Bolån för pendlare ( Bor i Sverige och jobb i Danmark)

Jag bor i Sverige men jag arbetar i Danmark och betalar skatt i Danmark eftersom mer än 50 % av min arbetstid är i Danmark.

Jag försökte ansöka om mitt första bolån via Lendo eller Zmarta för att få olika erbjudanden, men tyvärr accepterar de inte min ansökan eftersom det är en fråga om min lön från annan valuta (vilket i det här fallet är DKK).

Vet någon hur man får erbjudanden på mitt första bolån?

Är det några pendlare här som har gått igenom den här vägen och kan dela med sig av hur de klarade sig?

Du behöver nog ta ett snack med någon av de traditionella bankerna. Swedbank har eller hade väl till och med kontor i Köpenhamn?

Inte längre, Swedbank stängde Köpenhamn kontoret så jag vet...

Ingen här som jobbar i Köpenhamn och har fått sitt bolån och kan förklara hur han klarade sig?

Jag bor i Sverige men jag arbetar i Danmark och betalar skatt i Danmark eftersom mer än 50 % av min arbetstid är i Danmark.

Jag försökte ansöka om mitt första bolån via Lendo eller Zmarta för att få olika erbjudanden, men tyvärr accepterar de inte min ansökan eftersom det är en fråga om min lön från annan valuta (vilket i det här fallet är DKK).

Vet någon hur man får erbjudanden på mitt första bolån?

Är det några pendlare här som har gått igenom den här vägen och kan dela med sig av hur de klarade sig?

Det jag vet är att bankerna räknar av 10% direkt på din lön. Jag får min lön i NOK men utbetalt i SEK på mitt svenska konto. Pendlar till Norge varje dag. Förlorar 3 000 SEK varje gång lönen betalas ut pga valutan. Varför jag valt att få min norska lön på mitt svenska konto är för att mina räkningar är här i Sverige.

Kul ändå. Söka bolån i Sverige med min lön. Jag förlorar först 3000 SEK varje gång min arbetsgivare för över lönen till Sverige + att banken drar av 10% på min lön. Vi snackar 8 500 kr i månaden. Det är mycket pengar men jag gnäller inte ändå. Tjänar 16 000 mer i månaden netto mot mitt tidigare jobb här hemma i Sverige.

Pratade med de svenska bankerna och dom drar av 10% på lönen på både DKK och NOK när du ska söka bolån.

Om jag tjänar 55 000 i månaden i NOK så räknar banken i Sverige på att jag tjänar 50 000 NOK. Det är enda skillnaden mot att söka bolån i Sverige med svensk lön i SEK.

Senast ändrad:
Så din lön är i en annan valuta (NOK) .. Har du ansökt om och fått bolån från en svensk bank? Om ja, hur ?

Kanske finns det en platform som Lendo erbjuder alla banker för folk som oss?

Så din lön är i en annan valuta (NOK) .. Har du ansökt om och fått bolån från en svensk bank? Om ja, hur ?

Någon sådan plattform finns inte, är på tok för mycket manuell handläggning och för få det gäller.

Jag får min lön i NOK men utbetalt till mitt svenska konto och då blir lönen i SEK. I NOK får jag ut 46 000 efter skatt och i SEK blir det 43 000.

Har inte ansökt men jag har kontaktat Swedbank, SEB och Nordea. Alla godkänner bolån med lön i NOK men då drar dom av 10% av bruttolönen pga valutförändringar. Sedan är processen att jag måste ha kopia på mitt anställningskontrakt och visa min deklaration, min senaste från Norge.

Jag skickade till Lendo också, om privatlån med norsk lön och ja, dom erbjuder lån mot att du har lön i NOK men däremot blir processen manuellt hanterad då. När dom gör en UC här i Sverige så är du nolltaxerad och dom kan inte göra en UC i Norge. Då får jag istället skicka in anställningskontrakt och deklaration från Norge.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp