!

Hej, Johan heter jag och är 20 år gammal.

Har 70,000 i blancolån och en årsinkomst i år på strax under 400,000:- (370,000 lär jag landa på)

Har kontantinsats som förskott på arvet (400,000) men är nojig över mitt blanco som är ett samlingslån. Tänkte köpa en lägenhet för ca 2,3-2,5 miljoner, och behöver därför pappa som medlåntagare (som han gått med på)

Ska således söka bolån i höst och betalar av 15,000:- i månaden på mitt blanco.

Jag har inte berättat för min far om mitt blanco som ligger på 70,000:-. Säg att jag ansöker om lånelöfte och anger honom som medlåntagare (det har han godkänt, men vet inte om mitt blanco, som jag betalar av MINST 2,000 i månsden på men dunkar in 15,000 nu pga att jag ska söka bolån), kommer banken berätta för honom om mitt blanco?

Senast ändrad:
70k i blanco påverkar inte ditt bolån.
Varför behöver du medlåntagare?

70k i blanco påverkar inte ditt bolån.
Varför behöver du medlåntagare?
Om kontantinsatsen landar på 400000 kostat nog bostaden dryga 2,5 miljoner. Kanske inte får ett så stort lån på en inkomst?

Jag som själv precis har kastat mig tillbaka i bolåneträskat har fått reda på av min storbank (sant eller ej) att man får bolån upp till 4,5 ggr sin årsinkomst. Man kan tydligen få mer än så också men då ökar amorteringsbeloppet.

70 papp låter som en ”slutsumma” för övrigt, håller med tidigare talare att du klarar detta själv kompis såvida du inte har en massa dolt på din UC.

stort lycka till! Och håll oss gärna uppdaterade

Varför inte ta 70k från kontantinsatsen och rensa blancot? Du amorterar ju 15k på blancot nu väl? Smattra in 15k på sparkontot varje månad så har du 400k i höst i alla fall, så slipper du oroa dig om medlåntagare?

Kan du inte söka Wästgöta eller Divide (tror de ger 40k nu) som tar Bisnode och lösa ditt blanco?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp