Bolån, lösa in befintliga skulder i lånet

Hej,

jag och min sambo vill köpa en bostad, men jag har redan en större mängd blanco-lån.

Vi har hittat ett objekt på 3miljoner och jag har fyllt i bolånekalkylerna och skrivit in vilka befintliga skulder jag/vi har och verkar få grönt ljus med en kontantinsats om 15%.

Jag kan också, beroende på bank, välja att "lösa in" mina befintliga skulder i bolånet, men jag förstår inte hur det går till och hade gärna velat veta processen bakom det hela.

Jag har ca. 28t innan skatt, min sambo ca 38t innan skatt. Hon har inga lån och fläckfritt UC, medan jag har skulder på nästan 800 000kr blanco.

Finns här någon som kan förklara processen, så vi får lite mer kött på benen? Tack på förhand :)

Ja du skall alltså ha minst 450 000 i kontantinsats, så bolånet på ett 3-miljonershus får vara max 2 550 000. Har du mer än 450 000 att lägga kontant så är det klart att du kan lösa blancolån med huslånet, men varför har du blancolån om du samtidigt sitter på en massa pengar?

Vissa banker ger ut blancolån på 10% (tex SBAB) också så man tex får bolån på 2550000, blancolån på 300000 samt att man har kontantinsats på 150000 kr. Med det upplägget kan du lösa 300000 av dina dåliga blancolån mot SBABs (som förhoppningsvis har bättre villkor). MEN tror de inte godkänner mer än 500000 i blanco.

Så här va,

gjort dåliga val tidigare i livet = massa skulder nu, i blanco ca 800 000. Träffat tjej, med ordnad ekonomi (sparade pengar), vi vill köpa hus ihop. Men jag vet ej om det är möjligt eftersom jag har de här skulderna.

Vi kan lägga en handpenning upp till 400 000 på ett hus. Av hennes pengar alltså, eftersom jag inte har några.

Vad jag inte förstår är, efter att ha gjort en lånelöfteskalkyl (och blivit beviljad efter inskick), hur det fungerar. Hur kan mina befintliga skulder hamna under huset, så att säga?

Låt säga: Huset kostar 3 miljoner
Låt säga: Handpenning 450 000kr
Låt säga: Beviljat lån på 2 550 000kr

I kalkylen har jag anget alla mina lån och valt att lösa in dem. Men, då lånar jag pengar (2,5miljoner) som jag löser in mina skulder á 800 000kr. Men då har jag ju inte pengar över till huset, eller? Jag är verkligen grön, så kan ni förklara som om jag vore 5 år vore det tacksamt. ^-^

Följer med här, jag har också skulder på ca 500k, sparar lite vid sidan av avbetalningarna på lånen för att nån dag kunna köpa ett hus, och det är inte omöjligt att jag får hjälp med kontantinsatsen så husköpet kommer förmodligen att genomföras när det fortfarande finns blancolån kvar. När jag fyller i allt på både Länsförsäkringars bolånekalkyl och SBAB:s så ökar chansen att bli beviljad om jag kryssar i att lösa lånen samtidigt, men förstår inte heller riktigt hur det går till i praktiken.

Så här va,

gjort dåliga val tidigare i livet = massa skulder nu, i blanco ca 800 000. Träffat tjej, med ordnad ekonomi (sparade pengar), vi vill köpa hus ihop. Men jag vet ej om det är möjligt eftersom jag har de här skulderna.

Vi kan lägga en handpenning upp till 400 000 på ett hus. Av hennes pengar alltså, eftersom jag inte har några.

Vad jag inte förstår är, efter att ha gjort en lånelöfteskalkyl (och blivit beviljad efter inskick), hur det fungerar. Hur kan mina befintliga skulder hamna under huset, så att säga?

I kalkylen har jag anget alla mina lån och valt att lösa in dem. Men, då lånar jag pengar (2,5miljoner) som jag löser in mina skulder á 800 000kr. Men då har jag ju inte pengar över till huset, eller? Jag är verkligen grön, så kan ni förklara som om jag vore 5 år vore det tacksamt. ^-^
Du kan inte belåna huset med ytterligare 400.000 än huset är värt.

Bättre att köpa hus än att ha det i SEK eller börsen men att ta huslån just nu, känns väldigt riskabelt då är otroligt svårt att förutse närmsta framtiden och kanske också närmsta åren. Även svenska banker har alltså isåfall gjort en mycket bättre bedömning i positiv riktning än vad stora delar av resten utav världen har gjort.

Gäller ju visserligen i princip allt, USA kommer göra allt dom kan för att försöka lyfta värdet på USD ytterligare, kortsiktigt troligt att fungerar men då får
nog denna ”förkylning” gå över på bara någon månad, vilket i inte är det mest sannolika.

Så här va,

Du får endast låna 85% av husets värde med huset som säkerhet, dvs bolån, alla lån som överstiger 85% blir då blanco.
Det som styr om banken låter er köpa huset är om er kalkyl går ihopa, dvs kvar att leva på varje månad. Där tar de hänsyn till andra lån, dagis, försäkringar osv.
Att du kryssa i ”lösa blanco” innebär inte att banken per automatik lånar ut 800 till dig för att lösa lånen, det betyder att du löser lånen själv, utan deras hjälp. Banken kan bevilja dig blanco för att lösa en del av de 800 (de resonerar att ska du låna är det bättre de tjänar pengar på dig än att nån annan gör det)
Ska du ha en rimlig chans att få lånet ska du INTE kryssa i ”lösa lån” uppge dina blanco som de är, inget annat. Tror tyvärr det blir tufft för dig att få igenom köpet med så höga blanco. Din tjej kan inte köpa huset själv? Som jag ser det är din ekonomi inte en tillgång i kalkylen utan snarare en belastning? Du kan köpa in dig senare när du löst lån.

Så här va,

Nej, det går inte. Då förutsätts det att du kan lösa ditt lån med andra pengar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp