Bolån i flera banker - delad pant

Hej,

Undrar om någon har erfarenhet om banker som erbjuder delad pant, dvs att man kan ha bolån uppdelat i fler än en bank. Hörde att Svea Ekonomi erbjöd detta? Har en av storbankerna idag och skulle vilja samla några privatlån under bolånet men har fått nej av storbanken.

Jag har sett det ett ytterst fåtal gånger, tror swedbank och seb hade varsinna pantbrev i en fastighet i det fallet.

Tack för svar. Känns ju som att det är en rad "upcoming" nischbanker som eventuellt skulle kunna erbjuda detta, storbankerna känns för fyrkantiga för det. Vore intressant med förslag =)

Nix
Hej,

Undrar om någon har erfarenhet om banker som erbjuder delad pant, dvs att man kan ha bolån uppdelat i fler än en bank. Hörde att Svea Ekonomi erbjöd detta? Har en av storbankerna idag och skulle vilja samla några privatlån under bolånet men har fått nej av storbanken.
Nix, går inte. Inte hos ”seriösa” banker med pant i fastigheten.

Jag har haft bolån både hos Ikano/SBAB och Bostadsfinans /Allmänna Brand bank danskt bolåneinstitut) och Svea Ekonomi när jag hade Svea Skuldfinansiering. Storbankerna vill ju ha pantbrev med bästa rätt dvs. för bottenlånet på fastigheten de andra instituten har inget emot att lägga sig efter Ikano/SBAB.

Jag har haft bolån både hos Ikano/SBAB och Bostadsfinans /Allmänna Brand bank danskt bolåneinstitut) och Svea Ekonomi när jag hade Svea Skuldfinansiering. Storbankerna vill ju ha pantbrev med bästa rätt dvs. för bottenlånet på fastigheten de andra instituten har inget emot att lägga sig efter Ikano/SBAB.
Var ju det jag skrev, seriösa banker. Få av de du räknar upp ser jag som seriösa bolånebanker

Varför ser du inte SBAB och Ikano som en seriös bolånebank?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp