Bolån med flertalet krediter

Bolån trots 600.000 i kredit/lån

• Totalt antal röstare
    2
Jag och min man ska flytta norrut. Vi har hittat ett hus, jag har tagit ett samlingslån (blanco) för att betala av alla tidigare krediter och ha kontantinsats +50.000 i buffert (för bl.a lagfart och andra utgifter)
Min man fick lånelöfte men blev sen nekad lånet. Till saken hör att mitt lån är på 250.000 och han har ca 350.000 i krediter. Det är ingen mångmiljonvilla vi kollat på. Huset ligger på ca 500.000kr.
Hur vi än vänder oss till banker så nekas vi nu bolån pga tidigare lån/kredit på sammanlagt över 500.000 (vi har ju alltså ca 600.000 vara 130.000 av dem ligger på sparkonto) Vi har båda hög kreditvärdighet, aldrig betalningsanmärkningar och fast jobb med bra inkomst. Vi bor nu i hyresrätt som vi uppgett att vi ska behålla. Detta är endast tillfälligt då vi inte vet riktigt när vi kan flytta. (ca inom ett halvår) Ska det verkligen vara helt omöjligt at få ett bolån på sån stelbent regel att vi har över 500.000 i sammanlagda skulder? Ska vi behöva vända oss till banker med ockerränta pga dessa marginaler?

Alltså, de är ju inte meningen att man ska ha lånat till kontantinsatsen, då försvinner själva poängen med kontantinsats..

Vilken bank?

Vi har pratat med Nordea och Ica-banken.
Att ta blancolån för handpenning är inte helt ovanligt. Vi borde nog, med facit i hand, sökt bolån innan blancolånet men jag blev rekommenderad ett samlingslån för att ta ett samlingslån för att minska månatliga omkostnader och maken hade fått lånelöfte. Det är ju inte bindande, det vet vi, men funderade inte på att vi skulle få avslag pga det rekommenderade blancolånet

Vad har ni för inkomst?

Så ni har ca 30.000 respektive 40.000 i lön per månad. Ni har drygt 250.000 i lån vardera och får inte bolån på en kåk värd 500.000?!
Vilken usel jävla bank. Be dom dra åt hlevete och byt till någon annan bank som inte hade tackat nej till detta.

Tack! För lite så känner jag just nu i frustrationen. Känner mig som en idiot som inte fattar. Hur jag än räknar kan jag inte få fram varför vi blir nekade.

Vilken bank är det? Är det Swedbank måhända?

Vi fick liknande svar på både Swedbank, Ica och Nordea. Alla går endast på sammanlagda krediter. Sen var det tydligen nåt om att UC uppdaterar långsamt vilket kan göra att mina tidigare skulder och det nya blancolånet syns trots att jag betalat av allt med lånet. De går på UC och bryr sig inte i att jag kan lägga fram bevis på att allt är avbetalt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp