Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Blivit utsatt för ID-kapning – ansvar för skulder och vad kan man göra?

Det är svårt att lita på vem som helst efter en sån sak.Fick veta att en individ jag inte vill ha att göra med pga hot och våld har beställt dyra saker i mitt namn till c/o adress och annat telefonnummer och annan mail och sedan hävdat att jag är hans "fru" (trots att vi varit skilda i flera år.)när han hämtat ut paketen och han har inte haft tillgång till nån idhandling som tillhör mig.Enligt de uppgifter jag lyckats få fram så har de som lämnat ut paketen gjort fel för om nån annan ska hämta måste de ha både min och sin egen idhandling.Vilket brott kan det gå under att lämna ut paket till obehörig?
Och skulderna åker jag på att betala trots att jag inget beställt ens.Jag köper inte märkeskläder skor och sånt som kostar skjortan.Vet inte om det är värt att söka skuldsanering till följd av detta om det inte kommer kunna betalas inom överskådlig framtid?Eller är det som på polisstationen...vi kan inget göra...trots att det finns videoövervakning där det hämtats ut.Antar att det raderas med jämna mellanrum så de inte kan hitta det före det redan är borta.Kvar står jag med det fanskapet ställt till med enbart för nöjes skull och för att tjäna pengar på att förstöra min framtid.Jag är selektiv med vem jag släpper in i mitt liv efter det.Hade ingen aning om att det fanns så hemska egoistiska individer i min närhet.

Oj. Stället som har fortsatt lämna ut paketen har ju gjort monumentalt fel där kan du absolut anmäla. Sen hur har han lyckats handla på kredit i ditt namn? Har han haft tillgång till ditt bank id ? Eller hur har det egentligen gått till?

Det låter som en riktigt jobbig situation, men jag måste ändå fråga – hur kunde den här personen hämta ut flera dyra paket i ditt namn utan din legitimation? De flesta utlämningsställen är stenhårda med ID, särskilt vid större summor.

Och om ni varit skilda i flera år, hur har han då fått tillgång till dina personuppgifter eller kunnat påstå att han är din 'man' utan att någon reagerar?

Har du gjort en polisanmälan och bestridit fakturorna? För det krävs om du ska slippa skulderna – annars kommer företagen bara fortsätta kräva dig på pengar. Det låter som att något mer ligger bakom, för det brukar krävas BankID eller någon form av godkännande när man köper dyra saker på faktura.

Jag säger inte att du ljuger – men det är många delar som låter lite konstiga om man inte får fler detaljer.

Oj. Stället som har fortsatt lämna ut paketen har ju gjort monumentalt fel där kan du absolut anmäla. Sen hur har han lyckats handla på kredit i ditt namn? Har han haft tillgång till ditt bank id ? Eller hur har det egentligen

Oj. Stället som har fortsatt lämna ut paketen har ju gjort monumentalt fel där kan du absolut anmäla. Sen hur har han lyckats handla på kredit i ditt namn? Har han haft tillgång till ditt bank id ? Eller hur har det egentligen gått till?
Han har aldrig haft tillgång till mitt bankid eller legitimation.Han har beställt mot faktura, från bla utländska sidor och det är flera ställen som har det och fakturan är med i paketet så jag har fått det alldeles för sent.Visste inget om några beställningar eftersom bekräftelse ej kommit till min mail eller avisering till mitt nummer utan till nåt han skapat.När det kom fram ringde jag samtliga och kollade vad som hade beställts och när och fick en smärre chock.Hur kan nån göra så mot en annan människa?Det enda jag kunde göra just då var att maila och spärra alla köp mot faktura från dessa.Endast kort eller swishbetalning.Det var första åtgärden.Sen kontrollera var det lämnats ut.Gick dit och frågade och fick information om hur människan som hämtat ut det såg ut och vad han sagt för att få ut det.Det var den ena påhittade historien efter den andra.En var tom så illa så jag skulle ha varit inlagd på sjukhus i koma vilket jag aldrig varit.Det blev polisanmälan men där händer ju inget.När de försökte få in videoövervakning så hade det gått för lång tid.Det sparas en viss tid förstod jag det som.Dagens rättssamhälle...gynnar kriminella men skyddar inte de som blir utsatta tyvärr.Har gått i samtal i kommunens våld i nära relationer och detta går under ekonomiskt våld.Svårt att få till nån konsekvens men hoppas kan man ju alltid.Dyr läxa blev det helt klart.Har man varit gift med nån så är det lätt att få fram personnummer på den man varit gift med och missbruka det.Det enda rådet jag kan ge andra är att spärra för faktura och kreditköp.Betala alltid så det blir betalt vid beställning med pengar du har.

Det låter som en riktigt jobbig situation, men jag måste ändå fråga – hur kunde den här personen hämta ut flera dyra paket i ditt namn utan din legitimation? De flesta utlämningsställen är stenhårda med ID, särskilt vid större summor.

Och om ni varit skilda i flera år, hur har han då fått tillgång till dina personuppgifter eller kunnat påstå att han är din 'man' utan att någon reagerar?

Har du gjort en polisanmälan och bestridit fakturorna? För det krävs om du ska slippa skulderna – annars kommer företagen bara fortsätta kräva dig på pengar. Det låter som att något mer ligger bakom, för det brukar krävas BankID eller någon form av godkännande när man köper dyra saker på faktura.

Jag säger inte att du ljuger – men det är många delar som låter lite konstiga om man inte får fler detaljer.
Någon jag ej vet vem har hjälpt honom.Sannolikt där paket lämnats ut.När jag upptäckte det bytte jag efternamn omgående.Förmodligen har de trott att vi fortfarande har en relation för han påstått det och jag inte hade hunnit byta efternamn och jag har ju inte kunnat svara för mig eftersom jag inte var där.Jag fick höra ett par år efter skilsmässan att han går och säger att vi är gifta fast vi inte är det.Folk tror på saker utan att veta fakta.Det finns ett 50tal polisanmälningar mot honom både för bedrägerier,urkundsförfalskning,olaga hot,barnfridsbrott,övergrepp mot barn mm.Jag fattar inte hur han lyckats med allt men sen vet man ju inte vad han gjort innan man träffade honom heller.Jag är nog inte den första som blivit utsatt och med dagens rättssystem knappast den sista heller.

Imponerande att dom minns va någon som hämtade ut ett paket för längesen hade för story, kan tänka mig att det blir några hundra paket i veckan.

Någon jag ej vet vem har hjälpt honom.Sannolikt där paket lämnats ut.När jag upptäckte det bytte jag efternamn omgående.Förmodligen har de trott att vi fortfarande har en relation för han påstått det och jag inte hade hunnit byta efternamn och jag har ju inte kunnat svara för mig eftersom jag inte var där.Jag fick höra ett par år efter skilsmässan att han går och säger att vi är gifta fast vi inte är det.Folk tror på saker utan att veta fakta.Det finns ett 50tal polisanmälningar mot honom både för bedrägerier,urkundsförfalskning,olaga hot,barnfridsbrott,övergrepp mot barn mm.Jag fattar inte hur han lyckats med allt men sen vet man ju inte vad han gjort innan man träffade honom heller.Jag är nog inte den första som blivit utsatt och med dagens rättssystem knappast den sista heller.
Du nämnde att det ska finnas utländska sidor där man kan beställa på faktura utan någon form av kreditkontroll. Jag har lite svårt att förstå hur det skulle gå till, eftersom utländska aktörer generellt inte har tillgång till det svenska kreditupplysningssystemet. Har du något konkret exempel på en sådan sida som godkänner fakturaköp utan upplysning?

Hela berättelsen känns lite svår att få ihop rent praktiskt. Själv har jag aldrig kunnat hämta ut ett paket i någon annans namn – inte ens till min pappa, trots att vi har samma efternamn och att personalen vet vem han är. Så jag undrar lite hur det här egentligen har gått till?

Kan du utveckla det lite mer? Jag försöker bara förstå.

Helt ärligt jag har det svårt att få ihop det, vilka utländska sidor som har faktura till Sverige? hur mycket är skulden totalt? Eftersom du nämnde söka skuldsanering.

Du nämnde att det ska finnas utländska sidor där man kan beställa på faktura utan någon form av kreditkontroll. Jag har lite svårt att förstå hur det skulle gå till, eftersom utländska aktörer generellt inte har tillgång till det svenska kreditupplysningssystemet. Har du något konkret exempel på en sådan sida som godkänner fakturaköp utan upplysning?

Hela berättelsen känns lite svår att få ihop rent praktiskt. Själv har jag aldrig kunnat hämta ut ett paket i någon annans namn – inte ens till min pappa, trots att vi har samma efternamn och att personalen vet vem han är. Så jag undrar lite hur det här egentligen har gått till?

Kan du utveckla det lite mer? Jag försöker bara förstå.

Samtidigt vet jag inte om man vill veta vilka sidor det är, då ska väl hela forumet beställa saker därifrån oavsett om man behöver en ljuddämpare till en 1978s datsun 120Y eller ej..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp