Bolån med dålig uc+blanco

Har aldrig köpt en lägenhet tidigare men tycker det är dags nu.

vad har jag för förutsättningar
Taxerad inkomst 2021 295k
Fick tillsvidareanställning i vintras. Får ca ut 21-24 efter skatt beroende på ob
340k i blancolån hos uc
Ca 5ff

var ska jag söka lånelöfte? Hos min bank Swedbank eller annanstans ? Var e enklast ?
Låg inkomst och 340 tusen i blanco samt 5 förfrågningar kommer dessvärre inte Swedbank nappa på.
Varför inte vänta ut förfrågningarna och skrapa ihop en bättre handpenning? Samt betala av åtminstone hälften av blancolån förstås.
Priserna är på väg nedåt men vi lär få en ny räntehöjning 30/6 då Riksbanken justerar styrräntan...
Lycka till i varje fall!

Avvakta och låt bostadsmarknaden krascha.
Spara lite mer pengar, betala av på lån och sedan är du redo.

Denna "krasch", vad sätter du den till procentuellt?
Enligt en del nyhetskanaler är det redan krasch nu med -3%….i storstadsområden. Då räknar man de senaste 3 månader. Dvs uppgången av de 9 månader innan tas inte med i beräkningen.
Jag som bor utanför upplever ingen skillnad, men så klart, här gäller helt andra priser.

Enligt en del nyhetskanaler är det redan krasch nu med -3%….i storstadsområden. Då räknar man de senaste 3 månader. Dvs uppgången av de 9 månader innan tas inte med i beräkningen.
Jag som bor utanför upplever ingen skillnad, men så klart, här gäller helt andra priser.
Inte mycket till krasch att tala om än så länge.
Jobbigt dock om man köpte på absoluta toppen och banken gör en ny värdering och man plötsligt står med större lån än vad banken anser att bostaden är värd.
Ser dock inte det hända det närmaste året, men vad vet jag.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp